رسانه‌پژوهی و پیش‌بینی بازارهای مالی


ادامه از صفحه اول
که نامش «رسانه‎‌پژوهیِ بازار» است؛ بدان معنا که پیش از بررسی بازار از منظر چارت‌ها یا اسناد مالی، سراغ رسانه‌ها و «جَو رسانه‌ای» و در کنار آن «برایند بار فکری شایعات در ذهن مردم» بروند.
دوسال پیش، بسیاری از تحلیلگران، تاکید داشتند که چرا فلان سهم‌ باید در بورس کشورمان تا 9 برابر سود دهند!! این سوال و تعجب آن‌ها، روی کاغذ درست بود اما از منظر تجربه رسانه‌ای، رد می‌شد!
اکنون که بازارهای مالی از رویه تخصصی مقداری خارج شده و اصطلاحا به سمت «عامه پسند یا عامه فهم» شدن پیش می‌رود، نتیجه تصمیماتی که ما در بازار شاهد آن هستیم، تحت تاثیر دودسته است: ۱. دستوری(شامل اعمال نظرهای مسئولان در هرجای دنیا، تحریم‌ها، بحران‌های غیرقابل پیش‌بینی مانند سیل و زلزله و بیماری‌های واگیردار) ۲. هیجان(ترس، تصمیمات لحظه‌ای و حرکت با موج خرید یا فروش) که تماما هردو، ابتدا از منظر رسانه‌ای باید بررسی شوند.
به قولی، سرمایه‌داری اگر فورمول داشت، ریاضی‌دان‌ها تا الان کشفش کرده بودند! حتی سراغ سرمایه‌داران بزرگ دنیا که می‌رویم جمله‌‌ای دارند با این مضمون که: وقتی عامه مردم خریدار هستند، می‌فروشم و برعکس! این‌ها نشان از آن دارد که هرچند حرف از رویه‌های مختلف تحلیلگری در اقصی نقاط جهان باشد، بازهم «رسانه‌پژوهی» حرف اول را می‌زند.
نکته اصلی را عرض کردم اما بازهم جادارد که عده‌ای بگویند: «چطور ما فلان سهم‌ها را در پیش‌بینی‌هایمان داشتیم و سود بسیاری هم داد؟» ساده است! ابتدا توجه کنیم که این موضوع مربوط می‌شود به زمانی که بازارهای داخلی و‌ خارجی کلا صعودی بودند. سپس این نکته دارای اهمیت است که وقتی عده‌ای دنبال‌کنندگان بسیاری در شبکه‌های اجتماعی دارند، روی چند سهم خاص(البته در بازارهای مالی کوچک نظیر بورس ایران یا بازار رمزارها) دست می‌گذارند، مخاطبان هم، صف خرید همان سهم‌ها را پر می‌کنند! جالب است که خود همین سوال و پاسخ نیز دلیلی مبنی بر اهمیت بالای «رسانه‌پژوهیِ بازار» است. چرا که مردم آنقدر رسانه‌ای شدند که شبکه‌های اجتماعی (که خود یک کانال ارتباطی گسترده می‌باشد) بخش زیادی از زندگی‌شان را در برگرفته است و تصمیماتشان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد؛ به خصوص در معاملاتی که برخط هست (یعنی تصمیم و اجرا می‌تواند در مدت زمان بسیار کوتاهی انجام شود و پشیمانی یا خوشحالی، معمولا پس از آن برایشان رخ می‌دهد!). 
رسانه‌پژوهی آنقدر اهمیت دارد که یک فرد می‌تواند با آن در یک انتخابات، رای بسیاری از مردم را جذب کند!(فقط با این ترفند که ببیند مردم شهرهای مختلف به چه چیز بیشتر اهمیت می‌دهند و او درباره همان صحبت کند تا رای بیاورد- وقتی که فاصله اندکی بین سخنان تاثیرگذار وی با زمان رای‌گیری باشد، شانس او برای جذب رای بالاتر می‌رود- به نوعی از بستر رسانه برای ایجاد یک جَو کوتاه‌مدت استفاده می‌کند).
*کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی
رسانه‌پژوهی و پیش‌بینی  بازارهای مالی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه