سرانجام تأمین اتوبوس های برقی  برای تهران

مدیرعامل جدید سازمان اتوبوسرانی تهران توضیحاتی درباره کمبود اتوبوس در پایتخت، مناقصه خرید اتوبوس، تعویض مخازن اتوبوس‌ها، سرانجام اتوبوس‌های برقی، خرید اتوبوس‌های دست‌دوم، تجمع رانندگان اتوبوس، آمار فوت رانندگان اتوبوس و ... ارائه داد.
به گزارش اقتصادسرآمد، ‌شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه یکی از شرکت‌های زیر مجموعه شهرداری تهران است که در ۲۵ فروردین 1335 به موجب قانون تأسیس شرکت اتوبوسرانی عمومی  تأسیس شد. طی این 65 سال، اتوبوسرانی پایتخت با فراز و نشیب های مختلفی همراه بوده و حالا مدیران شهری معتقدند سال گذشته و امسال به دلیل شرایط کرونا، وضعیت اقتصادی و تحریم سخت ترین سال برای اتوبوسرانی پایتخت بوده است.
تیغ کرونا بر روی گلوی اتوبوسرانی قرار گرفت و کاهش آمار مسافران از یک طرف و فرسودگی از طرف دیگر نفس اتوبوسرانی پایتخت را به شماره انداخت. مدیران شهری می گویند وضعیت اتوبوسرانی نامساعد است، این بخش نیاز به احیا دارد و با اقدامات شهری به تنهایی نمی توان از پس حال زار اتوبوسرانی بر آمد و کمک های دولتی امری ضروری است. با آغاز فعالیت مدیریت شهری جدید اما وضعیت رو بهبودی رفته و اخیرا 110 دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران افزوده شده است. دولت و شهرداری هم در تعامل با یکدیگر گام‌هایی در این زمینه برداشته‌اند و قرار است طی توافق با دولت تا آخر سال 1200 دستگاه اتوبوس در قبال تهاتر نفت برای تهران اختصاص یابد.
 مدتی پیش هم هم شهردار تهران و معاونان آن به دیدار آیت الله رئیسی رفتند و موضوع حمل ونقل عمومی از مباحث اصلی این جلسه بود.رئیس‌جمهور در این جلسه تاکید کرد که رفع مشکلات شهری هرچه بهتر جهت خدمت رسانی بیشتر به شهروندان انجام گیرد همچنین یکی از محورهای مورد تاکید رئیس جمهور مسئله هوشمندسازی همه جانبه خدمات شهری به ویژه حمل و نقل عمومی بود تا در این راستا هم کیفیت خدمات افزایش یابد و هم هزینه‌ها کمتر شود. معاونان شهردار که در این جلسه حضور داشتند بیان کردند؛ بزودی شاهد حمایت هرچه بیشتر دولت در حوزه‌های مختلف شهری به ویژه حمل و نقل خواهیم بود چرا که امروز گام جدیدی در مسیر تعامل دولت و شهرداری برای حل مشکلات شهر و عقب ماندگی های گذشته آغاز شد.
درباره موضوعات مختلف از جمله کمبود 10 تا 11 هزار اتوبوس در پایتخت مناقصه خرید اتوبوس، تعویض مخازن اتوبوس‌های پایتخت، سرانجام اتوبوس‌های برقی، خرید اتوبوس‌های دست‌دوم، تجمع رانندگان اتوبوس، آمار فوت رانندگان اتوبوس به دلیل کرونا، تبلیغات در بدنه اتوبوسرانی، بیمه اتوبوسرانان و ... با بهرام نکاحی مدیرعامل جدید سازمان اتوبوسرانی تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.
در حال حاضر تعداد اتوبوس‌های فعال در تهران بیش از 2 هزار دستگاه است و متأسفانه طی سال‌های اخیر بی‌مهری‌های زیادی به این بخش از حمل و نقل عمومی شده  چرا که حداقل 7500 دستگاه اتوبوس برای تهران نیاز داریم و باید برای تامین عقب ماندگی در این بخش برنامه‌ریزی کنیم. البته این تعداد اتوبوس هم کافی نیست و برای رسیدن به سهم 25 درصدی اتوبوسرانی در جابجایی مسافر باید 10 تا 11 هزار اتوبوس داشته باشیم.
فراخوان مناقصه خرید 100 دستگاه اتوبوس انجام شد
بله، مدتی پیش با حمایت شهردار تهران، 175 دستگاه اتوبوس خریداری شد که 110 دستگاه از این تعداد در حال خدمات رسانی است و 20 دستگاه دیگر را تحویل گرفتیم مابقی تا پایان سال وارد چرخه حمل و نقل خواهد شد، همچنین فراخوان مناقصه خرید 100 دستگاه اتوبوس انجام شده است که تولیدکنندگان می‌توانند در آن شرکت کنند.در حوزه تأمین و اورهال اتوبوس‌ها شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود
در بودجه سال 1401 برای نوسازی و بازسازی اتوبوس‌ها اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده است. طی 5 تا 6 ماه نخست سال پیش‏رو در حوزه تأمین و اورهال اتوبوس‌ها شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود. در سال های گذشته حدود 3 هزار دستگاه از 5 هزار دستگاه اتوبوس موجود در تهران به علل مختلف از جمله رسیدن به سن فرسودگی و همچنین انقضای مخازن گاز از چرخه خدمات رسانی خارج شده اند اکنون فقط حدود 2000 اتوبوس فعال داریم.
اتوبوس‌هایی که اخیرا رونمایی شد از نوع اتوبوس‌های تک کابین است که عمدتا در مناطق پرمسافر و محروم به کارگیری شده اند.
مشکل تأمین مخازن گاز اتوبوس رفع شد
تأمین مخازن اتوبوس‌ها در حال حاضر به چه صورتی در حال انجام است و چه تدابیری در این راستا اتخاذ شده است؟
در تأمین مخازن گاز اتوبوس موانعی وجود داشت که با حمایت شهردار  تهران و مساعدت وزارت کشور برطرف شده و طی قراردادی با دو شرکت‌ خودروساز داخلی برای تامین مخازنCNG هماهنگی لازم صورت گرفته است که تا کنون مخازن بالغ بر 150 دستگاه اتوبوس تعویض شده و تعهد پیمانکار تسریع در فرآیند تعویض مخازن 300 اتوبوس دیگر نیز است.
سرانجام تأمین اتوبوس های برقی  برای تهران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه