صرفه جویی انرژی در کانون توجه مجلس نیست،« اقتصاد سرآمد» بررسی می کند

لغو تغییر ساعت، فشاری بر اقتصاد انرژی

گروه نفت و انرژی - در حالی برخی از نمایندگان موافق عدم تغییر ساعت های رسمی کشور هستند که آمارهای اعلامی از طرف توانیر نشان می دهد که استفاده بیشتر از ساعت های روشنایی و تغییر یک ساعته می تواند تا حد زیادی مصرف برق آن هم در نیمه اول سال که با رشد شدید مصرف مواجه هستیم، کاهش دهد. با پایان بررسی بودجه ۱۴۰۱ در مجلس شورای اسلامی طرح عدم تغییر ساعت رسمی کشور  در مجلس بررسی شد. نمایندگان با اکثریت آرا موافق لغو طرح تغییر ساعت رسمی کشور شدند.
به گزارش اقتصادسرآمد، بر اساس آمارهای موجود ۹ درصد برق کشور یعنی چیزی حدود ۲۳ تراوات در سال صرف روشنایی بخش های مختلف می شود. برآوردها نشان می دهد که عدم تغییر ساعت می تواند حدود ۲۳۰۰ مگاوات بار مضاعف به شبکه تحمیل کند. بر اساس تحقیقاتی که در سال ۸۵ توسط دانشگاه تربیت مدرس در اینباره صورت گرفته تغییر ساعت در زمانی که پیک بار شبکه حدود ۳۲ هزار مگاوات بود، منجر به مدیریت یک هزار مگاواتی مصرف شود. حالا که پیک بار شبکه به ۷۰ هزار مگاوات رسیده اجرای این تصمیم درست می تواند ۲ هزار و ۳۰۰ مگاوات صرفه جویی به همراه داشته باشد که رقم بسیار بالایی محسوب می شود.
تابستان سال گذشته وزارت نیرو برای تامین برق مشترکین خانگی و کاهش قطعی های برق به خاموشی معابر و آزادراه ها و بزرگراه ها پناه برده بود. اقدامی که با انتقادات زیادی مواجه شد و اتفاقا حوادث ناگوار بسیاری را هم رقم زد. شاید برای شما هم آن روزها این سوال پیش آمده بود که سهم معابر و خیابان ها از مصرف برق کشور چقدر است.
کارشناس و مدرس اقتصادانرژی کشورمان در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: صرفه‌جویی در مصرف انرژی اصلی‌ترین انگیزه برای اجرای طرح تغییر ساعت در کشور‌ها بوده است. اما در سال‌های اخیر، آثار سوء تغییر ساعت بر سلامتی افراد جامعه در برخی از کشور‌های اروپایی موجب شده تداوم اجرای این طرح با تردید مواجه شود.
ساعت قدبم و جدید هوا شد!
احمد رحیمی با یادآوری این نکته که در حال حاضر، یک چهارم از کشور‌های دنیا که در نیمکره شمالی زمین واقع هستند به تغییر ساعت مبادرت می‌ورزند، ادامه داد: آسیب مترتب ناشی از تغییر ساعت در ایران به گستره‌ای که در کشور‌های اروپایی مطرح است، نیست. ازسوی‌دیگر، اجرای طرح تغییر ساعت نقش بسزایی در کاهش مصرف انرژی برق دارد. تغییر ساعت رسمی کشور در صرفه‌جویی مصرف انرژی برق کشور مؤثر است و این تأثیر بین ۳-۱ درصد متغیر است. در کاهش پیک مصرف برق کشور نیز این تأثیر بین ۵/۱-۱ درصد پیش‌بینی شده است.
صرفه جویی انرژی امسال در کانون توجه مجلس نیست؟
او تاکید داشت: ‌دلیل توجیه‌پذیری و مستند بودن نتایج پژوهش‌های مطالعه آثار تغییر ساعت رسمی کشور، اهمیت جایگاه صرفه‌جویی انرژی و تنظیم فعالیت‌های اجتماعی با توجه به اوقات شرعی، پیشنهاد می‌شود که این قانون کمافی‌السابق در کشور اجرا شود و بنابراین تصویب طرح پیشنهاد نمی‌شد.
نادیده گرفتن جوانب اقتصاد انرژی ساعت قدیم و جدید 
رحیمی یادآور شد: اجرای این قانون، صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش حجم فشار وارد شده بر نیروگاه ها در زمان پر مصرفی است. این قانون بسیار مفید است و علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف برق، باعث افزایش بهره‌وری افراد از روشنایی روز می‌شود. قانون تغییر یک ساعته زمان رسمی کشور به جز کاهش مصرف برق باعث  بهره‌برداری از زمان پس از ساعات کاری، افزوده شدن طول روز پیش از عصر و افزایش کسب  و کار خرده‌فروش‌ها و رونق مسابقات ورزشی و دیگر فعالیت‌ها می‌شود.
در واقع در سال‌های اخیر به‌دلیل افزایش اهمیت سلامتی افراد جامعه نسبت به صرفه‌جویی انرژی، موجب شده است برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا گرایش به سمت توقف اجرای طرح تغییر ساعت داشته باشند، گرچه هنوز هم به اجرای آن مبادرت می‌ورزند. تنظیم فعالیت افراد آن جوامع با زمان محلی؛ علت اثرگذاری بر سلامتی افراد (تغییر ساعت بیداری و خواب) در این جوامع اعلام شده است. این در حالی است که در کشورهای اسلامی نظیر ایران، تنظیم فعالیت‌های افراد علاوه‌بر زمان محلی با زمان خورشیدی نیز تنظیم می‌شود.
مسئله تغییر دادن ساعت در ابتدای بهار هر سال، موضوعی است که همه ساله در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد و نمایندگانی با پیگیری موضوع، خبرها پیرامون این مسئله را داغ می‌کنند.
در سال جاری نیز، قرعه پیگیری طرح تغییر ندادن ساعت در ابتدای فصل بهار به نام ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس افتاده است؛ بر همین اساس، ابوترابی در بیان جزئیات طرح تغییر ساعت رسمی کشور در مجلس گفته است: «‌قرار است در صورت تصویب نهایی این طرح در مجلس، ساعت رسمی کشور تغییر نکند، بر این اساس اول فروردین لازم نیست مردم ساعت‌ها را یک ساعت به جلو بکشند و پایان نیمه نخست سال، آن را به عقب برگردانند. چرا که، اجرای قانون تغییر ساعت رسمی کشور موجب به هم خوردن سیستم بدن می‌شود و تبعات روحی و روانی برای مردم به همراه دارد، برای همین باید زمان مانند گذشته ثابت بماند.
 لغو تغییر ساعت، فشاری بر اقتصاد انرژی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه