درخشان، نماینده ایرانشهر به «اقتصاد سرآمد» می‌گوید: خیلی از سواحل توریستی چابهار در اختیار سازمان‌ها است

توجه به «اقتصاد دریا» یعنی توجه به معیشت مردم

گروه اقتصاد دریا - فاطمه عباسی راد - با توجه به شرایط بحرانی اقتصاد که سال‌ها گریبان کشور را گرفته است، باید فکری اساسی برای آینده داشت و بیش از همیشه از فروش نفت به هر طریقی جلوگیری کرد. 
راه توسعه ایران، زمانی هموار می‌شود که از اقتصاد تک محصولی فاصله بگیریم. توجه ویژه به بخش‌هایی از جمله دریا، معدن، کشاورزی و صنعت می‌تواند راه و روشی روشن برای کشورمان باشد.
دریا به عنوان یکی از حوزه‌های مهم می‌تواند محور اقتصاد مملکت باشد. اقتصاد دریامحور به معنای استفاده از منابع آبی شامل اقیانوس‌ها، دریاها، دریاچه‌ها سواحل و جزایر برای رشد اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی مردم است.
دریا، دارایی عظیم راهبردی و استراتژیک ایران است که دارای سواحل مناسب در این زمینه است. در این راستا رهبر انقلاب بارها گفتمان اقتصاد دریامحور را مطرح فرموده‌اند تا این موضوع خود را در سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران نشان دهد.
از این‌‌رو، نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند نقش اثرگذاری در آینده و بهره‌گیری از این ظرفیت کشور را ایفا کنند.
در همین خصوص، عبدالناصر درخشان به اقتصاد سرآمد گفت: ما در خیلی از جاها می‌توانیم از ظرفیت دریا فارغ از بحث تحریم استفاده کنیم؛ به طور مثال در بخش «گردشگری دریایی»، چون ظرفیت گردشگری دریا، ربط چندانی به تحریم‌ها ندارد. مثلاً فضای کشور می‌تواند طوری آماده شود که همان گردشگر داخلی از آن به خوبی استفاده کند، کاری که تاکنون به شایستگی انجام نشده است.
خیلی از سواحل توریستی چابهار در اختیار سازمان‌ها است
وی افزود: متاسفانه از چابهار که تنها بندر اقیانوسی کشور است به درستی استفاده نشده است. الان متاسفانه خیلی از سواحل قابل استفاده و توریستی مربوط به سازمان‌های دولتی و نهادها است، اما در بحث ترانزیت و حمل و نقل و استفاده از بنادر برای جابجایی کالاها باید به دور از فضای تحریم صحبت کنیم.  
عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: چابهار از تحریم‌های غرب مستثنی شده است، ولی باز هم ما نتوانستیم از ظرفیت چابهار به درستی استفاده کنیم. در بندرعباس هم وضع به مانند چابهار است، از ظرفیت آنجا هم استفاده نکردیم، چون افرادی که به عنوان کارگزار سر کار هستند، کارشان را بلد نیستند و بیشتر این مشکلات به سوء مدیریت برمی‌گردد. 
درخشان اظهار داشت: برای بخش خصوصی، منافع و سودآوری خیلی مهم است. پس وقتی جایی در درجه اول برای منافع خودش کار می‌کند، خدمات بهتری را به مردم ارائه می‌دهد. اگر نقش بخش خصوصی پررنگ‌تر باشد و اثرگذاری آن بیشتر شود، اتفاقات مطلوب‌تری خواهد افتاد. دولت باید کوچک و بخش خصوصی باید بزرگ‌تر شود، به نوعی دولت باید کمتر درگیر تصدی‌گری شود و عمده توانش در نظارت بر اجرا باشد.
نماینده ایرانشهر یادآور شد: خیلی از کارها باید برون سپاری شود و دولت فقط نظاره‌گر باشد و ریل‌گذاری کند و خدمات و کارها را بخش خصوصی انجام دهند. بخش خصوصی، هم حساب هزینه و فایده را دارد و هم چون نظارت دولت را می‌بیند و باید کارش برای ادامه، همراه با خروجی باشد، همه توان خود را به کار می‌گیرد. 
وی گفت: اقتصاد دریا، مخصوصاً دریای اقیانوسی چابهار و سواحل مکران می‌تواند کل کشور را تا حدی به لحاظ اقتصادی یاری کند و به تبع آن، بسیاری از مشکلات مردم به لحاظ معیشتی حل خواهد شد.
دلیلی برای ایجاد کردن وزارتخانه جدیدی به نام وزارت دریانوردی نیست
عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در پاسخ به اینکه آیا ضرورت این حس می‌شود که وزارت دریانوردی تاسیس شود؟ گفت: دلیلی برای ایجاد کردن وزارتخانه جدیدی به نام وزارت دریانوردی نیست. خیلی از سازمان‌ها و معاونت‌ها، بخش‌های قدرتمندی دارند که می‌توانند این کارها را انجام دهند، پس چرا دولت را بزرگ کنیم؟ ما قصد داریم اختیارات را به بخش خصوصی بدهیم. بزرگ کردن دولت با واگذاری کارها به بخش خصوصی در تضاد است. در هیچ کجای دنیا، کارهای دولتی و وزارتخانه‌ها به این شکل نیست. کوچک‌سازی و چابک‌سازی دولت دو رسالت مهم است که باید دغدغه روزانه دولتمردان باشد.
درحوزه دریا، ظرفیت بالایی داریم، اما برخی متوجه
 این ثروت نشده‌اند
درخشان در پایان خاطر نشان کرد: بارها گفته شده که دو بخش صنعت و بازرگانی باید از هم جدا شوند. ما این تجربه را داشته‌ایم و موفق نبودیم. وزارتخانه باید یکی باشد، ولی بخش بازرگانی و بخش صنعت مستقل و قدرتمند به انجام امور بپردازند. در موضوع دریا هم، اینکه وزارتخانه‌ای تشکیل نشود از اهمیت کار کم نمی‌کند، بلکه اقتصاد دریا باید بعد از چهار دهه ویژه دیده شود تا برای کشور ارزآوری کند. ما در جهان در حوزه دریا، ظرفیت بالایی داریم، اما بهره‌گیری از این ظرفیت به قدری پایین بوده که شاید برخی متوجه این ثروت و موهبت الهی نشده‌اند.
توجه به «اقتصاد دریا» یعنی توجه به معیشت مردم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه