علیرضا پاک‌فطرت، نماینده شیراز در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» موانع افزایش تولید را بررسی کرد

عرصه ی تولید در دست‌اندازهای قانون

گروه شعار سال - محمد آیتی - چند سالی است که در کشور، شعار افزایش تولید سر داده شده است، مخصوصاً اینکه رهبر انقلاب در شعار سال‌های 1400 و 1401 به طور ویژه به این موضوع پرداختند.
افزایش تولید، رویکرد و مسیری همیشگی است، اما این روزها که ایران گرفتار تحریم‌های سخت بین‌المللی است، این شعار بیش از پیش به نیاز کشور تبدیل شده که در این رابطه، ضرورت دارد نخبگان زیر سایه حمایت مسئولان وارد میدان عمل شوند.
اینکه موانع کار تولید چیست و چه کارهایی می‌توان کرد تا از این بحران عبور کنیم، پرسشی بود که از علیرضا پاک‌فطرت، نماینده مردم شیراز در مجلس یازدهم پرسیدیم.
وی به اقتصاد سرآمد گفت: اگر قرار باشد «تولید» که دغدغه رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر بوده و به آن تاکید داشتند، افزایش پیدا کند، نباید فقط درگیر شعار و حرف شویم، بلکه تحقق این رسالت بزرگ، به مردان میدانی و کوشش و عمل مدوام نیاز دارد.
عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: متاسفانه، ساختار اداری کشور به گونه‌ای است که حمایت از تولید به معنای واقعی صورت نمی‌گیرد. در موضوع حمایت از تولید، اولین کار، تسریع در صدور مجوز فردی است که اهلیت دارد. از طرفی، مالیات بر تولید باید برداشته شود؛ مالیات باید بر مصرف باشد. همچنین مواد اولیه باید با قیمت ارزان در اختیار تولیدکننده قرار بگیرد، زیرا تولیدکننده است که می‌خواهد اقتصاد کشور را پویا و اشتغال‌زایی کند.
رییس مجمع نمایندگان استان فارس تصریح کرد: تولیدکننده باید کار برایش بصرفد که راهش را ادامه دهد. متاسفانه در برخی مناطق، قیمت زمین در شهرک‌های صنعتی از قیمت زمین در داخل آن شهر هم بالاتر است. به اعتقاد من، نباید برای تحویل زمین در شهرک‌های صنعتی از تولیدکننده پول دریافت شود. در این رویکرد، دیگر نیاز نیست، سند زمین هم به نام تولیدکننده صادر شود. حال، می‌بینیم که برخی افراد، در شهرک‌های صنعتی، درآمدشان از واسطه‌گری خرید و فروش زمین است به جای اینکه تمرکزشان روی تولید باشد. این اتفاق خطرناکی برای کشور است که باید هرچه زودتر جلوی آن گرفته شود.
پاک‌فطرت اظهار داشت: ما باید کار تولید را از کشورهایی که سابقه موفق و درخشانی داشتند، بیاموزیم. الگوبرداری از هر کشور موفقی در عرصه تولید، قابل ستایش است که این مهم گاهی در سفر به آن کشورها به دست می‌آید. امروز، ارتباط بین کارگر و کارفرما، کمر تولید را شکسته است و قوانین‌مان، قوانین شفافی نیست. قوانین گاهی نه به نفع کارفرما است و نه به سود کارگر؛ به عبارتی به نفع آن‌هایی است که از کارگر بودن سوءاستفاده می‌کنند. به طور مثال، کارگری می‌آید و دو ماه کار می‌کند و سپس با شکایت از کارفرما، اعلام بیکاری می‌کند و تا دو سال حقوق بیکاری می‌گیرد. این‌دست اتفاقات است که کار تولید را در دست‌انداز انداخته است.
وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی خط تولید و سرعت کار در گرو، حذف شغل‌های واسطه‌گری است، گفت: اگر مسئولان برایشان سخت است که کلاً واسطه‌گری را حذف کنند، باید شرایطی را فراهم کنند که کار این افراد، محدود شود. این اتفاق، با افزایش مالیات رخ می‌دهد. به طور مثال، معنی ندارد محصول کشاورزی را سر زمین با قیمتی خاص خرید و سپس همان محصول را با سه برابر قیمت به دست مصرف‌کننده رساند. از این‌رو، باید واسطه‌گران را حذف کرد و اساساً در هر کاری نیاز به بیش از یک واسطه نیست. این روش، باعث رضایت مشتری می‌شود و در این صورت، تقاضا بیشتر و تولید رونق پیدا می‌کند.
عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: وقتی تورم در کشور بالاست، برای تولیدکننده نمی‌صرفد که پولش را در تولید سرمایه‌گذاری کند، چون تولید، حداکثر درآمدی که می‌تواند به بار بیاورد بین 15 تا 20 درصد است، اما کارهای واسطه‌گری و دلالی مثل، ملک، زمین، خودرو، ارز و... که در بیشتر مواقع هم، بدون پرداخت مالیات و کمترین دغدغه است، تا 50 درصد هم سود دارد. کاهش تولید و افزایش دلالی به ما یک هشدار می‌دهد «اقتصاد بیمار است».
نماینده شیراز در ادامه بیان کرد: باید کاری کرد که فرهنگ دلالی در کشور رواج پیدا نکند. ما شعار تولید می‌دهیم، اما کمبود قانون داریم یا قوانین را در این رابطه، تسهیل نمی‌کنیم. در مجلس یازدهم در این خصوص، چند قانون خوب مثل، تسهیل در فضای کسب و کار، جهش تولید دانش‌بنیان، جهش تولید مسکن و قوانینی در حوزه مالیات تصویب شد، اما اینکه چقدر دولت بتواند به اجرای درست و قوی این قوانین بپردازند، ملاک کار است.
پاک‌فطرت افزود: در شهرک‌های صنعتی و در برخی مناطق، در شغل‌هایی خاص، قانون پنج سال و در بعضی جاهای دیگر تا هفت سال، معافیت از مالیات را وضع کردند. این کاری خوب در جهت حمایت از تولید است. ایران، آمادگی افزایش تولید را دارد به شرطی که تورم کاهش پیدا کند و جلوی واسطه‌ها گرفته شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: تولیدکننده برای ادامه کار باید تشویق شود، یعنی حس کند دولت کنار اوست نه روبرویش. همچنین اگر نظارت‌های دولتی، روزانه و بدون رودربایسی باشد، سرعت تولید بیش از پیش خواهد شد.
 عرصه ی تولید در دست‌اندازهای قانون
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه