محسنی‌بندپی، نماینده نوشهر و چالوس در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» مطرح کرد

ناهماهنگی‌های بین‌بخشی پروسه تولید را عقب انداخته است

گروه شعار سال - محمد آیتی - پیکان تورم در 9 ماه اخیر و در دولت سیزدهم به مانند دولت گذشته با سرعت در حال افزایش است و تاکنون نقشه راهی که بارقه‌های امید را در دل مردم زنده کند، توسط دولتمردان به چشم نمی‌آید.
در حالی که رهبر انقلاب، چند سالی است که بر تولید و حمایت از کالای ایرانی تاکید دارند، اما عملکرد و خروجی کار مسئولان نشان نمی‌دهد که این موضوع اولویت «یک» کشور است. اینکه اشکال کار چیست و چه باید کرد تا اوضاع و احوال نابسمان اقتصادی، تغییر چشمگیری پیدا کند، پرسش هر ایرانی است.
در همین خصوص، محمدعلی محسنی‌بندپی نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس یازدهم به اقتصاد سرآمد گفت: بیش از دو دهه است که دغدغه رهبر معظم انقلاب به تولید داخل و پیشرفت در این عرصه برمی‌گردد و همه ما، دغدغه ایشان را در نام‌گذاری شعارهای سال می‌بینیم.
وی افزود: به باور من، همین که مقام معظم رهبری مرتب بر تولید داخل تاکید می‌کنند به خاطر این است که ما نتوانستیم پوشش کامل و شایسته‌ای بر تحقق این شعارها داشته باشیم.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: شعار سال را باید در عمل نشان داد، وگرنه چاپ بنر و سربرگ‌ها که مزین به شعار سال است، خروجی خاصی در اقتصاد و معیشت مردم نخواهد داشت. چاپ بنر و سربرگ یعنی ما مرتب شعار سال جلوی چشممان باشد که از مسیر عمل به آن غافل نشویم، به عبارتی عمل به شعار «اصل» و چاپ این اقلام «فرع» است، اما به نظر جای اصل و فرع برای خیلی‌ها عوض شده است.
محسنی‌بندپی اظهار داشت: همین که امسال، رهبر معظم انقلاب، واژه دانش‌بنیان را هم در شعار سال به کار بردند باز نشان از تاکید ایشان بر تولید دارد. یعنی باید از ظرفیت نخبگان و جوانانِ جریان‌ساز به نحو احسن استفاده کرد، چون آن‌ها هستند که می‌توانند با تولید علم به ثروت، تحریم‌های ظالمانه را بی‌اثر کنند.
عضو مجمع نمایندگان استان مازندران گفت: توسعه اقتصادی کشور، یعنی رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی. اگر بنا باشد رفاه نسبی برای 84 میلیون ایرانی به وجود بیاید، این امکان از طریق افزایش تولید رقم می‌خورد. اگر دولت می‌خواهد تا پایان سال، فقر را ریشه‌کن کند، باید بداند که تحقق این رسالت مهم و بزرگ در حمایت از تولیدکننده و سرمایه‌گذار است. این‌دست تلاش‌ها باعث خواهد شد، بسیاری از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی هم حل شود و در آن صورت است که با ایرانی آباد و با نشاط روبرو خواهیم شد.
وی یادآور شد: وقتی فاصله شعار تا عمل ما بالا باشد، خروجی کار، بسیار کاهش پیدا می‌کند؛ موضوعی که سال‌هاست به چشم می‌آید. باید برنامه شفاف داشت و مردم را هم در جریان گذاشت. باید نقشه راه برای همگان روشن باشد تا هر کسی هر جا که می‌تواند یک گوشه کار را دست بگیرد تا اهداف کشور محقق شود.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه بیان کرد: یکی از ضعف‌های بزرگ و اصلی ما در عدم‌تحقق افزایش تولید، عدم‌هماهنگی بین‌بخشی است. دستگاه‌های اجرایی کشور باید در همکاری و تعامل با یکدیگر، خود را موظف‌تر بدانند. به نوعی تک‌تک ما در کارهای انفرادی خوب، اما در کار ترکیبی ضعیف هستیم. به طور مثال، در همین ایران، افراد سرمایه‌گذاری داریم که قلب‌شان به عشق میهن می‌تپد و خیلی هم تسهیلات بانکی نیاز ندارند و دوست دارند برای تولید و اشتغال کشورشان، کاری کنند، اما در میدان عمل، دستگاه‌های اجرایی کشور به قدری سنگ جلوی پای این افراد می‌گذارند که رمق کار از آن‌ها گرفته می‌شود. همین رویکرد است که باعث شده در دو دهه اخیر، خیلی دستاورد خاصی در تولید نداشته باشیم.
محسنی‌بندپی با اشاره به نقش مجلس در نظم و نسق گرفتن کارها، افزود: مجلس دو رسالت قانون‌گذاری و نظارت دارد. اول از همه باید قوانین مربوط به تولید را تسهیل کرد. از این‌رو، تصویب قانونِ تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، یک کار شایسته توسط مجلس یازدهم بود. از طرفی، اعتباراتی که در سال 1401 برای تقویت تولید و اشتغال لحاظ شد، قابل توجه بود و امیدوارم این مسیر با قدرت ادامه پیدا کند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: موضوعی که دادِ مجلس را درآورده است، غفلت از شایسته‌سالاری است. یکی از نمایندگان مجلس، چندی پیش به دولتمردان گفت که افراد، صرف حضور در ستاد انتخاباتی آقای رئیسی نباید پست بگیرند. مسئولیت باید به فرد متخصص سپرده شود، اگر می‌خواهیم تولید روندی بهتر به خود بگیرد و ایران، خودکفاتر از همیشه شود.
ناهماهنگی‌های بین‌بخشی پروسه تولید را عقب انداخته است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه