بررسی ضرورت تقویت صنعت ریلی و هوایی کشور

ساختار معیوب حمل و نقل در ایران

گروه راه و ساختمان - محبوبه اشرفی پیمان - امروز ناوگان حمل و نقل عمومی جزو جدایی ناپذیر در زندگی روزمره شهروندان محسوب می شود؛ سروکار داشتن روزانه آن ها با حمل و نقل عمومی اهمیت آن را صد چندان کرده است. در این راستا به حق امنیت حمل و نقل عمومی مسئله‌ای حیاتی و قابل بررسی است. سرمایه‌گذاری در زمینه ارتقای ایمنی راه‌ها یکی از ضروریات به حساب می‌آید و باید هدایت تلاش‌ها و سرمایه‌ها به سمت نقاط حساس و حادثه خیز و اثر گذار در امر ایمنی جاده‌ها و حتی جایگزین کردن برای آنها باشد؛ حمل و نقل عمومی باید از دو جنبه کلی درون شهری و برون شهری مورد توجه متولیان امر قرار گیرد. از فرسودگی حمل و نقل عمومی گرفته تا در دسترس بودن ، امنیت جاده‌ها و بیمه رانندگان همه از مواردی است که  باید در مورد حمل و نقل عمومی مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش اقتصادسرآمد، اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در مورد عدم ایمنی ناوگان حمل و نقل عمومی به خانه ملت می‌گوید: ایمنی از عوامل مهم و تاثیرگذار در حمل و نقل محسوب می‌شود که از یک طرف اطمینان مردم را به شبکه حمل و نقل کشور بالا می‌برد و همچنین باعث صرفه جویی اقتصادی خواهد بود، ایمن سازی حمل و نقل عمومی یک مزیت نسبی برای کشور محسوب می‌شود؛ آمار و ارقام تصادفات و تلفات جاده‌ای درون و برون شهری در طول سال تمام معادلات در موضوع ایمنی جاده‌ها را تحت الشعاع  قرار می‌دهد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، در دسترس بودن حمل و نقل عمومی را یک اصل دانسته و می افزاید: در شرایط کنونی مبحث داغ ناوگان حمل و نقل عمومی افزایش قیمت بلیط و در دسترس بودن آنها است. شبکه ناوگانی اتوبوس، مترو، قطار و هواپیما در کنار ایمن بودن باید از ابعاد مختلف دیگر نیز مورد بررسی قرار گیرد. شاکری در مورد جزئیات افزایش قیمت بلیط مترو و اتوبوس گفت: پر ترددترین  و ارزانترین وسایل حمل و نقل عمومی اتوبوس و مترو است، این ناوگان به دلیل فرسودگی مشکلاتی ایجاد کرده است و هر از چند گاهی با خبرهای ناخوشایندی از قبیل خروج قطار مترو از ریل یا بسته شدن برخی از ایستگاه‌ها به دلیل نقص فنی رخ می‌دهد که هر بار مسئولان و متولیان امر این معضل را ناشی از نبود بودجه برای بهبود ناوگان حمل و نقل عمومی عنوان می‌کنند، اما تمام ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود.
رشد سالانه قیمت بلیط مترو و اتوبوس جای سوال بزرگ برای شهروندان ایجاد می‌کند که بابت کدام خدمات باید هزینه بیشتری برای استفاده از ارزان ترین وسایل حمل و نقل عمومی پرداخت کنند.
نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه می‌دهد: رشد سالانه قیمت بلیط مترو و اتوبوس جای سوال بزرگ برای شهروندان ایجاد می‌کند که بابت کدام خدمات باید هزینه بیشتری برای استفاده از ارزان ترین وسایل حمل و نقل عمومی پرداخت کنند، بماند که کمبود این وسایل با شلوغی زمان‌های خاصی روبرو می شود و مسافران خواسته و ناخواسته در مقابل شلوغی و افزایش قیمت بلیط، متقاعد به استفاده از وسایل شخصی می‌شوند که در شرایط کرونایی امنیت بیشتری را دارد. در نظر داشته باشیم؛ در بودجه ۱۴۰۱ ردیف اعتباری مناسبی برای توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی شهری و بین شهری دیده شده است که این موضوع باید مد نظر شهرداری ها قرار گیرد.
وی با تاکید به اینکه دولت دسترسی عموم  مردم  به حمل و نقل عمومی را  اولویت اصلی خود ندانسته تصریح کرد: دولت‌ها دسترسی آسان مسافران به حمل و نقل عمومی را از اولویت اصلی خود ندانسته و شهرداری هم توانایی ارائه خدمات بیشتر به شهروندان را ندارد؛ در حال حاضر باید حدود ۷۵ درصد از جابجائی‌ها توسط حمل و نقل عمومی، اتوبوس، تاکسی و مترو انجام پذیرد که متاسفانه با این رقم فاصله تاریخی داریم، پاسکاری راه اندازی و تکمیل خطوط حومه ای مترو برای شهرستان‌های تهران در میان شهرداری و راه آهن از دولت قبل ادامه داشت تا جایی که شاهد اقدام سازنده‌ای در این راستا نبوده‌ایم.
عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به ورود بخش خصوصی به حوزه حمل و نقل عمومی، می گوید: ورود بخش خصوصی به خدمات حمل و نقل عمومی می‌تواند گام موثری برای خدمات رسانی بهتر به شهروندان به لحاظ کمی و کیفی باشد که بخشی از آن به امنیت باز می‌گردد، ضعف دستگاه‌های اجرائی از جمله وزارت راه و شهرسازی برای بکارگیری بخش خصوصی در حمل و نقل عمومی قابل قبول نیست و متأسفانه تاکنون نتوانسته‌اند از این فرصت به خوبی بهره‌مند شوند. ورود بخش خصوصی بی شک می‌تواند این عرصه را رقابتی کرده و شاهد بهبود وضعیت آن باشیم. 
صنعت ریلی و هوایی کشور باید پررنگ شود
نماینده مجلس یازدهم در مورد تلفات جاده‌ای در مسافرت‌های بین شهری به خانه ملت می‌گوید: صنعت ریلی و هوایی کشور باید پررنگ شود؛ آمار تلفات جاده‌ای فروردین و شهریور ماه هر ساله خبر از واقعیت تلخی می‌دهد که بعد از ۴۰ سال ما هنوز نتوانستیم سفری ایمن برای هموطنان مهیا کنیم و یک پای قضیه به کیفیت خودروهای داخلی باز می‌گردد، امروز طرح‌های مختلفی برای خروج خودرو  از انحصار دو شرکت خودروسازی کشور ارائه شده تا شاهد رقابتی شدن این صنعت و ساخت با کیفیت محصولاتشان باشیم اما متاسفانه تاکنون ممکن نبوده است، در این بین باید از مسیر دیگر همچون تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی از اتوبوس بین شهری گرفته تا قطار و هواپیما برای این صنعت به کار ببریم. توسعه صنعت ریلی و هوایی کشور می‌تواند مسیری برای کاهش تلفات جاده‌ای باشد.
واردات تعدادی هواپیما، لوکوموتیو 
و کامیون به کشور
شاکری با اشاره به واردات تعدادی هواپیما به کشور تصریح می‌کند: در جلسه‌ای که با کمیسیون عمران وزارت راه و شهرسازی داشتیم اعلام شد؛ تعدادی هواپیما، لوکوموتیو و کامیون برای بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی وارد کشور شده و امیدواریم هر چه زودتر وارد عرصه خدمات رسانی شود. خطوط ریلی کشور علاوه بر اینکه در سطح ملی از شمال و جنوب گرفته تا شرق و غرب باید به هم متصل شوند بلکه با اتصال  این خطوط  به مرزهای کشور  باید شاهد توسعه صنعت ریلی  به لحاظ حمل کالا و رفت و آمد مسافران باشیم.   
 ساختار معیوب حمل و نقل در ایران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه