انرژی در هفته ای که گذشت؛

نفتی‌ترین ایام سال در نمایشگاه بین‌المللی نفت

گروه نفت و انرژی - علی مرادی - نمایشگاه بین المللی نفت که در هفته اخیر برگزار شد را می‌توان مهمترین و پرخبرترین رویداد صنعت نفت در طول سال نامید.
 بدون شک مهمترین اتفاق هفته اخیر در حوزه انرژی را می‌توان برگزاری بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی دانست. از همین جهت گزارش جمع بندی اخبار این هفته در حوزه آب و انرژی، صرفا به بیان اخبار وزارت نفت پرداخته می‌شود.
این نمایشگاه که از روز جمعه افتتاح شد، میزبان شخصیت ها و مسئولین مختلفی بود. افتتاحیه نمایشگاه با حضور محمد باقر قالیباف، ریاست مجلس انجام شد و روز پایانی هم نمایشگاه مهمان سید ابراهیم رئیسی، ریاست جمهوری کشور بود.
همچنین محسن رضایی(معاون اقتصادی رئیس جمهور)، محمد دهقان(معاون حقوقی رئیس جمهوری)، سورنا ستاری(معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، حجت‌الله عبدالملکی( وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی)، علی باقری کنی( معاون سیاسی وزارت امور خارجه)، سعید محمد( مشاوررئیس جمهوری و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی)، (محمد حامل، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز) (جی‌ئی‌سی‌اف) و سفرای و نمایندگان کشورهای مختلف از دیگر مهمانان این نمایشگاه بین المللی که میزبان ۱۲۰۰ شرکت داخلی و ۴۴ شرکت خارجی یا نمایندگی شرکت‌های خارجی بود، بودند.
بر اساس یک عرف قدیمی نمایشگاه نفت محل ارائه گزارش کار و تشریح برنامه های مسئولین نفتی بوده است. در ادامه به ارائه مهمترین نکات گفته شده در این نمایشگاه، از میان ده ها نشست خبری، جلسه کارشناسی و انعقاد تفاهم نامه پرداخته می‌شود.
آغاز عملیات اجرایی ۲۵ طرح عظیم نفتی 
در سال ۱۴۰۱
جواد اوجی، وزیر نفت در روز افتتاحیه نمایشگاه با تأکید بر اینکه بر اساس سیاست‌های اصولی و کلان دولت، اولویت ما تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام خواهد بود، افزود: همسو با این موضوع تلاشمان این است ۴۸ طرح کلان و اولویت‌دارِ نیمه‌تمام در صنعت نفت را تا پایان امسال با سرمایه‌گذاری ۱۳ میلیارد دلار تکمیل و به بهره‌برداری برسانیم و در همین سال عملیات اجرایی ۲۵ طرح عظیم با سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد دلار را آغاز کنیم.
رونمایی از گواهی سپرده کالایی نفت
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از ارائه ۱۶۰ میلیارد دلار فرصت سرمایه‌گذاری در بالادست صنعت نفت در بیست‌وششمین نمایشگاه‌ بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی خبر داد.
همچنین محسن خجسته مهر در نشست خبری گفت: فاز دوم میدان آزادگان شمالی و طرح در حال اجرای میدان آزادگان جنوبی و فاز دوم میدان آزادگان جنوبی طی قراردادی با مجموعه شرکت‌های اکتشاف و تولید و سرمایه‌گذاران در قالب کنسرسیوم به ارزش ۷.۵ میلیارد دلار پیش‌بینی شده است که در چند ماه آینده امضا می‌شود
هدف گذاری ۴۰ هزار بشکه ای
 از میدان نفتی فروزان
مدیرعامل شرکت پتروپارس اظهار کرد: توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی از سوی این مجموعه در حال اجراست و بنا داریم چهار حلقه چاه از چاه‌های دوازده‌گانه این فاز را امسال به مرحله تولید برسانیم که حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون فوت مکعب می‌شود.
به گفته وی، رقم باقیمانده برای تکمیل تعهدهای پتروپارس حدود ۱۰ میلیارد دلار است که شامل تکمیل پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی، جی‌سی آزادگان، میدان نفتی فروزان، میدان نفتی و گازی بلال و فرزاد بی و بخشی از پروژه آزادگان جنوبی می‌شود.
موسوی ادامه داد: میدان نفتی و دریایی فروزان هم که با کشور عربستان مشترک است هدف‌گذاری تولید در این میدان ۴۰ هزار بشکه و سهم پتروپارس ۱۲ هزار بشکه است که پایان فروردین ماه امسال یک حلقه چاه به مرحله تولید رسید.
تولید ۵۷۰ هزار بشکه از میدان آزادگان
علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه هم‌افزایی ایجابی و مثبتی بین دستگاه سیاست خارجی و وزارت نفت در زمینه صادرات نفت وجود دارد، گفت: این هم‌افزایی در عمل توانسته است شرایطی را که دشمنان ما می‌خواستند با عنوان فشار حداکثری بر کشور تحمیل کنند به ناکامی بکشاند.
افزایش ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه ای ظرفیت ذخیره سازی
مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران از آمادگی این پایانه برای صادرات حداکثری نفت خبر داد و گفت: ظرفیت ذخیره‌سازی نفت خام خارک ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد.
توسعه دو میدان نفتی با شرکت های خارجی
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از برنامه این شرکت برای رساندن تولید نفت مناطق عملیاتی این شرکت به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز خبر داد.
دانشی از توسعه دو میدان نفتی با شرکت‌های خارجی خبر داد و افزود: فصل مهندسی معکوس در این شرکت گذشته است و ما در حال تولید ویژه هستیم، ضمن آنکه کالاهای های‌تک (فناوری بالا) خاص را در صنعت نفت تولید کردیم، در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نگرش به داخل و بیرون وجود دارد، بنابراین از جزیره‌ای بودن صنعت نفت اجتناب خواهیم ‌کرد.
حمایت وزارت کار از داخلی سازی نفتکش ها
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه بازدید از نمایشگاه نفت با اشاره به افزایش دو برابری حمل نفت خام در دولت سیزدهم گفت: شرکت ملی نفتکش اقداماتی جهت داخلی سازی نفتکش ها انجام داده است که ما قطعا از این اقدام حمایت میکنیم.
نفتی‌ترین ایام سال در نمایشگاه بین‌المللی نفت
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه