رئیس اتاق بازرگانی و صنایع قطر در دیدار با غلامحسین شافعی: 

آماده رفع موانع تجارت تجار ایرانی با قطر هستیم

گروه صمت - در جریان سفر هیات تجاری ایران به قطر و برگزاری هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر، روسای اتاق بازرگانی دو کشور، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. روسای اتاق‌های بازرگانی ایران و قطر تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. این مهم در جریان سفر هیات تجاری ایران به قطر و برگزاریهشتمین اجلاس کمیسیون مشترک، انجام شد.بر اساس این تفاهم‌نامه قرار شد شورای تجارت با ایران ذیل اتاق بازرگانی قطر تشکیل شود و این شورا در ارتباط مستمر و موثر بااتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر باشد تا بازرگانان و تجار دو کشور در مراودات تجاری با یکدیگر، مشکلات احتمالی را شناسایی وبرطرف کنند. این اقدام می‌تواند زمینه‌ساز تجارت پایدار بین دو کشور و سرمایه‌گذاری‌های مشترک به ویژه در نواحی صنعتی دو کشور باشد.
در جریان سفر هیات تجاری ایران به قطر و برگزاری هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر، روسای اتاق‌های بازرگانی دو کشور دیدار کردند.در این دیدار خلیفه بن جاسم آل ثانی، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع قطر با اشاره به علاقه این کشور به توسعه مبادلات تجاری با ایران، گفت: برای توسعه مبادلات تجاری با ایران بسیار مشتاق هستیم. اتاق بازرگانی قطر آمادگی کامل دارد که در مسیر توسعه روابط تجاری دو کشور، از بخش خصوصی ایرانی و قطری حمایت کند. می‌دانیم در مسیر تبادلات تجاری مشکلاتی وجود دارد و آماده هستیم تا این مشکلات را از مسیر تجار ایرانی برداریم. رئیس اتاق بازرگانی و صنایع قطر در دیدار با غلامحسین شافعی با استقبال از توسعه روابط ایران و قطر بر حمایت از بخش خصوصی دو کشور و همچنین رفع موانع تجار ایرانی در مسیر تبادلات تجاری با این کشور تأکید کرد.
وی تأکید کرد: روابط دو کشور ایران و قطر بسیار مثبت است و در حوزه تجارت نیز بر اساس روابط سیاسی دو کشور عمل خواهیم کرد.
غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران نیز در این دیدار اظهار کرد: قطر کشور دوست و همسایه ایران است و روابط با این کشور برای ایران بسیار اهمیت دارد. ظرفیت‌های بسیاری برای همکاری‌های دو کشور وجود دارد و با توجه به سرمایه‌گذاری‌های خوب قطر در بسیاری کشورها، فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوبی نیز در ایران وجود دارد که قطر می‌تواند در این حوزه‌ها نیز ورود کند.
وی افزود: دو کشور ایران و قطر روابط سیاسی بسیار خوبی با یکدیگر دارند و باید تلاش کنیم روابط تجاری دو کشور نیز به همان اندازه توسعه یابد. توسعه روابط اقتصادی، پایداری روابط سیاسی را نیز در پی خواهد داشت و ایران در این زمینه بسیار مشتاق است.
شافعی با تأکید بر اینکه به دلیل اهمیت روابط تجاری با کشور قطر، اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر از سال ۹۷ فعالیت خود را توسعه داد گفت: در صورت تشکیل شورایی با موضوع تسهیل تجارت دو کشور در قطر، مانند تشکیلات اتاق بازرگانی ایران و قطر در ایران، می‌توان انتظار داشت روابط تجاری دو کشور با شیب تندتری توسعه‌یافته و حجم مبادلات سالانه دو کشور افزایش یابد. در این سفر تجار ایرانی و قطری با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد تا اندک مشکلات موجود در مسیر مبادلات تجاری نیز رفع شود.
وی تصریح کرد: کشورهایی در منطقه هستند که دوست ندارند روابط تجاری ایران و قطر توسعه یابد، ولی ایران در این مسیر عزم خود را جزم کرده و انشاالله شاهد توسعه روابط تجاری دو کشور خواهیم بود.
شافعی ادامه داد: ۷۰ شرکت فعال در حوزه تجارت بین‌المللی با کشور قطر برای حضور در این سفر انتخاب شدند. بخش خصوصی برای تبادلات تجاری با قطر آماده است و حتی حاضریم روابط تجاری با قطر را جایگزین دیگر کشورها کنیم. برگزاری جام جهانی فوتبال در کشور قطر نیز فرصت بزرگی است و ایران نیز آماده همکاری در برگزاری موفق این رویداد است.
کمیته ویژه سرمایه‌گذاری میان اتاق‌های مشترک
 ایران و قطر تشکیل شود
رئیس اتاق ایران با پیشنهاد تشکیل کمیته ویژه سرمایه‌گذاری میان اتاق‌های مشترک ایران و قطر جهت شناسایی و پیگیری موارد سرمایه‌گذاری، بر توسعه همکاری‌های تجاری دو کشور تأکید کرد.
غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در همایش مشترک تجاری قطر و ایران ضمن ارائه پیشنهاد‌هایی برای توسعه روابط دو کشور، تشکیل کمیته ویژه سرمایه‌گذاری میان اتاق‌های مشترک ایران و قطر و همچنین تدوین نقشه راه و برنامه عملیاتی برای افزایش تعاملات تجاری میان بخش‌های خصوصی دو کشور برای رسیدن به حجم مبادلات تجاری بیش از ۲ میلیارد دلار در کوتاه‌مدت را از اقدامات مؤثر برای توسعه همکاری‌های دو کشور دانست.
غلامحسین شافعی حضور هیات تجاری ایرانی در قطر را بیانگر عزم و اراده واقعی دولت و بخش خصوصی ایران جهت توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با قطر دانست و گفت: مهم‌ترین هدف هیات ایرانی از شرکت در این همایش آشنایی تجار دو کشور از قابلیت‌های یکدیگر و گسترش همکاری‌های اقتصادی میان ایران و قطر است.
او با تأکید بر اینکه حجم روابط تجاری بین ایران و قطر به هیچ وجه با ظرفیت‌ها و امکانات دو کشور متناسب نیست گفت: این در حالی است که دو کشور با استفاده از موقعیت‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود مانند نزدیکی فاصله جغرافیایی و موقعیت استراتژیکی در منطقه، توان بالایی در توسعه تعاملات اقتصادی دوجانبه با یکدیگر دارند.
 رئیس اتاق ایران افزود: معتقدم اقتصاد دو کشور می‌تواند نقش مکمل با یکدیگر داشته باشد. در این راستا شناسایی مزیت‌های نسبی هر یک در تأمین نیازهای بازار مقابل یکی از راه‌های مناسب توسعه تجارت ایران و قطر بوده و این مساله در حال حاضر و با توجه به شرایط ایجاد شده، ضرورت بیشتری دارد.
رئیس اتاق ایران، استمرار و توسعه همکاری میان اتاق‌های دو کشور در زمینه تبادل هیات‌های تخصصی، برگزاری نشست‌های تجاری و سرمایه‌گذاری و شرکت در نمایشگاه‌ها را زمینه‌ساز گسترش روابط دو کشور دانست و افزود: در این راستا پیشنهاد می‌کنم اتاق‌های مشترک ایران و قطر نسبت به تدوین نقشه راه و برنامه عملیاتی برای افزایش تعاملات تجاری فی‌مابین بخش‌های خصوصی دو کشور تا رسیدن به بیش از ۲ میلیارد دلار در کوتاه‌مدت را برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کنند.
او با ارائه پیشنهاد‌هایی برای توسعه روابط تجاری ایران و قطر خواستار توسعه زیرساخت‌ها و تمهیدات لازم برای تجارت روان میان فعالین اقتصادی دو کشور از دولت‌های ایران و قطر شده و گفت: عدم وجود روابط بانکی و مبادلات بین‌بانکی و مشکلات مربوط به حمل‌ونقل دریایی از جمله مشکلات عمده‌ای است که موجب کندی در مراودات میان تجار دو کشور شده است.
رئیس اتاق ایران با طرح پیشنهاد تشکیل «کمیته ویژه سرمایه‌گذاری» میان اتاق‌های مشترک ایران و قطر بیان کرد: با توجه به وجود زمینه‌های مساعد جهت همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های «سرمایه‌گذاری‌های مشترک در دو کشور» و «سرمایه‌گذاری مشترک در کشورهای ثالث» تشکیل کمیته ویژه سرمایه‌گذاری)) بین اتاق‌های مشترک دو کشور جهت شناسایی، معرفی و پیگیری موارد سرمایه‌گذاری می‌تواند به توسعه همکاری‌ها منجر شود.
آماده رفع موانع تجارت تجار ایرانی با قطر هستیم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه