ساعدی ، نماینده مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» مطرح کرد

کمترین خونریزی ،هنر دولت در جراحی اقتصادی است

اقتصاد جامعه - محمد آیتی - حدود یک ماه از آزادسازی قیمت چهار کالای اساسی می‌گذرد و همچنان التهاب در بازار نمایان است. علیرغم اینکه دولتمردان گفته بودند، گرانی تنها معطوف به این چهار کالاست و یارانه نقدی که به این واسطه پرداخت می‌کنند، جبران‌کننده است، خیلی زود معلوم شد این نظر دولت، رنگ و بوی واقعیت ندارد.
از طرفی، چندی پیش، سیدابراهیم رئیسی در ارائه گزارش تلویزیونی خود اعلام داشت که بنا داریم تصمیمات سختی را در حوزه اقتصاد بگیریم. همین اظهارنظر کافی بود تا بسیاری از مردم فکرشان به این سمت برود که شاید بناست روند آزادسازی قیمت، مخصوصاً در حوزه بنزین هم در پیش گرفته شود.
به نظر باید به انتظار نشست و دید در هفته‌های آتی، دولت چه تصمیمی خواهد گرفت و آیا روند تورمی بازار به سنوات گذشته ادامه خواهد داشت یا طبق صحبت سیدکاظم موسوی، نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، این جراحی‌های اقتصادی درست و منطقی است و به زودی اثرات مثبت آن بر مردم روشن خواهد شد.
قاسم ساعدی، نماینده دشت‌آزادگان و هویزه در این رابطه به اقتصاد سرآمد گفت: در اینکه جراحی اقتصادی، یک ضرورت برای کشور است، هیچ شکی نیست و از طرفی، شاید نیاز باشد هر چند سال یک‌بار، برخی رویه‌های نادرست اقتصادی اصلاح شوند.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب هم بارها بر اصلاح ساختار اقتصادی تاکید داشتند و بخش عمده‌ای از این اصلاحات، با همین جراحی‌های اقتصادی، امکان‌پذیر است. گاهی برخی روندهای نادرست وقتی طولانی‌مدت ادامه پیدا می‌کند، ضربه مهلکی به اقتصاد و منابع کشور می‌زند و طبیعتاً اصلاح آن روش‌ها در ابتدا شاید با نارضایتی‌هایی هم توام شود.
نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: تخصیص ارز ترجیحی در چند سال گذشته، فساد زیادی را به بار آورد و دور از انصاف بود که عده‌ای جیب‌هایشان پرپول شود و بعد توده‌های مردم در خرید اقلام اساسی خود هم مشکل داشته باشند.
نماینده مردم دشت‌آزادگان و هویزه اظهار داشت: جراحی اقتصادی، کاری سخت و البته هزینه‌بر است. به باور من، هنر دولت باید در این باشد که این کار مهم و اساسی را با کمترین خونریزی به سرانجام برساند.
ساعدی یادآور شد: وقتی حالِ مریض وخیم است، جراحی باید با وسواس بیشتری صورت بگیرد. اقتصاد ایران به مانند همان بیمار با حالِ نامساعد است که نیاز دارد، هم جراحی شود و هم روند بهبودی را در بلندمدت طی کند. از این‌رو، جراحان اقتصادی باید افراد کاربلد باشند، زیرا وقتِ آزمون و خطا نیست و هر حرکت اشتباهی با هزینه بالایی توام می‌شود.
عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در ادامه بیان کرد: سال جاری، سال مهمی برای کشور است. اگر اقتصاد و معیشت مردم، مسیر درستی را دنبال کند، اعتماد آسیب‌دیده در جامعه تا حد قابل ملاحظه‌ای ترمیم می‌شود. از سوی دیگر، رونق اقتصادی به وقوع می‌پیوندد و در این شرایط، دست ایران در مذاکرات هسته‌ای هم پُرتر می‌شود و به تبع آن، دیپلمات‌های ما می‌توانند راحت‌تر این مسیر پُرچالش را هموارتر کنند.
نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به اینکه آیا قرار است قیمت حامل‌های انرژی افزایش پیدا کند؟ گفت: تا این لحظه نه در کمیسیون چنین بحثی بوده و نه دولت خبری در این رابطه داده و حقیقتاً تا امروز در این رابطه، بحثی نشده است.
وی تصریح کرد: در این چند سال که وضعیت اقتصادی کشور خوب نبوده است، معیشت همگان و مخصوصاً محرومین خیلی به خطر افتاد. بخش زیادی از مردم ایران در استان‌های کم‌برخوردار زندگی می‌کنند و حتی در کارهای روزمره خود هم گیر کرده‌اند. آموزش، بهداشت و تهیه اقلام اساسی، کمترین حق مردم ایران است. آن‌ها نباید در این مسیر با چالش جدی روبرو باشند، حال بماند که حتی دولت باید بستری را آماده کند که آن‌ها در خرید خودرو، خانه و... هم کارشان آسان‌تر از گذشته شود. حقیقتاً کار سخت و پیچیده شده و دلیلش هم، استمرار رویه‌های نادرست گذشته بوده است. حال در شرایط گذار هستیم که اگر با وحدت و همدلی کار پیش برود، روزهای خوبی انتظار ما را می‌کشند.
ساعدی افزود: تحقق شعار سال باید دغدغه روزانه همه ما باشد. همه در برابر این امر بزرگ، موظفیم. قرار نیست بخشی از جامعه، دغدغه‌مند باشند و بخشی دیگر، نظاره‌گر. امیدوارم همه درک درستی از شرایط داشته باشند و به خاطر ایران، پای کار بیایند.
نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس گفت: نخبگان زیادی در ایران حضور دارند که اگر به آن‌ها بها دهیم، حاضرند در میهن بمانند و کمک کنند. بخش قابل ملاحظه‌ای از دور زدن تحریم‌ها و پویایی اقتصاد در گرو دیده شدن این قشر علمی است که امیدوارم دولت در این رابطه، هم اعتماد بیشتر کند و هم سرمایه‌گذاری لازم را صورت دهد.
ساعدی در پایان خاطرنشان کرد: مجلس یازدهم وارد سومین سالِ کاری خود شده است. بیش از 50 درصد عمر مجلس انقلابی گذشته و امروز قاطعانه باید گفت این مجلس به همه موضوعات اشراف لازم را پیدا کرده است. از این‌رو در دو سال پیش‌رو، انتظارها از مجلس یازدهم به مراتب بیشتر از گذشته است. اگر قانون‌گذاری‌ها، علمی و نظارت‌ها، مداوم باشد، تجربه خوبی برای کشور آن هم در سالی که جراحی اقتصادی صورت می‌گیرد، به ارمغان خواهد آمد.
کمترین خونریزی ،هنر دولت در جراحی اقتصادی است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه