عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» :

مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ابطال شود

گروه اقتصاد جامعه- بازنشستگان تامین اجتماعی، این قشر همیشه مظلوم که برای افزایش دریافتی حقوق آن‌ها، بحث و جدل بسیاری می‌شود، از ابتدای سال، منتظر تحقق وعده وعیدهای سازمان تامین اجتماعی بودند. طی دو ماه ابتدایی سال در خبرها آمده بود که حقوق این بازنشستگان 57 درصد افزایش پیدا می‌کند که باعث کمی امیدواری این قشر زحمتکش به زندگی شده بود، اما هر چه چشم مالیدند و فیش حقوقی خود را نگاه کردند، از افزایش حقوق خبری نبود.
وزیر کار طی مصاحبه‌هایی از افزایش حقوق این گروه از بازنشستگان در خردادماه خبر داده بود و علت تاخیر را رسیدگی به جراحی اقتصادی دولت عنوان داشت. اما موعد واریز حقوق خردادماه که همین روزها است، رسید و خبری از افزایش حقوق نبوده و گفته شده در چند روز آینده مابه‌التفاوت افزایش حقوق این ماه، واریز می‌شود و مابه‌التفاوت افزایش حقوق فروردین و اردیبهشت ماه نیز در تیر و مردادماه واریز می‌شود. همه این مباحث به کنار، مبحث اصلی این قضیه به افزایش حقوق 10 درصد برمی‌گردد و گفته شده افزایش 57 درصد مربوط به افرادی بوده که کمتر از میزان پایه حقوق وزارت کار دریافتی داشته‌اند.
حال، این روزها بازنشستگان به شدت عصبانی هستند و حتی تجمعاتی مقابل مجلس شورای اسلامی تشکیل داده‌اند تا شاید نماینده‌های آن‌ها در خانه ملت فکری به حال حقوق این قشر زحمتکش جامعه کنند. 
کیومرث سرمدی واله، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در همین خصوص به اقتصاد سرآمد گفت: یک فردی که پس از سال‌ها خدمت و کار کردن بازنشسته می‌شود، به سن میانسالی رسیده که بسیاری از آن‌ها، نوه و نتیجه دارند که هزینه‌های زندگی آن‌ها را بیشتر از یک فرد شاغل می‌کند. چه بسا این افراد و همسران‌شان به دلیل کهولت سن، دچار بیماری‌های متعدد شده باشند که همین امر نیز باعث افزایش مخارج زندگی می‌شود، هر چند بحث تورم و گرانی‌های افسارگسیخته اخیر نیز بر افزایش مخارج زندگی بیش از پیش افزوده است.
نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدام تامین اجتماعی در خصوص حقوق بازنشستگان، تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی طبق ماده 96 قانون تامین اجتماعی، افزایش حقوق بازنشستگان این سازمان را به دولت ارائه داده و هیئت دولت نیز مصوب کرده است. در واقع در این پیشنهاد مصوب شده، تعیین گردیده که حقوق حداقل بگیران بازنشستگان تامین اجتماعی که کمتر از پنج میلیون تومان دریافتی داشته‌اند، به حداقل حقوق تعیین شده وزارت کار یعنی حدود پنج میلیون و 700 هزار تومان برسد.
وی به اقتصاد سرآمد افزود: بر همین اساس مقرر شده حقوق بازنشستگانی که بین پنج الی 10 میلیون تومان دریافتی دارند، 10 درصد افزایش پیدا کند و مبلغ 650 هزار تومان جهت کمک معیشت نیز به آن افزوده شود. همچنین حقوق بازنشستگانی که بیشتر از 10 میلیون تومان دریافتی داشته‌اند، 10 درصد افزایش پیدا کند.
این نماینده مجلس با اشاره به انتقاد به این مصوبه تصریح کرد: ما نسبت به این مصوبه، دو ایراد اساسی داریم. یک اینکه طبق همان ماده 96 قانون تامین اجتماعی، حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به پیشنهاد هیئت مدیره تامین اجتماعی و مصوبه هیئت دولت است، اما در ماده فوق الذکر گفته شده این مصوبه باید با توجه به تورم و مشکلات ناشی از آن در نظر گرفته شود که این لحاظ نشده است.
سرمدی در ادامه اظهار کرد: در این خصوص، تامین اجتماعی یک استدلال غلط دارد و می‌گوید چون دولت برای بازنشستگان لشکری و کشوری 10 درصد افزایش حقوق مصوب کرده است، ما نیز بر همان اساس این پیشنهاد را داده‌ایم. نکته بعدی اینکه سازمان تامین اجتماعی یک نهاد خصوصی است، یعنی آنچه به عنوان حقوق به بازنشستگان داده می‌شود، از اندوخته‌های خود آن‌ها است. 
وی تصریح کرد: طبیعتاً این حقوق باید متناسب با نیازهای آن‌ها در زمان بازنشستگی باشد. در مجموع معتقد هستم این مصوبه افزایش 10 درصد حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی که در هیئت دولت به تصویب رسیده، باید باطل شود و سازمان تامین اجتماعی باید یک روش مناسب برای افزایش حقوق بازنشستگان این سازمان با توجه به تورم و مشکلات جامعه در نظر بگیرد، لذا باید این مسئله را مجدد مورد بازنگری و بررسی قرار دهد.
بر اساس گزارش اقتصاد سرآمد، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، شنبه شب در توئیتی نوشت: «در پی درخواست‌های گروه‌هایی از بازنشستگان محترم در خصوص وضعیت دریافتی خود در سال جاری از رییس جمهور، آیت‌ا... رییسی به معاون اول دستور داد موضوع را با حضور نمایندگان بازنشستگان و سازمان تامین اجتماعی بررسی و پیشنهادات حمایتی خود را ارائه کنند.»
حال باید به انتظار نشست و دید بالاخره دولت سیزدهم می‌تواند رضایت قشر بزرگ و محترم بازنشستگان که وضعیت معیشتی‌شان در این سال‌ها به خطر افتاده را به دست بیاورد یا نه؟
مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ابطال شود
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه