نماینده جیرفت در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» مطرح کرد

مافیای خودرو قصد تغییر نظر اعضای مجمع تشخیص مصلحت را داشتند

گروه صمت - تولید خودروهای بی‌کیفیت که گاهی با عنوان ارابه مرگ از آن‌ها یاد می‌شود، سال‌هاست که بسیاری از هم‌وطنانمان را به کام مرگ کشانده و علیرغم تذکرات مختلف، اما دست‌های مافیا و سوءاستفاده‌کنندگان از مال و جان مردم، اجازه واردات خودرو را نمی‌دادند. حال که قانون ساماندهی صنعت خودرو تصویب شده است، مردم خواستار ورود خودروهای با کیفیت هستند، زیرا توده‌های مردم و البته بسیاری از کارشناسان بر این باورند که انحصار در صنعت خودرو باعث پسرفت شده و حق تصمیم‌گیری از آن‌ها گرفته شده است.
ذبیح‌ا... اعظمی، نماینده مردم جیرفت در مجلس شورای اسلامی در همین خصوص به اقتصاد سرآمد گفت: کیفیت خودروهای داخلی در حدی قرار دارند که از کیفیت معمولی هم پایین‌تر هستند؛ یعنی نه تنها طبق استانداردهای جهانی نیست، بلکه طبق استانداردهای آسیایی هم نیست و پایین‌تر از استانداردهای منطقه است.
خودرو غیر استاندارد پراید تبدیل قاتل جان مردم شده است
وی افزود: کیفیت خودروهای داخلی به قدری پایین‌تر از استاندارد است که خودرو پراید تبدیل به قاتل جان مردم شده است یا اینکه جان مردم در خودروی پژو می‌سوزد. خودروهایی وارد کشور می‌شود که در شان مردم ایران نیست، به عنوان نمونه خودروهای دست دوم کشورهای حاشیه خلیج فارس وارد کشور می‌شوند و برای خرید همین‌ها هم با قیمت بالا، دعوا است که این به هیچ عنوان در جایگاه و منزلت مردم کشورمان نیست.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: مردم حق دارند سوار خودروهای با کیفیت و در شان خودشان شوند، به همین دلیل، نماینده‌ها و مخصوصاً اعضای کمیسیون صنایع مجلس با جدیت تمام بحث آزادسازی واردات خودرو را پیگیری کردند که به تبع آن، قانون ساماندهی صنعت خودرو تصویب شد.
اعظمی با اشاره به تصویب قانون مذکور، اظهار کرد: علیرغم پیگیری‌ها و تلاش نماینده‌ها برای تصویب این قانون، اما همچنان مافیا با قدرت فعال بودند و در مجمع تشخیص مصلحت نظام به کار خود ادامه دادند تا جلوی تصویب این قانون را بگیرند و نظر اعضای آن را تغییر دهند.
وی با اشاره به ماشین آلات کشاورزی و راه سازی تصریح کرد: باید اجازه داده شود که ماشین آلات کشاورزی و راه و شهرسازی هم در اسرع وقت وارد کشور شوند. البته باید توجه داشت ماشین آلات با کیفیت وارد شود، به عنوان نمونه ماشین آلات چینی مهمان دو سال است، اما بولدوزر آمریکایی یا ژاپنی 40 سال است که در حال کار کردن هستند.
نماینده جیرفت افزود: بنابراین این اخطار به دولت و شرکت‌های پیمانکاری است که مراقب کیفیت چنین ماشین آلات وارداتی باشند و امیدوار هستیم دولت هر چه سریع‌تر بحث واردات خودرو را انجام دهد، هر چند کارها به خوبی پیش می‌رود، اما سرعت کار کم است.
این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به قطع دست مافیای خودرو با واردات خودرو گفت: برخی‌ها معتقد هستند اگر واردات خودرو آزاد شود، نیروی کار خودروسازهای داخلی بیکار می‌شوند، اما بنده اعتقاد دارم حتی اگر تمام نیروی کار این خودروسازها بیکار شوند، ولی جلوی مرگ چندین هزار ایرانی در سال که به دلیل کیفیت پایین خودروهای داخلی در تصادفات، به کام مرگ می‌روند گرفته شود، ارزش دارد. 
اعظمی با اشاره به برخی خبرها مبنی بر ایجاد محدودیت‌هایی در تدوین آئین نامه قانون ساماندهی صنعت خودرو، تصریح کرد: این قانون با اهداف مدنظر نماینده‌های مجلس تصویب شده است، اما گاهی آئین نامه ها را به شکلی تنظیم می‌کنند که معمولاً کار را پیچیده و سخت می‌شود و گاهی اوقات در شیوه نامه‌ها، درخواست‌ها و خواسته‌های واقعی، مافیا در نظر گرفته می‌شود، اما نماینده‌ها پیگیر این مسئله خواهند بود تا آئین نامه مناسب با اهداف مجلس و به نفع ملت تنظیم شود.
وی خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه ایران دومین کشور داری نفت و گاز جهان است، همچنین معادن قوی و خوبی دارد، اما در بحث خودروسازی، خودروهای تولید شده داخلی در شان مردم ایران نیست. خودروهایی مثل پراید و پژو که سال‌هاست در کشورهای اروپایی از رده خارج شده‌اند، اما همچنان در کشور ما تولید می‌شود که به نظر بنده، جز خیانت به مردم نیست و این کار در رده اختلاس و سوءاستفاده از بیت المال است، بنابراین نماینده‌ها پیگیر واردات خودروهای با کیفیت هستند.
چندی پیش، محمدحسن آصفری نماینده اراک در گفت‌وگو با رسانه ها با اشاره به مافیای خودرو گفت: متاسفانه این ماجرا در همه موضوعات وجود دارد؛ امروز افرادی که به نوعی در دولت و مجموعه‌های دیگر ارتباط و نفوذ دارند، جزء کسانی هستند که علاقه‌مند به واردات خودرو نیستند. به این دلیل که بسیاری از این افراد در بالابردن قیمت خودرو دخیل هستند و درآمد‌های خوبی از فروش و بالابردن قیمت خودرو کسب می‌کنند.
وی افزود: متاسفانه این افراد، رسانه و مطبوعات و بخش‌های دیگر نیز در اختیار دارند و سعی می‌کنند با راه‌اندازی جو مسموم، اجازه ندهند خودرو وارد کشور شود. متاسفانه از سوی دیگر و در برخی ایام مثل برگزاری انتخابات، این افراد در قالب اسپانسر از برخی‌ها حمایت می‌کنند و همان‌طور که عرض شد افرادی در مجلس، دولت یا برخی وزارتخانه‌ها دارند یا حتی در زمان رای اعتماد وزرا با نفوذ خود، فضا را به سمت حمایت از خودروساز‌ها سوق می‌دهند تا جلوی واردات خودرو در کشور را بگیرند.
مافیای خودرو قصد تغییر نظر اعضای مجمع تشخیص مصلحت را داشتند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه