ایران به فناوری سوخت کم سولفوردسترسی ندارد، «اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

کشتی‌های ایرانی معطل سوخت کم سولفور

گروه انرژی - براساس استانداردهای سازمان جهانی دریانوردی، کشتی‌هایی که در آب‌های بین‌المللی تردد می‌کنند باید استانداردهای سوخت مصرفی خود را به حدی قابل قبولی برای حفظ محیط زیست برسانند که این موضوع با توجه به تحریم های آمریکا علیه ایران مشکلاتی را برای شرکتهای ایرانی به وجود آورده است. یکی از اصلی‌ترین استانداردهایی که در سال‌های گذشته بر لزوم رعایت آن تاکید شده، استفاده از سوخت کم‌سولفور در کشتی‌ها و شناورهاست و با توجه به محدودیت‌هایی که در ماه‌های گذشته تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی آمریکا علیه اقتصاد و مردم ایران به وجود آورده، واردات این سوخت برای شرکت‌های کشتیرانی دشوار شده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، در چنین چارچوبی استفاده از ظرفیت‌ها و تولیدات داخلی، اصلی‌ترین اولویت به شمار می‌رود و بر اساس اطلاعات ارائه شده، در حال حاضر تنها پالایشگاه شازند اراک توان تولید این سوخت را دارد. به وجود آمدن مشکلاتی در تامین سوخت کم‌سولفور کشتی‌ها و شناورها باعث شده در جلسه کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی، نمایندگان بخش خصوصی نیز به این مسئله بپردازند و نیاز به سرمایه‌گذاری جدید در این حوزه را مطرح کنند
از حدود ۱۰ سال پیش، سازمان جهانی دریانوردی به بحث استاندارد سوخت کشتی‌ها و لزوم استفاده از سوخت کم سولفور برای کشتی‌ها ورود و در سال‌های گذشته بر لزوم پایبندی به آن تاکید کرد. این سوخت در بسیاری از کشورهای جهان تولید می‌شود و مشکلی در تامین آن نیست، اما با توجه به تحریم‌های صورت گرفته، در حال حاضر محدودیت‌هایی در این زمینه برای ایران وجود دارد و از این‌رو ترجیح بر تامین این نیاز از داخل است. در حال حاضر تنها پالایشگاه شازند این سوخت را در داخل ایران تولید می‌کند، در این زمینه ایران در حال حاضر دو مشکل دارد از سویی میزان تولید این سوخت متناسب با نیازهای داخلی کشور نیست و باید مقدار تولید خود را افزایش دهیم و از سوی دیگر این پالایشگاه اعلام کرده این سوخت را در محل پالایشگاه تحویل می‌دهد و همین موضوع برای شرکت‌های کشتیرانی هزینه‌ای مضاعف به وجود می‌آورد. از این رو باید با ورود وزارت نفت و دستگاه‌های ذی ربط، شرایط برای برطرف شدن این مشکل و تامین سوخت مورد نیاز شناورها فراهم 
شود.
کشتی‌های ایرانی معطل سوخت کم سولفور
حسین بهزادی کارشناس ارشد انرژی کشورمان در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: میزان مصرف سوخت سالیانه کشتی های ایرانی حدود یک و نیم میلیون تن است که با رقم تولیدی پالایشگاه شازند امکان تامین سوخت ناوگان با تولید داخلی نیست.
راهی که کشتی‌های ایرانی را به سوخت کم سولفور می‌رساند
به گفته او راه دیگر خرید سوخت نیم درصد کم سولفور از کشورهای خارجی است که ابتدا عدم امکان نقل و انتقال پول از طریق بانک و دوم قیمت بالای این سوخت در خارج از کشور باعث عدم تامین آن می شود.
وی  در دامه توضیح داد که هر تن سوخت نیم درصد کم سولفور از کشور سنگاپور ۷۵۰دلار است که هزینه انتقال پول آن از صرافی به جای بانک درصدی هم به آن اضافه می‌کند.
ایران به فناوری سوخت کم سولفور 
دسترسی ندارد
بهزادی این را هم گفت که راه یگر نصب دستگاهی به اسم اسکرابر روی ناوگان کشتیرانی است که سوخت را تصفیه می‌کند که تنها می‌تواند روی کشتی های ۲۰۱۴ به بعد نصب شود؛ ضمن اینکه نیازمند تکنولوژی است که بسیار سخت و پیچیده است.
چالش بزرگ تحویل سوخت کم سولفور
وی مشکل مهمتر را دریافت این سوخت دانست و گفت: در همه جای جهان رسم بر این است که شناورها پای اسکله توسط شرکت‌های بانکرینگ تامین سوخت می شوند اما شرکت پالایش و پخش فرآوردهای نفتی اعلام کرده است که هر شرکتی که سوخت می‌خواهد آن را از درب پالایشگاه تحویل بگیرد که چالش بعدی شرکت های کشیرانی است.
کارشناس انرژی اضافه کرد: از طرفی به این دلیل که فصل جابجایی حمل سوخت برای نیروگاهها است هیچ کامیونی برای حمل سوخت نیم درصد کم سولفور به بنادر کشور وجود ندارد.
او در پاسخ به این سوال که وضعیت تردد کشتی‌های ایرانی در آب‌های بین المللی چه می‌شود، گفت:خیلی از کشورها مثل ایران و روسیه که نتوانستند خود را به این برنامه برسانند از آیمو درخواست تنفس کردند اما آیمو قبول نکرد و این قانون از دو روز دیگر در آب های سراسر جهان اجرایی می‌شود.
وزارت نفت می‌توانست در این چند سال با تامین به موقع این سوخت به خیلی از کشتی‌های خارجی در بنادر داخلی سوخت دهد و ارز آوری خوبی برای کشور داشته باشد اما با کوتاهی انجام داده اکنون خیلی از کشتی های خارجی ممکن است اصلا به بنادر ما نیایند چون نمیتوانند سوختگیری کنند.
بسیاری از کارشناسان در آن زمان بر این باور هستند که دولت می‌تواند برای کنترل قیمت‌ها، یارانه ای برای وزارت نفت در این زمینه در نظر بگیرد تا این سوخت بدون تغییر قیمت در اختیار خطوط کشتیرانی قرار گیرد. اتفاقی مه در این مورد رخ داد و طبق اخبار منتشر شده در سایت سازمان بنادر در حال حاضر کشتی های ایرانی در آب های بین المللی با سوخت استاندارد تردد می کنند.
 کشتی‌های ایرانی معطل سوخت کم سولفور
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه