یک فعال حوزه اقتصاد دریا به «اقتصاد سرآمد» می گوید

عدم حضور شرکت های خصوصی در نمایشگاه دریایی پیامد افزایش هزینه ها بود

گروه اقتصاد دریایی- عطیه صفی زاده - یکی از عناصر مهم در بازار یابی و مذاکرات موفق برگزاری نمایشگاه های تخصصی است،رسالت این نوع از نمایشگاه ها ایجاد رقابتی سالم در بین شرکت های خصوصی و دولتی در حوزه های مختلف است.  یکی از نمایشگاه هایی که با شیوع کرونا تعطیل شد، نمایشگاه تخصصی صنایع دریایی و دریانوردی بود امسال اما بعد از دوسال با فروکش کردن کرونا در کیش برگزار شد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، همان طور که می دانید هدف از برگزاری این نمایشگاه توسعه اقتصاد دریا محور، توسعه تجارت صنعت دریایی در همه زمینه‌های کشتیرانی، طراحی، کشتی‌سازی، بنادر، دریانوردی، شیلات، محیط زیست، گردشگری و فراساحل عنوان شده است و اشاعه فرهنگ دریایی، ایجاد و ارتقاء توسعه روابط علمی و تجاری، افزایش سهم بازار از خدمات بندری و دریایی منطقه‌ای و جهانی، ایجاد فرصت مناسب برای تعامل بیشتر با نخبگان دریایی، ارتقاء سطح علمی صنعتی حوزه دریایی و دریانوردی، ترویج فرهنگ دریا محور و جذب سرمایه گذاران خارجی و حفظ توانمندی‌های داخلی و بومی سازی صنعت دریایی کشور از دیگر اهداف برپایی این نمایشگاه بوده است.
از طرف دیگر حضور دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، آموزشی دریانوردی و نیز شرکت‌های دانش بنیان از دیگر ویژگی‌های این نمایشگاه است که می توان فرصت های بیشماری زیادی صنایع و دانشگاه ها بیاورد و در واقع مثلث طلایی دانشگاه،صنایع و شرکت های دانش بنیاد را شکل دهد.
در همین راستا و با توجه به اینکه دوازدهمین دوره این نمایشگاه برگزار شد با یکی فعالان صنعت دریایی به گفت وگو نشسته واز او خواستیم به ارزیابی نقاط قوت و ضعف آن بپردازد که نتیجه را باهم می خوانیم:
حسن رضا صفری، مدیر موسسه رده بندی ایرانیان با بیان اینکه برگزاری دوازدهمین نمایشگاه دریایی که در کیش برگزار شد اتفاق بسیار میمون و مبارکی بود به خبرنگار اقتصاد سرآمد، اظهار کرد:علی رغم نکات قوت و ضعف که امسال این نمایشگاه داشت اما برگزاری آن خالی از لطف نبود و به عبارتی باید بعد از چند سال مجدد برگزار می شد.
وی در این رابطه  افزود:اگر این‌نمایشگاه ها در کنار همایش ها و کارگاه آموزشی سالانه دریایی برگزار  و یا استاندارد های بین الملی در آن رعایت نشود بدون شک برگزاری چنین نمایشگاه کم تاثیر و ‌بی تاثیر در حوزه های مختلف خواهند بود.
مدیرموسسه رده بندی ایرانیان با بیان اینکه در سال های گذشته در کنار نمایشگاه دریایی کارگاه آموزشی ،تحلیلی ،ارائه گزارش عملکرد و غیره هم برگزار می شد، ابراز کرد: تنها بازدید در غرفه های نمایشگاه بدون برگزاری دوره های آموزشی و عدم رعایت استاندارد جهانی موثر نیست و نمی توان انتظار داشت که اهداف عالی این نمایشگاه تحقق یابد.صفری با بیان اینکه انتظار من از نمایشگاه سیزدهم دریایی این است که کارگاه آموزشی کنار نمایشگاه برگزار شود ،عنوان کرد: این امر باعث می شود فعالین این صنعت ضمن شرکت در نمایشگاه علم خود را به روز کرده و از این فرصت به دست آمده بهره مند شوند.
وی با بیان اینکه لازمه برگزاری یک نمایشگاه سودمند دریایی این است که فرصت مذاکره بین شرکت های مختلف و‌بازدید کنندگاه را فراهم کند، به اقتصادسرآمد یاد آور شد:برگزاری نمایشگاه و‌کارگاه آموزشی کنار یکدیگر می تواند تاثیر به سزایی در انعقاد قردادهای مهم و اساسی داشته باشد .
او با بیان اینکه با افزایش هزینه ها و تعرفه ها بسیاری شرکت های به نام و یا متوسط ‌خصوصی نمی توانند در نمایشگاه کیش حاضر شوند ،اذعان کرد: در واقع امسال به دلیل کمبود نقدینگی نتوانستیم در این نمایشگاه شرکت کنیم .
مدیر موسسه رده بندی ایرانیان با بیان اینکه به دلیل منافع کمی این نمایشگاه ها برای بخش خصوصی به ارمغان می آورد اکثر شرکت ها انگیزه ای برای شرکت در رویداد بزرگ ندارند، عنوان کرد: در نهایت حضور شرکت های خصوصی در نمایشگاه ها می تواند سبب افزایش برند و اعتبار آنها شود. 
صفری گفت:چرا بخش خصوصی در نمایشگاه ها علی رغم افزایش هزینه ،تورم،قیمت‌تولید،عدم امکان مذاکره درآن و‌کمبود حمایت های ارگان ها مختلف و دولت شرکت کند ؟
وی با اشاره به اینکه هزینه و حمایتی از شرکت های خصوصی و دانش بنیان می شود بسیار کم و ناچیز است و عملا کفاف هزینه های حضور شرکت های به نام در نمایشگاه های بین الملی نیست ،عنوان کرد: در گذشته به دلیل آنکه هزینه ها کمتر و دستاورد های نمایشگاه بیشتر بود ،لذا استقبال از آن توسط شرکت های خصوصی بیشتر بود.حال با توجه به آنچه گفته شد برگزاری نمایشگاه های تخصصی  می تواند فرصت های بیشماری برای صنایع و شرکت های خصوصی فعال به وجود آورد فرصت های همچون ارتقا    توان ارتباطات،مذاکره، انعقاد قرداد،آموزش ،و غیره به وجود آورد نمایشگاهی که برای بهبود کیفیت خدمات لازم است استاندارد های  جهانی را رعایت کرده و در کنار چنین نمایشگاهی کارگاه آموزشی مربوط به حوزه و تخصص آن ها برگزار شود  تا شرکت کنندگان علاوه بر شرکت در نمایشگاه تخصصی بتوانند مذاکره کرده و یا به آموزش های خود را به روز کرده و با دیگر شرکت های خصوص به بحث و تبادل نظر بپردازد.
عدم حضور شرکت های خصوصی در نمایشگاه دریایی پیامد افزایش هزینه ها بود
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه