عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» مطرح کرد

رویکرد دانش‌بنیان به اقتصاد دریا نداریم

گروه شعار سال – محمد آیتی – «اقتصاد دریا» جزو ظرفیت‌های موجود در ایران است که خیلی از آن بهره برده نشده است، مثل معدن. در شرایط سخت تحریم، بسیاری بر این باورند که از انفال که دریا یکی از آن‌هاست باید به بهترین شکل، بهره برد، کاری که تاکنون خیلی با خروجی قابل ملاحظه‌ای همراه نبوده است.
بهروز محبی، نماینده سبزوار در همین خصوص به اقتصاد سرآمد گفت: به حوزه دریا از ابعاد مختلفی می‌توان نگاه کرد. خود دریا و بستر دریا و آبزیانی که در دریا زیست می‌کنند همه می‌توانند در امنیت و کمیت و کیفیت غذایی یک کشور نقش مهمی داشته باشند. بنابراین حفظ و حراست از دریاها در حوزه محیط زیست از وظایف حکومت‌ها و دولت‌هاست.
وی افزود: دریا محل عبور و مرور و متصل‌کننده قاره‌های مختلف به یکدیگر است و موقعیت راهبردی دارد و حضور بعضی کشورها به خصوص با ابزارهای نظامی در دریاها برای حراست از منافع خودشان در مسیر این کریدورها و حمل و نقل‌هایی است که در حوزه دریا اتفاق می‌افتد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: ما خوشبختانه دو فضای آبی خزر و خلیج و فارس و عمان را در شمال و جنوب ایران داریم که این دو برکات و ثروت بیکرانی برای ما ایجاد کرده‌اند.
محبی اظهار داشت: یکی از مواردی که در ایران کمتر از آن استفاده شده، اراضی و زمین‌های فراوان ما در حوزه کویری است که این‌ها متاسفانه در شرایط خاص اقلیمی قرار دارند و کمترین بارش باران را در این مناطق داریم. ولی کشورهای عربی از دریای خلیج فارس و دریای عمان بیشترین استفاده را کرده‌اند. آن‌ها برای کویرزدایی خود و صنایع مختلفی که به آب نیاز داشتند از این دریاها به خوبی استفاده بردند. آن‌ها با آب شیرین‌کن‌ها این آب‌ها را منتقل کردند و استفاده حداکثرای داشتند. استفاده آن‌ها با ما قابل قیاس نیست و ما به شدت از آن‌ها عقب هستیم.  
نماینده سبزوار یادآور شد: امروز کویر مرکزی و حواشی کویر از جمله حوزه بنده که شش شهرستان در اطراف کویر است، مثل دیار سربداران  و خراسان غربی قطعاً نیازمند این است که در انتقال آب از این دریاها بتوانند سهم خود را داشته باشند.
وی گفت: بسیاری از کشورهایی که آبی هستند به سختی در حال زمین‌سازی هستند. یعنی آب را خشک می‌کنند که زمین بسازند و بتوانند از زمین استفاده کنند. در کشور ما اراضی فراوان و زمین‌های صاف و همسطح بسیاری وجود دارد که نیازمند این هستند که ما بتوانیم با صنعت و تکنولوژی و فناوری نوینی که ایجاد شده است و با استفاده از آب شیرین‌کن‌ها، آب شیرین را برای مصارف صنعتی و شرب به مناطق مختلف برسانیم. البته فعلاً آب شرب و کشاورزی نمی‌صرفد، چون هزینه بالایی دارد ولی برای صنعت می‌صرفد. مثلاً قطعاً برای تولید فولاد می‌ارزد. یک بیست و پنجم تناژ یک فولاد هزینه آب آن می‌شود، پس می‌شود با انتقال و هزینه کردن، صنایع را جان داد.  
عضو مجمع نمایندگان استان خراسان شمالی در ادامه بیان کرد: بحث ایران رود هم کانالی است که خلیج فارس و دریای خزر را به هم متصل می‌کند و می‌تواند کانال بسیار ارزشمندی باشد. کاری که الان در حال انجام است، انتقال آب از دریای عمان است که به یزد آمده و بعد هم به خراسان جنوبی و مشهد می‌رود و انشعاباتی که می‌تواند در مسیر داشته باشد فرصت بسیار خوبی برای کشور ماست که با توجه به اراضی گسترده و فراوانی که داریم از آن‌ها استفاده کنیم.  
محبی تصریح کرد: ما نگاه عالمانه و رویکرد دانش بنیان به موضوع اقتصاد دریا نداشتیم. اینکه مقام معظم رهبری امسال را سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین مطرح می‌کنند در حوزه دانش بنیانی و نگاه علمی و آمایشی است که با این نگاه می‌توان به کمیت هم توجه کرد. مثلاً آزمایشگاه‌هایی بررسی کنند که در دریای خزر چه مدل آبزیانی می‌توانند رشد خوبی داشته باشند و به این شکل می‌توان کمیت و کیفیت را بالا برد و باید آسیب‌ها را با روش‌های فن‌آورانه کم کنیم و با ارتباطاتی که با دنیا داریم تبلیغ درستی کرده و مشتریان جهانی خود را پیدا کنیم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: ما متاسفانه از ظرفیت همسایگان‌مان کمتر استفاده کرده‌ایم و این ضربه مهمی را به ما وارد کرده است. رویکرد آقای رئیسی اگر به درستی به سرانجام برسد، یعنی اقبال به سمت همسایگان و اطرافیان جمهوری اسلامی؛ نزدیک به 600 میلیون جمعیت در همسایگی ماست و این یک فرصت استثنایی است. حتی ارتباط با اروپا نیز ممکن است توسط این مسیرها تعریف شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: از فرصت دریایی که در ایران وجود دارد باید در صادرات و پیدا کردن بازارهای جهانی استفاده کرد. ما متاسفانه شرکت‌های قدرتمندی که پشتوانه قوی داشته باشند و بتوانند صادرات ما را در خارج از کشور تغذیه کنند نداریم. کما اینکه وقتی قطر به ما نیاز پیدا کرد ترکیه سریع توانست جای ما را پر کند و ما نتوانستیم بازار قطر را تغذیه کنیم. بخش عمده‌ای از صادرات و واردات از طریق مسیرهای دریایی صورت می‌گیرد و انتظار این است که درآمد و ارزآوری ایران از این راه بیشتر شود. همچنین بها دادن به این راهبرد، یعنی اشتغال‌زایی که خود یکی از رسالت‌های مهم دولت است.
 رویکرد دانش‌بنیان به اقتصاد دریا نداریم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه