با تولد محصولات جدید، ارتقای کیفیت و افزایش تولید صورت می گیرد

چشم انداز روشن سایپا در سال 1401

گروه صمت - روه خودروسازی سایپا به روزهای درخشان خود نزدیک می شود؛ طی سال های گذشته، این مجموعه به جهت اتخاذ برخی تصمیم و سیاست های نادرست، با حجم انبوهی از مشکلات روبرو شده بود که بخشی از آن مربوط به 80 هزار خودرو ناقص، ۵ هزار و ۲۰۰ خودرو یورو ۴ و هزار و ۷۰۰ خودرو بدون گارانتی بود؛ از طرفی این مجموعه خودروساز با ساختاری که به روز نشده بود، هیچ چابکی نداشت و بعضا نیروی انسانی بر اساس مهارت و تخصص، در پست ها مستقر نشده بودند. چالش مهم دیگری که این مجموعه داشت، کیفیت پایین خودروها و عدم رضایت مردم بود، بر این اساس از ابتدای بهمن ماه سال گذشته، اصلاحات اساسی و بنیادین با توجه به رهنمودهای رئیس جمهور، حمایت های وزارت صنعت، معدن و تجارت و همت کارگران و مدیران این مجموعه در دستور کار قرار گرفت و حل مشکلات تولید، کیفیت، تصمیم گیری و وضعیت مالی با فوریت آغاز شد. 
به گزارش اقتصاد سرآمد، یکی از اولین اقدام های که گروه خودروسازی سایپا انجام داد، بی اثر کردن تحریم ها بود، تحریم های که قصد داشت صنعت خودرو را زمین گیر کند؛ از همین رو با قطعه سازان داخلی و خارجی گفت و گوهای مفصلی صورت گرفت تا با تامین قطعه، وضعیت تولید و کیفیت خودروها ساماندهی پیدا کند و در راستای آن ضمن آرامش بخشی به بازار، مردم بتوانند به راحتی و بدون دغدغه نسبت به خرید خودرو اقدام کنند. این روند سبب شد بعد از مدت ها کاهش تولید و همچنین تولید خودروهای ناقص جبران شود، سال گذشته 80 تا 90 درصد خودروها با کسر قطعه تولید می شد و خودروها تا تامین قطعه به پارکینگ می رفت اما اکنون با تلاش مضاعفی که گروه خودروسازی سایپا انجام داد، بیش از96 درصد خودروها تکمیل و به دست متقاضیان و ثبت نام کنندگان می رسد، این عدد نشان دهنده آن است که نرخ عبور مستقیم در گروه سایپا 86 درصد افزایش یافته است.
افزایش 70 درصدی تولید روزانه
با برنامه ریزی منسجم، همدلی و همراهی تمام بخش ها، این مجموعه موفق شد به طور متوسط تولید روزانه خود را 70 درصد افزایش دهد، تولید خودرو کامل نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز افزایش 152 درصدی را تجربه می کند.  افزایش 64 درصدی برنامه تولید نسبت به سال 1400  هم از دیگر دستاوردهای است که کسب شده است.
تکمیل کاری خودروهای ناقص، یکی از مطالبات جدی مردم و وزارت صمت بود از همین رو طی 4 ماه گذشته تعداد خودروهای ناقص 55 هزار دستگاه کاهش یافت و این در حالی است که اگر قرنطینه 45 روزه شهر شانگهای چین نبود، تعداد خودروهای ناقص این مجموعه به کمتر از 10 هزار دستگاه می رسید. از جمله عواملی که باعث شد تولید خودرو در گروه خودروسازی سایپا سیر افزایشی به خود بگیرد و همچنین تعداد خودروهای ناقص روز به روز کم شود، تولید در روزهای تعطیل(به جز جمعه) بود، در سال 1400 اکثر روزهای تعطیل، تولید صورت نمی گرفت. افزایش ظرفیت خطوط تولید مگاموتور و تامین کنندگان نیز از دیگر موارد اثرگذار است.
کاهش معوقات سایپا 
افزایش تولید خودرو طی ماه های اخیر سبب سه اتفاق در حوزه فروش گروه خودروسازی سایپا شده است، که اولین آن افزایش 31 درصدی تحویل خودرو به مشتریان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، دیگری كاهش 37درصدی تعهدات كل گروه سايپا نسبت به سال گذشته و در نهایت کاهش 85 درصدی تعهدات معوق نسبت به سال گذشته است. این رویه نشان دهنده آن است که هدف گذاری تولید سال جاری که 650 هزار دستگاه است، به طور قطع محقق می شود. 
محصولات جدید در راه است
گروه خودروسازی سایپا در کنار افزایش تولید، توسعه محصول و خروج خودروهای قدیمی از خطوط تولید را در دستور کار خود قرار داد. در 8 فرمان رئیس جمهور که 11 اسفندماه  ابلاغ شد، تاکید بر تولید خودروهای جدید و پیشرفته شده است. از همین رو برای نیمه دوم 1401، عرضه محصول شاهین اتومات و آریا، برنامه ریزی جهت تولید خودروی اقتصادی، تولید ون جدید، تولید وانت جدید زاگرس، تولید دو محصول جدید تجاری سنگین (فوتون و دانگ فنگ) و راهبری پروژه های محصولات جدید اطلس و همچنین خروج محصول تیبا از سبد محصولات در شهریورماه سال جاری در دستور کار قرار گرفت. در کنار تولید محصول، توسعه قوای محرکه در تولید موتورهای جدید،  تولید  گیربکس 6 دنده و پروژه ناوبری ملی با هدف کاهش هزینه های بیمه، تصادفات جاده ای و ... دنبال شد.   
تعریف 42 پروژه بهبود کیفیت 
افزایش کیفیت محصولات یکی از استراتژیک ترین و مهم ترین اهداف گروه خودروسازی سایپا در دولت سیزدهم بود، رهبر معظم انقلاب اسلامی بهمن ماه سال گذشته در دیدار جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی، تاکید کردند که کیفیت خودروهای داخلی خوب نیست و حق با مردم است. بدین جهت برای افزایش کیفیت در سطح زنجیره تولید 42 پروژه بهبود تعریف شد و اکنون در راستای برنامه های جامع و عملیاتی، کیفیت خودروهای این مجموعه رو به افزایش است. 
اصلاح ساختار مالی 
در راستای سیاست های کلان دولت سیزدهم برای واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی، گروه سایپا برنامه های اجرایی این مهم را آغاز کرد. از اینرو اصلاح ساختار مالي و سهامداري، واگذاري دارايي و اموال غير مولد و مازاد، انضباط مالي و كنترل هزينه هاي غير ضرور و اصلاح ساختار مالی شرکت اصلی و شرکت های گروه در دستور کار قرار گرفت. از  همین رو با جدیت و به رغم برخی از فشارها، اصلاح ساختار سازمانی گروه،  یکپارچه سازی سیستم های عملیاتی-اطلاعاتی و متناسب سازي نيروي انساني دنبال شد و خوشبختانه می توان گفت که گروه خودروسازی سایپا در حال تبدیل شدن به یک مجموعه چابک، پویا و متخصص است. 
حرکت سایپا در مسیر دانش بنیان شدن
رهبر معظم انقلاب اسلامی، سال 1401 را «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری کردند بدین جهت گروه سایپا، برای استفاده از توانمندی های داخلی پروژه های متعددی را تعریف کرد. ایجاد پنجره واحد ارتباط شرکت های دانش بنیان با کل زنجیره خودرو (از طراحی تا فروش) با هدف استفاده اثربخش از توانمندی های موجود در کشور، انعقاد قرارداد با شرکت های دانش بنیان  (26 شرکت- 37 پروژه) در زمینه توليد قطعات دانشي و  فنآورانه، انعقاد قرارداد با شرکت های صنایع هوافضا (21 پروژه) در زمینه تولید قطعات الکترونیک، گیربکس اتوماتیک و ... و همچنین انعقاد قرارداد با شرکت های صنایع دفاعی (23 پروژه) در زمینه تولید قطعات الکترونیک، سیستم های برقی و ... از جمله فعالیت های مشترکی است که در ماه های آتی اجرایی می شود.
انعقاد قرارداد با نيرو هوايي جمهوری اسلامی ایران در زمینه ريخته گري، ماشينكاري دقيق و تست و آزمون و همچنین همکاری با دانشگاه های برتر کشور چون دانشگاه شریف (پلتفرم و تجهیزات تست و آزمون)، دانشگاه تهران (باتري خودروی برقي)، دانشگاه علم و صنعت و ...از دیگر پروژه های تعریف شده گروه خودروسازی سایپا با هدف توسعه و دانش بنیان شدن است. 
با توجه به برنامه های که مورد اشاره قرار گرفت و همچنین اقدامات صورت گرفته، چشم انداز گروه خودروسازی سایپا برای سال 1401 بسیار روشن است و می توان امیدوار بود که با توسعه زیرساخت ها و حرکت به سمت فعالیت های دانش بنیان، این مجموعه در سال های آتی روزهای بسیار خوب و رقابتی با خودروسازان دنیا را تجربه خواهد کرد.
 چشم انداز روشن سایپا در سال 1401
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه