گودرزوند، نماینده مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد»

اعتراضات صنفی در خود مجموعه‌ها باید پاسخ داده شود

گروه اقتصادجامعه - محمد آیتی - چند سالی است که اعتراضات صنفی به بالاترین حد خود رسیده است و اگر پای صحبت هر صنفی بنشینیم از حال و روز این روزهای اقتصاد کشور، گله دارند.
بی‌ارزش‌شدن بی‌سابقه پول ملی که روند آن، از سال 97 شدت گرفت و تا کنون ادامه داشته، همه ایرانی‌ها را نگران آینده کرده است. معیشت خانواده‌ها به طرز عجیبی به خطر افتاده است و تورم افسار پاره کرده، باعث شده روز به روز سفره‌های مردم کوچک شود.
با روی کار آمدن سیدابراهیم رئیسی و به تبع آن، کابینه سیزدهم، خیلی‌ها امیدوار بودند وضعیت اقتصادی، روند بهتری به خود بگیرد، اما عملکرد حدود یک ساله دولت سیزدهم نشان می‌دهد نه تنها شرایط بهتر نشده که وضعیت اقتصادی مردم نسبت به گذشته بدتر هم شده است و جراحی اقتصادی دولت که در چند ماه اخیر آغاز شده بر این ناامنی غذایی افزوده است.
افزایش آمار و ارقام سرقت و کلاهبرداری حکایت از این دارد که به تبع تورم و فقر حاصل از آن، امنیت افراد جامعه هم بیش از پیش تهدید شده است.
عده‌ای بر این باورند که اگر روزی شاهد اعتراضات معلمان و روزی دیگر با بلند شدن صدای بازنشستگان، کارمندان بنیاد شهید، کارگران کارخانه‌های مختلف و... روبرو هستیم به خاطر مشکلات اقتصادی است و اگر برای این نابسامانی‌ها فکری شود، این اعتراضات تمام و کمال جمع می‌شود و خیلی نباید این تجمعات را سیاسی قلمداد کرد.
مهرداد گودرزوند، نماینده رودبار در مجلس یازدهم در این باره به اقتصاد سرآمد، گفت: به نظر من برای حل هر مشکلی باید راهکار مناسب خودش را پیش گرفت. در بحث اقتصاد باید تلاش بیشتری کنیم و کنترل بیشتری داشته باشیم. اگر کار و تلاش منطقی که برآمده از خردجمعی و کار اصولی باشد را بیشتر و بُعد نظارت را پررنگ‌تر از سابق دنبال کنیم، حتماً به دستاوردهای بهتری خواهیم رسید.
وی افزود: از طرف دیگر، مشکلات دیگری هم در حوزه‌های مختلف وجود دارد و با آمدن مردم در کف خیابان‌ها، مشکلات حل نمی‌شود و حتی بیشتر خواهد شد، چون بسیاری از افراد در کنار این شلوغی‌ها می‌خواهند هشداری به کشورهای دیگر بدهند که مشکل در ایران زیاد است و آن‌ها را به سمتی هدایت کنند که نتوانند ارتباط خوبی با ایران داشته باشند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: به باور من، اعتراضات صنفی در خود مجموعه‌ها و دستگاه‌های مربوطه باید پاسخ داده شود وگرنه با آمدن جلوی مجلس، کاری از پیش برده نمی‌شود. در هیچ کجای دنیا هم مردم را به کف خیابان‌ها هدایت نمی‌کنند. اعتراضات تعریف و راه‌حل دارد.
این نماینده استان گیلان اظهار داشت: من با افراطی‌گری مخالفم و مسیر اعتراضات صنفی در ایران درست و منطقی نیست. به طور مثال، معلم‌ها 10 سال است که اعتراض دارند، ولی فایده نداشته و الان مجلس، انقلابی عمل کرده و قول داده بود که طرح رتبه‌بندی معلمان را انجام بدهد و انجام هم داد، ولی در اجرای کار مشکلاتی داریم که هر صنف باید مسائل و مشکلاتش را با مدیران خودش بررسی و حل کند. حتی به نظر من اگر معلمان به کف خیابان نمی‌آمدند، کارها سریع‌تر و بهتر پیش می‌رفت.
حسن لطفی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگویی در خصوص اینکه آیا درست است که اعتراضات صنفی در کشور را با برخوردهای امنیتی پاسخ دهیم؟ گفت: به باور من، مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم، نهایتاً ۲۰ درصد ماجراست و ابتکار عمل در ۸۰ درصد موضوع به دست خودمان است.
وی افزود: وقتی با این چالش‌ها روبرو هستیم، بهتر است به نظر، آراء و اعتراضات مردم، پاسخ منطقی و قانونی بدهیم. از این‌رو، شایسته نیست ما اعتراضات را نادیده بگیریم یا کتمان کنیم.
لطفی با اشاره به ضعف عملکرد دستگاه‌های اجرایی، اظهار داشت: وقتی خروجی کار‌ها ضعیف و توام با اشکال است، اعتراض را در پی دارد. در این بین، برخی در تلاشند این ضعف و مشکلات را به مجلس نسبت دهند، اما ارتباطی ندارد و قابل قبول نیست. وظیفه مجلس، قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قوانین است. شاید در اجرای امور کشور، تعدد قانون باشد، اما کمبود قوانین به چشم نمی‌آید، پس دستگاه اجرایی باید کارش را درست انجام دهد.
نماینده استان همدان اظهار داشت: وقتی نقدینگی در کشور روز به روز در حال رشد است، مثل سیل که هر چیزی که جلویش است را می‌برد، عمل می‌کند. به جای کنترل نقدینگی، یک روز شاهد سرازیر شدن پول مردم به بازار طلا و سکه هستیم و روز دیگر، ارز، مسکن، خودرو و... به طور کلی، دولت در کنترل نقدینگی، ناتوان است.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: رویکرد فعلی، تورم افسار گسیخته را به بار آورده که در پی آن، شاهد اعتراضات مردمی و صنفی هستیم. من از مردم ایران تشکر می‌کنم که اعتراضات را سیاسی نکردند و رنگ و بوی آن، اقتصادی و معیشتی است. معتقدم اگر تورم کنترل شود و ثبات به بازار برگردد و بتوانیم به فعالان اقتصادی، اطمینان خاطر بدهیم، همه اعتراضات کنونی جمع خواهد شد.
لطفی در پایان خاطرنشان کرد: برخی از سیاست‌های مسئولان، سنجیده شده نیست و همین موضوع، باعث تنش‌هایی شده که یک نمونه آن، بحث در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بود. چرا سال‌های قبل، این تنش‌ها نبود؟ ما همیشه مشکل و تورم داشتیم، اما امسال در این رابطه، بحران به وجود آمد، چون تبعیض بین رده‌های مختلف بازنشستگی ایجاد شد.
اعتراضات صنفی در خود مجموعه‌ها باید پاسخ داده شود
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه