آیا لایروبی کانال آشوراده کمکی به احیاء خلیج گرگان می‌کند، «اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

جنگ سرد موافقان و مخالفان خلیج گرگان

گروه دانش دریا - تراز آب دریای خزر به دلیل تغییر اقلیم و تبخیر بسیار زیاد در حال کاهش است و بر اساس مطالعات انجام شده تا سال ۲۰۵۰, ۳ متر کاهش پیدا می‌کند و این کاهش ادامه‌دار خواهد بود لذا لایروبی خلیجی به این وسعت بی‌نتیجه خواهد بود. به منظور نجات خلیج گرگان از خشک شدن کامل، مقرر شده است تا سازمان بنادر و کشتیرانی ۲ کانال آشوراده و چوپوقلی که ارتباط‌دهنده خلیج گرگان هستند را با تخصیص اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان، لایروبی کند تا ارتباط آب خزر با خلیج گرگان بیشتر شود اما این طرح با مخالفت بسیاری از کارشناسان محیط زیست شده و متخصصان این طرح را علاج کار خلیج گرگان نمی‌دانند!
به گزارش اقتصادسرآمد؛ خلیج گرگان یک تورفتگی آب در داخل ساحل است و به جز یک آبراهه کوچک که در مسیری کوتاه, آن را به دریا متصل می‌کند راه به جایی ندارد. در رابطه با احیای این خلیج باید ۲ نکته را در نظر گرفت, اول اینکه تراز آب دریای خزر به دلیل تغییر اقلیم و تبخیر بسیار زیاد در حال کاهش است و بر اساس مطالعات انجام شده تا سال ۲۰۵۰, ۳ متر کاهش پیدا می‌کند و این کاهش ادامه‌دار خواهد بود لذا لایروبی خلیجی به این وسعت بی‌نتیجه است.
با توجه به اینکه ساحل دریای خزر در محدوده کشور ما در منطقه عمیق واقع شده است ما کمترین آسیب را از کاهش تراز آب خزر می‌بینیم و خسارت ما نسبت به کشوری مانند روسیه که خودش ۹۰ درصد آب خزر را از طریق ولگا تأمین می‌کند, بسیار کم است اما متأسفانه کشور ما در یک نقطه از این موضوع آسیب می‌بیند که آن هم خلیج گرگان است. لذا لایروبی چه در جهت گردشگری و چه در جهت احیای خلیج اشتباه است چرا که آب خزر در حال پایین رفتن است و نمی‌توان در مقابل این کاهش سطح آب مقاومت کرد.
جدال بی صدای موافقان و مخالفان
 خلیج گرگان
محسن خوانساری کارشناس محیط زیست در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: موافقان لایروبی کانال‌های آب‌رسان خلیج گرگان می‌گویند طبق دستور رئیس‌جمهور باید هر چه زودتر لایروبی انجام شود. این گروه تأکید می‌کنند لایروبی بدون توقف باید ادامه یابد تا گردش آب دریا در خلیج گرگان بیشتر شود. حتی اقدامات مربوط به لایروبی نیز  از کانال مهم آشوراده آغاز شده است.وی با بیان این مطلب که، هر دو طیف موافق و مخالف لایروبی به طور همزمان از دغدغه برای نجات خلیج گرگان صحبت می‌کنند ؛ افزود: علاوه بر دغدغه‌هایی که مخالفان لایروبی کانال آشوراده بابت درست اجرا نشدن لایروبی این کانال مهم دارند، دغدغه مهم دیگرشان انجام اقداماتی برای ایجاد تاسیسات گردشگری در آشوراده است ، زیرا مسئولان موافق لایروبی در کنار تأکید برای نجات خلیج گرگان، نگاه و توجه ویژه‌ای هم به رونق گردشگری در این منطقه دارند.
آیا لایروبی کانال آشوراده کمکی به احیاء خلیج گرگان می‌کند
او با تأکید بر این‌که لایروبی کانال آشوراده هیچ کمکی به احیاء خلیج گرگان نمی‌کند، می‌گوید: ما دلایل کارشناسی و مستدلی برای اثبات زیان‌آور بودن لایروبی این کانال مهم داریم که بارها بیان کردیم. از ابهام در چگونگی جمع‌آوری لای و رسوب برداشت شده از کانال و تبدیل شدن آن به کانون ریزگردها گرفته تا نقش و اهمیت کانال آشوراده برای پرندگان و بسیاری از دلایل دیگر ، اما یک نکته مهم دیگر که به چشم می‌خورد همزمانی لایروبی با تلاش‌هایی برای ازسرگیری پروژه‌های مربوط به گسترش زیرساخت‌های گردشگری در منطقه است.
محلی برای انباشت مواد لایروبی پیش بینی نشده است
خوانساری به دلایل فنی زیان‌آور بودن لایروبی کانال آشوراده نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: نخستین نکته مهم این است که رسوب و گل و لای برداشت شده قرار است در صد هکتار از اراضی این زیستگاه ارزشمند با ارتفاع ۱۵۰ تا ۲۰۰ سانتی متر دپو شود. این رسوب‌های برداشت شده از سبک‌ترین ذرات موجود در آب هستند که قابلیت تبدیل شدن به ریزگرد را دارند. آن هم در فاصله ۳.۵ تا پنج کیلومتری بندر ترکمن. در واقع اجرای این عملیات نه تنها زیستگاه پرندگان و گونه‌های گیاهی ارزشمند را تهدید می‌کند، بلکه برای مردم ساکن این منطقه و گلستان نیز تهدید بزرگی محسوب می‌شود.
مصالح و دورریزهای به وجود آمده به دنبال لایروبی را دومین چالش پیشروی این طرح است و حتی اگر لایروبی هم درست باشد, باید مشخص شود که این مصالح قرار است در کجا ریخته شود. این مصالح در هر نقطه‌ای که وارد شوند, موجب آلودگی محیط زیست آن منطقه می‌شوند. خلیج گرگان منطقه‌ای بسیار بکر و طبیعی است و این مصالح و آلودگی‌ها می‌تواند آن را نابود کند. اما در این راه هر گونه اقدامی که قرار است برای احیای خلیج گرگان انجام شود, باید پدیده تغییر اقلیم در کنار آن دیده شود.
این کانال اصلی‌ترین زیستگاه پرندگان در میانکاله محسوب می‌شود. با لایروبی آن در واقع یکی از زیستگاه‌های پرندگان تخریب می‌شود. ضمن این‌که کارشناسان هم معتقدند لایروبی این کانال نمی‌تواند مشکل خلیج گرگان را حل کند و برای احیای خلیج باید به دنبال راه‌های درست‌تر بود.
گردشگری در مناطقی مانند میانکاله باید بر اساس بررسی و محاسبه «ظرفیت برد» طراحی و اجرا شود. یعنی ظرفیت منطقه برای پذیرش گردشگر محاسبه شود و بر اساس آن ظرفیت که با متر و معیارهای دقیق محیط زیستی برآورد می‌شود به فکر رونق گردشگری در چنین منطقه‌ای بود.
 جنگ سرد موافقان و مخالفان خلیج گرگان
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه