فرمانده نیروی دریایی سپاه:چرخش معیشت مردم با چاشنی تامین امنیت

مسکونی کردن، توسعه جزایر خلیج فارس

گروه اقتصاددریایی - رفته رفته پای مردم جزایر خالی از سکنه خلیج‌فارس باز شده تا علاوه بر فعال شدن ظرفیت های خاموش اقتصادی، تامین امنیت آنان هم به دست مردم بیافتد.
 به گزارش اقتصاد سرآمد، سردار سرتیپ پاسدار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران اخیرا درخصوص تدابیر گذشته رهبر انقلاب برای تحول در این نیرو با اشاره به تدبیر فرمانده کل قوا در صدور فرمان انتقال ستاد فرماندهی نیروی دریایی سپاه پاسداران از تهران به بندرعباس گفته که هم اکنون امنیت جزایر و مرز‌های دریایی جنوب و شمال کشور، بصورت مردمی در آمده و این تدبیر راهبردی معظم له موجب تقویت و ارتقاء سطح امنیت سواحل و جزایر شده است.در گزارش باشگاه خبرنگاران آمده است:اما این جابجایی ها از تهران به بندرعباس و تامین امنیت مناطق جنوبی کشورمان چرا تا این اندازه مهم شده و جدیدترین فاز آن که مربوط به سکونت مردم در این مناطق است چه سیر تحولی را طی کرده است؟
خلیج فارس، آبراهه‌ای که امروز به دلیل وجود منابع سرشار نفت و گاز در خود در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای مهم و راهبردی بشمار می‌آید علاوه بر این به گذرگاهی تبدیل شده که بر اساس آخرین آمار هر روز حدود ۱۶،۵ تا ۱۷ میلیون بشکه نفت خام که معادل ۴۰ درصد کل نفت حمل شده توسط کشتی‌های نفت‌کش و نزدیک به ۲۵ درصد کل عرضه جهانی نفت است را از تنگه هرمز خود عبور می‌دهد.
حدود ۹۵ جزیره در خلیج فارس وجود دارد که بیش از ۴۰ مورد از آنان در گستره جغرافیای ایران قرار گرفته اما همه این جزایر خلیج‌فارس از لحاظ منابع طبیعی و شرایط جغرافیای و جوی مثل هم نیستند و همین موضوع باعث شده تا سرنوشت یکسانی هم نداشته باشند، چون بعضی از این جزایر مثل جزیره سیری به دلیل ثروت خدادی نفت یا از نظر اهمیت استراتژیک از بعد صنعتی مورد توجه بوده و در جزایر دیگری مثل کیش و قشم هم جنبه گردشگری بر سایر وجوه آن‌ها غلبه کرده است.
ضمن اینکه برخی از این جزایر غیرمسکونی فقط برای ژئوتوریسم (گردشگری جغرافیایی) و برخی هم مناسب گردشگری در فصول خاصی از سال هستند که در این صورت می‌بایست با بررسی های کارشناسی ظرفیت ها، اولویت بندی و کارکرد هر جزیره را مشخص کرد.
از شیدور یا شتور، فرورگان یا فرور کوچک، عباسک، تهمادون، ام‌الکرم، نخیلو، دارا، ام‌سیله یا خان، بونه، سه دندون، مطاف، قبر ناخدا، چراغی، میرمهنا و مطاف از جمله جزایر دیگری هستند که به دلایل مشابه با جزیزه سیری یعنی استقرار برخی تجهیزات نفتی یا تسلیحات نظامی ورود به آنان ممنوع یا با صدور مجوز امکان‌پذیر است.
وجود همین منابع سرشار نفتی در دور تا دور این دریا به خصوص در جزیره هایی که دارد و البته نقش مهمی که این آبراهه در تجارت جهانی با عبور توسعه جزایر خلیج فارس و راه‌های تحقق این امر از سال‌ها پیش با تاکیدات رهبر انقلاب همراه بوده و ایرانِ پس از انقلاب اسلامی تصمیم گرفته به هر طریقی که شده عقب ماندگی‌های گذشته خود را در این زمینه تثبیت و جایگاه خود را ارتقا دهد.
استقرار برخی تجهیزات نفتی یا تسلیحات نظامی ورود بخشی از جزایر خلیج فارس را ممنوع و تنها با صدور مجوز امکان‌پذیر کرده است.از سویی دیگر اگر به کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس نگاه بیاندازیم، آن‌ها در حال ساخت جزایر مسکونی مصنوعی با صرف میلیارد‌ها دلار هزینه هستند؛ یعنی برای اینکه بتوانند از این عرصه مهم و ذخیره ارزشمند در خلیج فارس استفاده کنند، در حال صرف هزینه‌های بالا هستند.
و این موضوع در حالیست که ایران با تعدد جزایر طبیعی مواجه است که پتانسیل های زیادی در خود ذخیره کرده‌اند؛ بنابراین با وجود این شرایط تنها راه این است که ما به فکر توسعه جزایر به ویژه مسکونی کردن آن‌ها باشیم.
به همین منظور آیت‌الله خامنه‌ای پس از سفر سال ۱۳۹۳ خود به جنوب کشور برای رونمایی از ناو جماران، به عنوان فرمانده کل قوا به دستگاه‌های ذیربط و درکنار آن به فرماندهی نیروی دریایی سپاه پاسداران به عنوان نهادی که مسئول تامین امنیت این جزایر است دستور داد تا با ایجاد زیرساخت‌های مسکونی برای سکونت مردم، روح مرده این جزایر خالی از سکنه جانی تازه بگیرد تا با توزیع مناسب جمعیت در این نواحی حساس و مهم کاهش فقر و اشتغال زایی نیز از طریق توسعه فعالیت‌ها و مبادلات تجاری این جزایر با کشور‌های همسایه و تقویت صنعت گردشگری پیگیری شود.
تصمیم به مسکونی سازی جزایر خلیج‌فارس از سوی فرماندهی کل قوا به نیروی دریایی سپاه پاسداران ابلاغ شده و مداحی از آن نیز پیش رفته اما مسیر طی شده هنوز هم کافی نیست.
اردیبهشت ماه دو سال پیش، سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران در گفت‌وگویی رادیویی به مناسبت روز ملی خلیج فارس از این دستور خبر داد و گفت: «جزایری که ما در خلیج‌فارس داریم بسیار راهبردی و سوق‌الجیشی هستند، بنا داریم جزایر خلیج‌فارس را با ایجاد زیرساخت‌های مسکونی، برای سکونت مردم آماده کنیم و این فرمان فرمانده کل قوا است که مردم در جزایر زندگی کنند؛ وقتی  آیت‌الله خامنه‌ای می‌فرمایند آنجا را باید برای سکونت مردم فراهم کنیم، یعنی ما به دنبال امنیت منطقه هستیم.»
به همین خاطر نیروی دریایی سپاه پاسداران برای جلوگیری از خسارات ناشی از امواج این دریا دست به ایجاد بیش از ۵۰ موج‌شکن زد تا در کنار ایجاد  فرودگاه بین‌المللی در تنب بزرگ و تنب کوچک تا ضمن تأمین امنیت این جزایر، کسب و کار مردم ساکن در آنجا نیز رونق بگیرد.فرودگاه هایی که تا پیش از این فقط قابلیت فرود بالگردها و هواپیماهای سبک را داشت، در تاریخ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰، پروازهای مسافربری خود را به صورت رسمی آغاز کردند.
توسعه صنعت گردشگری تنها یکی از دستاوردهای مسکونی سازی جزایر خلیج‌فارس است که علاوه بر کاهش بیکاری در نواحی جنوبی کشور، بازدارندگی امنیتی را هم به دنبال دارد
توسعه و پیشبرد این بخش از کشور ما که در یکی از استراتژیک‌ترین مناطق دنیا قرار دارد تنها با کمی توجه بیشتر می‌تواند منجر به رفع و کاهش معضلات اجتماعی مثل بیکاری، فقر و محرومیت در این مناطق شود.
رفع معضلات اجتماعی که در کنار حضور پرقدرت تأمین مردمی امنیت خلیج فارس می‌رود تا در عمل از حضور بیگانگان در این منطقه حساس جلوگیری کند و چرخ معیشت مردم را هم بگرداند.
 مسکونی کردن، توسعه جزایر خلیج فارس
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه