نماینده بروجرد به «اقتصاد سرآمد» می گوید: مدیرکل صمت لرستان پاسخگو نیست وزیر صمت به نمایندگان پاسخ شفاف دهد

پنج پهنه معدنی فلزی بروجرد در بلاتکلیفی

گروه صمت - محمد آیتی - شرایط بغرنج در حوزه معدن همچنان به قوت خود باقیست و به نظر هر چه روزها می‌گذرد، این موضوع ابعاد محلی و ملی‌تری به خود می‌گیرد.رهبر انقلاب هم، بارها از اهمیت ظرفیت معدنی کشور سخن به میان آوردند، اما تا امروز خبر خوشایندی که نشان از پیشرفت حداکثری در این زمینه باشد، مخابره نشده است.
عباس گودرزی، نماینده بروجرد در مجلس یازدهم در این باره به اقتصاد سرآمد گفت: پنج پهنه معدنی فلزی در شهرستان بروجرد شناسایی شده که ما چند سال است به طور مستمر و مداوم در حال پیگیری اکتشاف تکمیلی آن هستیم که متاسفانه تاکنون کسی در این رابطه به ما پاسخ شفافی نداده است.
مدیرکل صمت لرستان در حال بازی کردن با کلمات است و گزارشی از روند کار به ما نمی‌دهد
وی افزود: در همین رابطه، چندین جلسه در وزارت صمت گذاشته‌ایم. از طرفی مدیرکل صمت استان لرستان در حال بازی کردن با کلمات است و هیچ گزارش درستی از روند کار به ما نمی‌دهد. من نمی‌دانم اگر مسئولی در این رابطه بتواند قدمی بردارد، اما کاری نکند، تکلیفش چیست؟ به باور من، باید عملکرد مدیران را ارزیابی کرد و افراد قوی را بر سر کار گذاشت. در حال حاضر می‌باید افرادی در تولید بر سر کار باشند که مجموعه‌های تعطیل و نیمه‌تعطیل را فعال کنند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: در شهرستان بروجرد وقتی پنج پهنه معدنی فلزی و با ارزش، شناسایی شده است، چرا باید با بی‌برنامگی، زمان را بیش از اندازه از دست بدهیم؟ اگر دل‌مان برای اقتصاد و اشتغال مردم می‌سوزد، در این راستا یک روز را هم نباید از دست داد، اما متاسفانه چندین سال است که مسئولان امر در این موضوع خاص، در حال فرصت‌سوزی هستند.
گودرزی اظهار داشت: فعلاً که مدیرکل صمت استان لرستان پاسخگو نیست و از این‌رو، ضرورت دارد که وزیر صمت پاسخ شفاف به ما نمایندگان استان بدهد. باید درآمدهای معدنی در بودجه سالیانه کشور بیش از پیش شود و اگر فرمان وزارت صمت در کشور به مانند فرمان اداره صمت استان لرستان باشد، ره به جایی نخواهیم برد.
وی در پاسخ به اینکه کمک به اکتشاف، استخراج و فرآوری این پنج پهنه معدنی چقدر می‌تواند به اشتغال‌زایی شهرستان بروجرد کمک کند؟ گفت: فقط در استان مرکزی، یکی از معادنی که به فرآوری رسیده، 400 فرصت شغلی ایجاد کرده است. پس تصمیم قاطع و داشتن اراده لازم، حتماً به تولید ثروت ملی و اشتغال کمک می‌کند. وضع و حال اقتصاد خوب نیست و این‌دست کارها است که می‌تواند پایه پولی مملکت را تقویت کند.
چندی پیش فرهاد طهماسبی، عضو کمیسیون صنایع مجلس به اقتصاد سرآمد گفته بود: در کشوری که هفت درصد کل مواد معدنی دنیا را دارد و دهه‌ها پیش باید خود را اثبات می‌کردیم و به درآمد حداکثری می‌رسیدیم، شایسته نیست که حال صحبت از مدیریت با ثبات کنیم. این مسیر، هیچ شباهتی به خروجی بهتر و روزهای روشن‌تر ندارد.
طهماسبی اظهار داشت: اینکه گفته شود نبود راهبرد باعث شده حوزه معدن پیشرفت نکند را قبول ندارم، زیرا وقتی مدیریت با ثبات و قوی باشد، راهبرد اصولی تدوین می‌شود و با همکاری زیرمجموعه، اقتصاد ایران پویاتر خواهد شد. 
عضو مجمع نمایندگان استان فارس یادآور شد: حوزه معدن، یک حوزه بسیار بزرگ و پیچیده است. از طرفی، قرار بر این بود که درآمدهای معدنی، جایگزین درآمدهای نفتی شوند. این یک شعار بسیار بزرگ است و تحقق آن نیاز به چند سال برنامه‌ریزی دارد. این‌گونه عدم‌ثبات مدیریتی، برنامه‌ریزی را برای آینده مختل کرده و خیلی نمی‌توان در این بخش، پیش‌بینی پیشبرد اهداف را داشت. البته حوزه معدن، مشکلات دیگری هم دارد. به طور مثال سال‌هاست شعار این را می‌دهیم که مواد خام معدنی را نفروشیم و به دیگر کشورها صادر نکنیم. باید تمام تلاش‌مان را به کار ببندیم که فرآوری روی مواد معدنی صورت بگیرد، اما برای انجام این کار، زیرساخت‌های زیادی نیاز است که متاسفانه بسیاری از این امکانات در کشور مهیا نیست.
وی افزود: شاید یکی از اولین کارهای مهم در حوزه معدن، اکتشاف باشد. ما در حوزه اکتشاف با مشکلات زیادی روبرو هستیم و تاکنون برای اکتشاف‌های اصولی، کار خاص و مهمی صورت ندادیم. خیلی از کشورهای پیرامون ما با اینکه به لحاظ اقتصادی و تکنولوژی از ما ضعیف‌تر هستند، اما تاکنون چندین بار سرزمین خود را پیمایش کردند، اما با وجود ظرفیت بالای معدنی ایران، همچنان در این زمینه ضعیف عمل کردیم و نتوانستیم بهره‌برداری حداکثری را ببریم.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان خاطرنشان کرد: اگر در ابتدای امر، مدیریت در حوزه معدن، ثبات پیدا کند و سپس بودجه‌هایی برای اکتشاف اختصاص داده شود، حتماً موفقیت را شاهد خواهیم بود. تخصیص بودجه برای اکتشافات، هدررفت سرمایه نیست، بلکه کمک به اقتصاد پویای کشور است. این روند و مسیر اگر طی چند سال ادامه پیدا کند، حتی با وجود تحریم‌های حداکثری باز هم می‌توانیم برای کشور از این طریق ارزآوری کنیم، زیرا بسیاری از کشورها به مواد معدنی ما چه به صورت خام و چه به صورت فرآوری شده، احتیاج مبرم دارند و آن‌ها برای اینکه به این مهم برسند، خودشان مسیر دور زدن تحریم‌ها را پیدا می‌کنند.
پنج پهنه معدنی فلزی بروجرد در بلاتکلیفی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه