احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» مطرح کرد

تضعیف پایه پولی، مسبب اقتصادکنونی کشور

گروه اقتصاد- محمد آیتی - تورم با شیب تند در حال پیشروی است و جراحی اقتصادی که چند ماه از عمر آن می‌گذرد تاکنون گره‌گشایی خاصی در زندگی مردم نداشته است. اینکه دولت سیزدهم می‌تواند شرایط اقتصادی را به نفع مردم تغییر دهد، پرسشی است که ذهن میلیون‌ها ایرانی را به خود معطوف کرده است.
در همین خصوص، احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز به اقتصاد سرآمد گفت: آنچه که در اقتصاد در حال رخ دادن است، معلول تضعیف پایه پولی کشور است. تولید، پایه پولی کشور را تقویت می‌کند. به واسطه تولید، عرضه کالا زیاد می‌شود و با عرضه بیشتر، قیمت‌ها به تعادل می‌رسد. ولی وقتی تولید محدود است و کاهش می‌یابد کسی که پول بیشتری بدهد کالا را می‌خرد. سیاست‌های ما در جهت تقویت تولید باید یک جایی خودش را نشان دهد، ولی این سیاست‌ها در جهت تقویت تولید موثر واقع نشده است.    
وی افزود: الان کالاهای ما فارغ از تحریم در بیرون از مرزها مثل افغانستان، پاکستان و روسیه و دریای کارائیب به فروش می‌رسد و حتی با طلا هم معاوضه می‌شود، پس مشکل ما تحریم نیست.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس تصریح کرد: تولید، ضعیف است و تولیدات ما امکان رقابت با مشابه خودش را در بازارهای خارجی ندارد. چیزهایی که به فروش رفته با ارز 4200 تومانی بوده است. اگر اقتصاد و نهاده‌های تولید یا همان مواد اولیه واقعی بوده باشند، محصول می‌تواند در بازارهای بین‌المللی به فروش برسد. ولی الان چون تکلیف این‌ها معلوم نیست تولیدکننده ما هنوز نمی‌داند که چطور باید با بازار برخورد کند. 
نماینده تبریز اظهار داشت: همه این موضوع‌ها به دولت برمی‌گردد. اینکه دولت موضوع واقعی شدن اقتصاد کشور را وجه همت خود قرار دهد و امکانی ایجاد کند که تولید واقعی صورت بگیرد. 
علیرضابیگی یادآور شد: وقتی جراحی اقتصادی ناقص انجام می‌شود، تولید‌کنندگان مواد غذایی که در حال حاضر در حال تحمل بیشترین فشارها هستند، تکلیف‌شان معلوم نیست و یک مرتبه با شوک مواجه می‌شوند و نمی‌دانند که مواد اولیه در اختیارشان قرار می‌گیرد یا خیر؟ و از طرفی، بازار هم نمی‌تواند خودش را با قیمت‌های موجود هماهنگ کند و نتیجه آن افزایش قیمت می‌شود. یعنی درآمدها و هزینه‌ها هم با هم هم‌خوانی ندارند.
وی گفت: ما مشکل منابع نداریم، بلکه مشکل در سیاست‌گذاری است. گیر و مشکل ما، تسهیلات نیست. اگر بنا را بر این بگذاریم که تسهیلات و نهاده‌های ارزان قیمت در اختیار تولیدکننده قرار دهیم، دوباره بازار رانتی می‌شود، همان بازاری که قبل از این وجود داشته است. واقعی شدن اقتصاد در تمام شئونات کشور باید جاری و ساری باشد. آب معدنی کوچک در کشور ما 3000 تومان است و بنزین هم لیتری 3000 تومان لحاظ می‌شود، پس اقتصاد واقعی نیست. دخل و خرج دولت و مردم باید بر اساس واقعیات تنظیم شود. در جراحی اقتصادی فقط دخل و خرج دولت تنظیم شده است.
عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی در ادامه بیان کرد: بسته تحول اقتصادی سال 89 دولت آقای احمدی‌نژاد بر مبنای واقعیات تنظیم شده بود و تا زمانی که این موضوع سیاسی نشده بود توانستیم آن را پیش ببریم. حتی امروز با اتفاق افتادن تورم می‌توانستیم آن را جبران کنیم اگر بسته اقتصادی اصولی بود. ضمن اینکه دولت می‌گوید من پول جبرانی را که می‌دهم از آنچه به مردم تحمیل شده بیشتر است و این توهین به شعور مردم است.  
علیرضابیگی افزود: اگر اقتصاد و دخل و خرج مردم واقعی شود، طبیعتاً با این همه منابعی که در کشور داریم نباید چنین مواردی مشاهده شود. پایه پولی کشور با افزایش نقدینگی، مدام در حال تضعیف شدن است. افزایش نقدینگی از ابتدای شروع دولت اتفاق افتاده است و با این افزایشی که پیش می‌رویم این تورم استمرار خواهد داشت. 
وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به بالا رفتن قیمت ارز و سرعت در افزایش آن، رشد قیمت‌ها قابل پیش‌بینی است. اعمال سود بازرگانی بر کالاهای وارداتی را هنوز بر اساس نرخ ارز نیمایی کامل نکرده‌ایم که اگر کامل شود حتماً تورم بیشتر خواهد شد. دولت اگر هم برای تولید برنامه‌ای داشته باشد نافذ و موثر نبوده است. کافی است ببینید که در تولید کشاورزی و صنعتی کجا هستیم، آنگاه متوجه می‌شوید هیچ‌جا بهبودی مشاهده نمی‌شود.
نماینده سبزوار در گفت‌وگو با اقتصاد24 گفته بود: باید برای خرید کالا، مبلغ دقیقی مشخص شود و براساس نیاز‌های هر خانواده، میزان خریدشان را مشخص کنند. در اینجا مردم دست‌شان باز است و آزادتر هستند. یعنی سبد مشخصی تعریف شود و در خرید این سبد، افراد آزاد باشند. در این حالت به مردم کارت الکترونیکی شارژ شده داده می‌شود نه پول که به اعتقاد ما، چاره‌سازتر در شرایط کنونی خواهد بود.
محبی اظهار داشت: اکنون باید منتظر اجرایی شدن ارائه کالابرگ که مصوبه مجلس است، بمانیم، چون دولت دقیقاً مشخص نکرده چه زمانی این موضوع، اجرایی می‌شود. دولت در حال کار روی زیرساخت‌ها است تا تعریف درستی بکند و مدیریت واحدی ایجاد شود تا هر کارتی که برای خرید کشیده می‌شود، اطلاعاتش به مرکز متصل شود.
وی در پاسخ به اینکه قیمت‌ها باید مطابق با قیمت شهریور ۱۴۰۰ باشد؟ گفت: اینکه کالا‌ها با قیمت شهریور ۱۴۰۰ عرضه شود، به نظر شدنی نیست. وقتی قیمت کارگر ۵۷ درصد افزایش پیدا کرده یعنی قیمت تمام شده افزایش یافته است. بحث قیمت شهریور ۱۴۰۰ به این معنی است که پایه قیمت‌ها، تغییرات اساسی نکند و ضرورت دارد که این موضوع به روزرسانی شود.
تضعیف پایه پولی، مسبب اقتصادکنونی کشور
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه