واکنش نیروی دریایی ارتش به ادعاهای صهیونیست‌ها؛ هر‌کجا اراده کنیم، حتما حضور پیدا می کنیم

محافظ و پشتیبان خطوط کشتیرانی هستيم

گروه اقتصاد دریامحور - امیر دریادار شهرام ایرانی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی از حضور نیروی دریایی ایران در دریای سرخ انتقاد کرده، گفت: نه فقط دریای سرخ و نه فقط دریای مدیترانه، بلکه هر کجا که اراده داشته باشیم و تدبیر باشد حتما حضور پیدا خواهیم کرد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به حضور نیروی دریایی ارتش در نقاط مختلف گفت: نه فقط دریای سرخ و نه فقط دریای مدیترانه، بلکه هر کجا که اراده داشته باشیم و تدبیر باشد حتما حضور پیدا خواهیم کرد و خیلی هم نگران نیستیم که اگر کسی مثلا تازه از خواب بیدار شده باشد، ما بخواهیم تغییر مسیر بدهیم. حضور ما دائمی است و اعتقاد ما این است که حتما باید مستمر باشد چون ما یک هدف را دنبال می کنیم و آن هم امنیت و آسایش مردم است.
خطوط کشتیرانی ما نیاز به محافظت
 و پشتیبانی دارد
دریادار ایرانی گفت: نیروی دریایی راهبردی جمهوری اسلامی ایران در طول دورانی که پشت سر گذاشته، همیشه مسیر ترقی و پیشرفت را طی کرده و بر اساس دستورات و فرامین و سیاست‌هایی که ابلاغ شده در اقیانوس‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهد؛ علت هم این است که امروز منافع، منابع و شاهرگ‌های اقتصادی ما در محیط‌های اقیانوسی گسترده است و از همین رو خطوط کشتیرانی ما نیاز به محافظت و پشتیبانی دارد. به همین جهت برقراری امنیت دریایی برای خطوط کشتیرانی ما باعث می‌شود آن محدوده‌ای که ما حضور داریم امنیتش برقرار شود؛ پس کشورهای دیگر هم می‌توانند استفاده کنند.
عمده ماموریت‌های دریایی ما بشر
دوستانه است
وی افزود: این نقطه برجسته‌ای است که به دلیل نوع و میزان فعالیتی که داشتیم و توانستیم امنیتی را برای دریانوردان برقرار کنیم چندین بار در سال جدید میلادی توسط سازمان ملل مورد تقدیر و تشکر قرار گرفته‌ایم. عمده ماموریت‌های ما بشردوستانه است. 
تغییر ساختاری در نیروی دریایی، استقرار در همه پهنه‌های اقیانوسی جهان با تشکیل فرماندهی‌های مستقل است
وی افزود: نیروی دریایی ارتش برای دنبال کردن دیپلماسی دفاعی و برقراری این امنیت نیاز به تجهیزات پیشرفته دارد، این تغییر ساختاری در نیروی دریایی جدید نیست و تغییر ساختاری ما استقرار در همه پهنه‌های اقیانوسی جهان با تشکیل فرماندهی‌های مستقل است که بتوانند تجهیزات و نیروی انسانی خود را مدیریت کنند تا ماموریت‌های ابلاغی را انجام دهند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به این که چند روز قبل پهپادهای مستقر در ناوهای جنگی و زیردریایی‌ها به نیروی دریایی ارتش ایران پیوستند و این ایده جدید در نیروی دریایی شکل گرفت، اظهار کرد: این توانمندی بیشتر در حوزه فضای بالای دریا است و باعث می‌شود شعاع عملیاتی خود را در تمامی حوزه‌ها افزایش دهیم.
وی گفت: در این بخش ما از سه نوع پهپاد استفاده کردیم که از نظر ساختاری از پهپادهای شناسایی، رزمی و انهدامی تشکیل شده‌اند و نقطه قوت این مساله هم سامانه فرماندهی کنترل این پهپاده است که قابلیت انتقال از یک شناور به شناور دیگر و حتی شناور به خشکی و خشکی به شناور را دارد و همچنین پهپادها هم همین توانمندی و ظرفیت را دارند که از یک محیطی بلند شوند و ماموریت‌شان را در یک محیط دیگری انجام بدهند.
وی ادامه داد: مفهوم دستیابی به این قابلیت این است که امروز در این حوزه با توجه به توانمندی که وجود دارد ما در بیش از هزار کیلومتر می‌توانیم حضور پیدا کنیم و حرف برای گفتن داریم و قطعا اگر خدای ناکرده تهدیدی هم باشد ما امروز هزاران کیلومتر دورتر از سواحل خودمان مستقر هستیم و این عمق حضور، به اضافه آن هزار کیلومتر حضور معمول ما در دریاها است که دست برتر نظام درحوزه دفاعی خواهد بود و  قطعا در ماموریت‌هایی که به عنوان پشتیبانی و تامین امنیت هم در جریان است، قابل بهره برداری است.
دریادار ایرانی با بیان اینکه مدتی قبل رژیم صهیونیستی از حضور نیروی دریایی ایران در دریای سرخ انتقاد کرده گفت: ما هم مانند سایر کشورهای دنیا در دریا منافعی داریم که اولین و ساده ترین منافع بحث خطوط کشتیرانی و دریانوردان ما هستند که در حوزه تجاری و نفتکش درحال فعالیت هستند و نیاز به پشتیبانی و حمایت دارند. در کنار این مساله نیز گاها بعضی خودبزرگ بینی ها را داریم که حتما باید به آنها پاسخ داده شود.
حضور ما در دریای سرخ چیز جدیدی نیست
وی تصریح کرد: در مورد حضور ایران در دریای سرخ و ادعاهای رژیم صهیونیستی نیز باید بگویم که به نظر می‌رسد آنها در خواب عمیقی بوده‌اند و خیلی دیر از خواب بیدار شدند، حضور ما در دریای سرخ چیز جدیدی نیست. ما دو دهه است که در محدوده شمال اقیانوس هند حضور مداوم داشته‌ایم و من باید به این شخص یادآوری کنم که بد نیست یک مقداری تاریخ مطالعه کند و البته دانش نظامی خود را بالاتر ببرد. ما در سه مرحله عبور از کانال سوئز را داشتیم یعنی نه فقط در دریای سرخ بلکه در دریای مدیترانه حضور پیدا کردیم و باز هم حضور پیدا خواهیم کرد. 
در دریای سرخ، دریای مدیترانه و هر کجا که اراده کنیم حضور پیدا می کنیم
وی افزود: دریاها محدوده‌های بسته‌ای نیستند و از سوی دیگر ما نیز سواحل خیلی زیادی در اختیار داریم و در کنار آن، تجهیزات و ملزومات مورد نیازش را نیز داریم. پس نه فقط دریای سرخ و نه فقط دریای مدیترانه، بلکه هر کجا که اراده داشته باشیم و تدبیر باشد حتما حضور پیدا خواهیم کرد و خیلی هم نگران نیستیم که اگر کسی مثلا تازه از خواب بیدار شده باشد، ما بخواهیم تغییر مسیر بدهیم. حضور ما دائمی است و اعتقاد ما این است که حتما باید مستمر باشد چون ما یک هدف را دنبال می کنیم و آن هم امنیت و آسایش مردم است.
محافظ و پشتیبان خطوط کشتیرانی هستيم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه