باید انحصارطلبی را از خودروسازی برداریم،« اقتصاد سرآمد» بررسی می کند

دولت، اجازه تاسیس شرکت‌های جدیدخودروسازی را بدهد

گروه صمت - محمد عباسی راد - بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد و علی رغم پیشرفت در برخی حوزه‌ها، به نظر می‌رسد برخی بخش‌ها که شاید هم خیلی مهم باشند در سایه کم‌توجهی مسئولان، دچار درجا زدن شده‌اند.
یکی از این بخش‌ها، صنعت خودرو است. اوضاع آشفته این صنعت و به تبع آن، بازاری که حول آن شکل گرفته است، همه مردم را ناراضی و نسبت به این صنعت بدبین کرده است.
کیفیت نازل خودروهای ملی از یک طرف و رشد فزایند قیمت‌ها از سوی دیگر، جای هیچ دفاعی را از این صنعت باقی نگذاشته است تا جایی که رهبر انقلاب هم، در ماه‌های اخیر، دو بار نسبت به این موضوع تذکر جدی دادند.
محمدمهدی فروردین، نماینده فیروزآباد در این خصوص به اقتصاد سرآمد گفت: امروزه نیاز اکثر مردم جامعه به خودرو، یک نیاز اساسی و ضروری است. به علت عدم‌کیفیت خودروها و نامتعارف بودن قیمت‌ها، مردم انگیزه و توان خرید خودروی داخلی را ندارند. حتی مردم به امن بودن خودروها هم اعتماد نمی‌کنند، چون این موضوع باعث مرگ و میر زیادی در بین هموطنان‌مان شده است.
باید انحصارطلبی را از خودروسازی برداریم
وی افزود: یکی دیگر از اتفاقاتی که لازم است بیفتد تا ما شاهد کیفیت در شرکت‌های خودروسازی باشیم، بحث رقابت است و اگر بتوانیم رقابت را در صنعت خودرو ایجاد کنیم، مطمئناً، هم قیمت‌ها متعارف خواهد شد و هم کیفیت ارتقاء پیدا خواهد کرد و این دو اتفاق مبارک می‌تواند تا حد زیادی رضایت را در بین مردم ایجاد کند.
عضوکمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: هم باید اجازه داده شود که واردات خودرو انجام شود و هم شرکت‌ها و افرادی که تمایل به راه‌اندازی کارخانه در حوزه خودروسازی دارند بتوانند خود را اثبات و خودروهای تولیدی‌شان را در بازار عرضه کنند تا بتوانیم انحصارطلبی را از خودروسازی برداریم. 
فروردین اظهار داشت: نیاز هست تا وزارت صمت در صدور دستورالعمل‌ها و مجوزها در بحث نظارت‌هایی که انجام می‌دهد ورود کرده و نقش‌آفرینی کند. تنها انتظار مردم از وزیر صمت هم همین است که یک اقدام عملیاتی انجام دهد و به شعار بسنده نکند که می‌خواهیم خودروسازی را اصلاح کنیم یا مثلاً در بحث کیفیت به سمتی برویم که با استانداردهای روز همراه شویم. این موارد را مردم باید در عمل ببینند و در زندگی‌شان ملموس باشد.
اینکه دلخوش کنیم آمار تولید خودروهایمان را افزایش داده‌ایم دردی را دوا نمی‌کند
نماینده فیروزآباد یادآور شد: اینکه امروز دلخوش کنیم که فقط آمار تولید خودروهایمان را افزایش داده‌ایم دردی را دوا نمی‌کند. ما همچنان گرفتار این هستیم که صف متقاضیان خودرو در حوزه ثبت‌نام دچار مشکل و ابهام است چه برسد به کیفیت‌هایی که امروز انتظار مردم است. 
وی در پایان گفت: شخص وزیر می‌تواند این موضوع را به سمتی ببرد که رضایت‌مندی را در بین مردم ایجاد کند و تا دیر نشده باید برای این چالش اقتصادی – اجتماعی فکری اساسی که قابلیت پیاده شدن را داشته باشد، کرد.علی بابایی‌کارنامی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، چندی پیش در گفت‌وگو با رسانه‌ای دیگر گفته بود: اگر در مسیر نظارتی مجلس به جایی برسیم که ببینیم حق مردم و ذینفعان در صنعت خودرو حفظ نمی‌شود از ابزار‌های نظارتی‌مان استفاده می‌کنیم؛ امروز نوبت این بحث است، چون یک سال از عملکرد وزیر صمت گذشته و ایشان باید پاسخگو باشد.نماینده ساری یادآور شد: اکنون یکی از اولین اولویت‌های ما، بحث خودرو است، چون در همه خانواده‌ها حتی خانواده‌های مرفه هم این موضوع قابل بررسی است. در حال حاضر در کشور، شاهد آمار از دست دادن ۱۳ تا ۱۴ هزار فوتی در تصادفات جاده‌ای هستیم و بخش عمده‌ای از این کشته‌شدگان، ناشی از عدم‌کیفیت خودرو است. البته که زیرساخت‌های جاده‌ها نیز مزید بر علت هست، اما بخش کیفیت خودرو مهمتر از همه است.
وی گفت: نکته دیگر، عدم‌توجه به صنایع زیربخشی صنعت خودرو است. وضعیت قطعه‌سازان شدیداً رو به افول است. ما کار‌هایی کردیم که قطعه‌سازان کشور نابود شده‌اند و کیفیت، کمیت و قیمت خودرو را روز به روز زیر سوال بردیم. باید در عرضه و تقاضا، تعادل ایجاد شود تا بتوانیم رقابتی کردن صنعت خودرو را داشته باشیم. حال اگر این موضوع، اجرایی نمی‌شود، چون دولت در حال کوتاهی کردن است و آن‌ها باید براساس قانون عمل کنند و اجازه دهند تا خودرو‌هایی با کیفیت بالا و زیر ۲۵۰۰ سی‌سی وارد کشور شوند تا قشر متوسط جامعه از آن برخوردار شوند. حال هر زمان به استاندارد‌های لازم صنعت خودرو رسیدیم دوباره از واردات جلوگیری می‌کنیم کما اینکه در چند سال اخیر، این کار را کرده‌ایم و اجازه ندادیم یک خودرو از آن‌طرف مرز‌ها وارد شود، چون نظام آمادگی دارد که از صنعت خودرو حمایت جدی کند.
بابایی‌کارنامی خاطرنشان کرد: کشور ما در دنیا، دارای تفکرات خوب خودروسازی است، ولی اشکالات فراوانی هم داریم. متاسفانه صنایع بالادستی در همه حوزه‌ها حتی فولاد و معادن حیات خلوت دولت‌ها شده است و انگار همه دولت‌ها با یک نگاهی می‌خواهند این‌ها را صاحب شوند. صنعت خودرو باید در یک فرایند رقابتی به مردم دارای صلاحیت بالا نه افرادی بدون استاندارد‌های لازم که با رانت‌ها و لابی‌ها انتخاب می‌شوند، واگذار شود. حتی تاکید رهبر انقلاب در اصل ۴۴ همین موضوع بوده، ولی ما در اجرا به خوبی عمل نکرده‌ایم.
 دولت، اجازه تاسیس شرکت‌های جدیدخودروسازی را بدهد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه