یک نماینده مجلس به «اقتصاد سرآمد» می گوید

آیین‌نامه واردات خودرو را می‌خواهیم کارآمدتر کنیم

گروه صمت- محمد آیتی- وضعیت آشفته در صنعت و بازار خودرو همچنان ادامه دارد. دولت سیزدهم هم تاکنون نتوانسته، اوضاع را به نفع مردم تغییر دهد. با تلاش‌هایی که در مجلس دهم و یازدهم صورت گرفت، بالاخره با واردات خودرو پس از چهار سال موافقت شد، اما همچنان آیین‌نامه آن به دست بهارستان‌نشینان نرسیده است.
در هفته‌های گذشته، بارها انتقاد و نگرانی برخی نمایندگان در خصوص آیین‌نامه واردات خودرو را شاهد بودیم و حال باید به انتظار نشست و دید سرنوشت این موضوع که ابعاد وسیع اجتماعی هم پیدا کرده، به کجا خواهد رسید؟
علی جدی، نایب رییس اول کمیسیون صنایع و معادن در این خصوص به اقتصاد سرآمد گفت: ما ماده 4 قانون ساماندهی خودرو را تصویب کردیم و این ماده مربوط به واردات خودرو است. واردات را مجمع تشخیص مصلحت نظام هم نیز تصویب کرد و رییس جمهور هم برای اجرا آن را ابلاغ کرد. 
وی افزود: برای اینکه واردات خودرو صورت بگیرد، نیاز است تا آیین‌نامه واردات تصویب شود، ولی الان این موضوع به کُندی پیش می‌رود و مردم منتظر هستند. لازم است دولت هرچه سریع‌تر آن را تصویب کند.
نماینده شیروان تصریح کرد: در کمیسیون صنایع و معادن مجلس، جلسه‌ای داریم که قرار است دست‌اندرکاران این امر برای آیین‌نامه بیایند. ما قرار است در این جلسه، نظرات خود را بگوییم تا اگر لازم است آیین‌نامه واردات خودرو کارآمدتر شود. موردی که برای ما مهم است اینکه حتماً به سمت خودروهایی برویم که کیفیت مناسبی دارند و کف کیفیت را رعایت کرده باشند.
باید سقف واردات در حدی باشد که بتوانیم ماشین‌های هیبریدی و برقی را هم وارد کنیم
جدی اظهار داشت: روی رقم سقف واردات، قدری بحث داریم که این سقف را محدود نکنند که فقط صرفاً یک‌سری خودروهای ضعیف را بشود وارد کرد. باید سقف واردات در حدی باشد که بتوانیم ماشین‌های هیبریدی و برقی را هم وارد کنیم. 
سقف واردات باید به 30 هزار دلار برسد تا ماشین‌های باکیفیت‌تری وارد شود 
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: فعلاً سقف 20 هزار دلار برای هر ماشین را در نظر گرفته‌اند که نظر ما این است این رقم به 30 هزار دلار برسد تا ماشین‌های بهتر و باکیفیت‌تری وارد شود.وی گفت: تصویب آیین‌نامه طول کشیده، چون در نوبت تصویب دولت است. یعنی وزارت صمت آیین‌نامه را داده تا در کمیته اقتصادی دولت تصویب شود، ولی کار پیش نرفته است.جدی در ادامه مصاحبه با اقتصاد سرآمد بیان کرد: ما هم ریز جزییات را نمی‌دانیم و برای‌مان هم شفاف نیست. اینکه کارها دیر پیش می‌رود و کش پیدا می‌کند را نمی‌دانم که آیا به نفوذ افرادی بستگی دارد یا خیر؟ ولی در هر صورت، نارضایتی مردم را بیشتر می‌کند و حتی من در نطق هفت دقیقه‌ای خودم این را گفتم و لازم است که دولت سریع‌تر عمل کند.  
نماینده شیروان یادآور شد: نکته مهم دیگر این است که اگر واردات انجام شود نباید انحصار واردات فقط مختص عده‌ای خاص باشد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: آیین‌نامه‌ای که دولت مصوب می‌کند در نهایت به هیات تطبیق مجلس آورده می‌شود تا تصویب گردد و ما قطعاً نظرات خود را به این هیات ابلاغ کرده و به دولت هم منعکس می‌کنیم.
انحصاری که در بازار تولید خودرو وجود دارد، منبع فساد و رانت است
چندی پیش، معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار به رسانه‌ای دیگر گفته بود: این انحصاری که در بازار تولید خودرو وجود دارد، منبع فساد و رانت است. وزیر صمت برنامه‌های خود را برای کنترل بازار خودرو و پایین آوردن قیمت مطرح کرده و طبیعتاً این برنامه زمان‌بر خواهد بود. آنچه که موجب متوقف شدن روند استیضاح آقای فاطمی‌امین، وزیر صمت شد، موضوع تفکیک وزارتخانه و ایجاد وزارت بازرگانی بود، ولی اگر ببینیم کماکان تولیدکنندگان به روش‌های قبلی خود عمل خواهند کرد، مجلس از همه ابزار‌های نظارتی خود برای جلوگیری از وضع موجود، استفاده خواهد کرد.نماینده چابهار اظهار داشت: ما چه به لحاظ ایمنی خودرو و چه قیمت آن، در سطح پایینی هستیم و باید دید که خودروسازی‌های روز دنیا با چه روشی کار می‌کنند و ما با چه روشی. این انحصار باعث شده که در کیفیت خودرو شاهد موفقیت نباشیم.
وی یادآور شد: در یک تصادف در چابهار ۱۲ نفر فوت کردند که ایمنی پایین خودرو‌ها در این حادثه بسیار موثر بود. از این‌رو باید بگویم نمره خودروسازان داخلی نزدیک به صفر است.سعیدی گفت: اگر با تورم نیرو در خودروسازی‌ها، قیمت خودرو بالا رفته باشد، خودروسازان باید شفاف اعلام کنند و هرکس که بدون رعایت قوانین استخدام شده اگر متصل به هر جایی باشد، باید از سیستم بیرون بیاید. اینکه گفته شود با سفارش نمایندگان از گذشته تا امروز، افرادی وارد سیستم خودروسازی شده‌اند باید با سند اعلام شود تا همه بدانند، وگرنه نمی‌شود این بهانه را مدام تکرار کرد.
نماینده چابهار در پایان خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب هم انتقاد جدی به خودروسازان دارند، اما هر موقع قرار است مقابله جدی با این روند شود، متاسفانه از گوشه و کنار فریاد‌هایی بلند می‌شود و مشخص می‌گردد که خودروسازی وصل به انواع باند‌ها و مافیاهاست.
 آیین‌نامه واردات خودرو را می‌خواهیم کارآمدتر کنیم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه