مدیرکل شیلات استان بوشهر

بیش از 1500 قایق از بنادر استان بوشهر برای صید میگو راهی دریا شدند

مدیرکل شیلات استان بوشهر با اشاره به آزادسازی صید میگو در خلیج‌ فارس گفت: بیش از یک‌ هزار و ۵۰۰ قایق از بامداد امروز با دریافت مجوز از بنادر و اسکله‌های صیادی استان بوشهر برای صید میگو راهی دریا شدند.
به گزارش اقتصدسرآمد، صید آبزیان یکی از ظرفیت‌های مهم خلیج‌ فارس است که معیشت و زندگی مردم ساحل‌نشین استان بوشهر با صید آبزیان گره خورده است.
صید آبزیان به روش‌های گوناگون همواره در استان بوشهر مرسوم است که بر اساس آمارها سالانه افزون بر 60 هزار تن انواع آبزیان برای عرضه در بازارهای داخلی و خارجی از نوار ساحلی خلیج‌ فارس استان بوشهر صید می‌شود.
استان بوشهر دارای طولانی‌ترین مرز دریایی و ساحل در خلیج فارس است که مهم ظرفیت‌های مهمی برای تولید، سرمایه‌گذاری و طرح‌های اقتصادی فراهم کرده است.
میگو که در طول سال امکان صید آن فراهم نیست هر ساله با گشت‌های تحقیقاتی و بررسی نتیجه این پژوهش‌ها در کمیته صید آبزیان زمان صید میگو تعیین می‌شود.
بررسی تحقیقاتی وضعیت ذخایر میگو
 در خلیج‌ فارس
به گفته رئیس پژوهشکده میگو ایران در استان بوشهر گشت تحقیقاتی برای بررسی وضعیت ذخایر میگو در خلیج‌ فارس از 25 تیرماه فعالیت خود را آغاز کرد.
عقیل دشتیان نسب با بیان اینکه گشت‌های بررسی ذخایر میگو در خلیج‌ فارس با استفاده از کشتی پژوهشی انجام شده اظهار داشت: محققان 27 ایستگاه در خلیج‌ فارس مورد پژوهش قرار دارند و ذخایر زیستگاه میگو آن را بررسی کردند.
وی بیان کرد: پس از انجام چند گشت تحقیقاتی نتیجه آن در کمیته صید آبزیان استان بوشهر مورد بررسی قرار گرفت و زمان صید میگو تعیین شد.
زمان صید میگو با تصمیم کمیته صید تعیین می‌شود
مدیرکل شیلات استان بوشهر هم با بیان اینکه صید میگو به روش تور ترال انجام می‌شود گفت: این روش صید به زیستگاه آبزیان خسارت و صدمه وارد می‌کند از این نظر تنها در مدت محدودی صید میگو با روش تور ترال با تصمیم اعضا کمیته صید انجام می‌شود.
علی بازدار زمان صید میگو در خلیج‌ فارس و سواحل استان بوشهر را برای قایق‌های صیادی از 18 و لنج‌ها 19 مردادماه دانست و تصریح کرد: صبح امروز نخستین صیادان با قایق‌ها برای صید میگو از بنادر و اسکله‌های صیادی تلاش خود را برای صید میگو آغاز کردند.
وی با بیان اینکه مجوز صید میگو در 25 اسکله و بندر صیادی صادر می‌شود تصریح کرد: برای رفاه صیادان خدمات لازم در 25 اسکله تخلیه صید فراهم شده و صاحبان شناورها برای صید میگو پس در صدور مجوز راهی دریا می‌شوند.
مدیرکل شیلات استان بوشهر تعداد قایق‌های صیادی استان را حدود یک‌هزار و 500 فروند شناور دانست و خاطرنشان کرد: در هر قایق بین 2 تا 3 ملوان فعالیت می‌کند و در مجموع فعالیت حدود 4 هزار صیاد برای صید میگو در خلیج‌ فارس آغاز شده است.
آغاز صید میگو با لنج صیادی از 19 مردادماه
بازدار از آغاز صید میگو با لنج صیادی از 19 مردادماه خبر داد و بیان کرد: تلاش صیادی لنج‌های دارای مجوز برای صید میگو از 18 مرداد آغاز می‌شود و در این راستا 534 لنج پس از صدور مجوز راهی دریا می‌شوند.
بر اساس آمارها سال گذشته صیادان استان بوشهر حدود 2 هزار تن میگو صید کردند که بر اساس تحقیقات پژوهشکده میگو وضعیت ذخایر و زیستگاه میگو در خلیج‌ فارس امسال نسبت به سال قبل مطلوب نیست و پیش‌بینی کاهش 20 تا 30 درصدی شده است.
ممنوعیت صید در زیست نوزادگاه میگو
معاون صید و بنادر ماهیگیری استان بوشهر با بیان اینکه صید میگو در محدوده یک تا 2 مایل فاصله از ساحل به عنوان نوزادگاه آبزیان ممنوع است گفت: ممنوعیت صید در زیست نوزادگاه میگو مانند اطراف نیروگاه اتمی، منطقه دلوار کمتر از عمق 5 متر، اطراف مطاف عمق کمتر از 10 متر و زیستگاه‌های مصنوعی آبزیان گناوه، دیر و خارگ ممنوع است.
بهزاد حیدری صید میگو در خلیج‌فارس در مناطق زیستگاه و چراگاه مصنوعی تا شعاع نیم مایلی آنها غیرمجاز دانست و اضافه کرد: بر اساس مصوبه شیلات استان بوشهر، صید میگو کمتر از عمق 5 متری دریا برای قایق‌های صیادی ممنوع است.
وی با بیان اینکه بیش از 8 هزار صیاد در قایق و موتورلنج  صیادی فعال هستند خاطرنشان کرد: شناورها پس از صدور مجوز صید در 35 صیدگاه خلیج فارس اقدام به صید میگو می‌کنند.
معاون شیلات استان بوشهر تخلیه صید میگو را در 25 بندر اعلام کرد و گفت: قیمت آبزیان از جمله میگو بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.تسنیم
بیش از 1500 قایق از بنادر استان بوشهر برای صید میگو راهی دریا شدند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه