صنعت دریایی بیگانه از دانش بنیان‌، اقتصاد سرآمد گزارش می دهد

ضرورت پیوند خوردن انرژی دریایی با دانش بنیان‌ها

گروه انرژی - فاطمه کریمی - آن گونه که مسئولان حوزه دریایی عنوان می‌کنند حضور در بالاترین سطح فناوری های روز جهان از الزامات نیروی دریایی است و برای تحقق این هدف در کنار توانمندی نیروهای جان برکف این نیرو، از توان شرکت های دانش بنیان در حوزه های مرتبط بدون هیچ محدودیتی استفاده شده است و هدف نیز این بوده است که فعالیت های نیروی راهبردی دریایی ارتش جمهوری اسلامی مبتنی بر دانش بنیان باشد که به این مهم دست یافته‌ایم. فراهم شدن زمینه های رشد و توسعه اقتصاد دریا محور، رونق کسب و کارهای صنعت دریایی در زمینه‌های کشتیرانی، طراحی، کشتی سازی، بنادر، شیلات، دریانوردی، محیط زیست، گردشگری، فراساحل و توسعه سواحل، از مواردی هستد که باید در توسعه دانش بنیان حوزه دریای به آن توجه ویژه داشت.
به گزارش اقتصادسرآمد، با افزایش جمعیت جهان و افزایش نیاز به انرژی چاره ای نیست جز متوسل شدن به تولید و استفاده از انرژی‌های نوی  های تک که خوشبختانه علاوه بر تمامی کشورهای جهان، ایران نیز به سمت آن گام برداشته اما، استحصال ساده و انبوه این انرژی ممکن نخواهد شد مگر در سایه همراهی و همکاری دولتمردان ا شرکت های دانش بنیان فعال د این بخش. هستند محققانی که در شرکت های شرکت‌های دانش‌بنیان بنا بر نیاز صنایع دریایی علاوه بر ارائه خدمات مهندسی ساخت برای انواع کشتی‌ها، تاسیسات فـراساحلی نفت و گاز، بنـدرسازی قادر به ساخت سکوهای متحرک حفاری دریایی و همچنین ساخت و تعمیر انواع شناورها از جمله کشتی‌های نفتکش، حمل کالا و ماهیگیری، یدک‌کش و لندینگ کرافت دست یافته اند و حاضرند تا تجربیات خود را در اختیار انرژی های دریایی قرار دهند. مسئولان این شرکت‌ها می گویند. با توجه به بروز نیازهای روزافزون و تقاضای حاکم در بازار خلیج فارس و دریای خزر به حوزه صنایع فراساحل ورود کرده و در حال حاضر مجهز به جامع‌ترین و کامل‌ترین امکانات برای طراحی، مهندسی، ساخت، حمل و نصب انواع سازه‌ها و شناورها هستند. اما ایا حالا که زمینه برای استحصال انرژی دریایی با همراهی شرکت های دانش بنیان در کشور فراهم شده است مسئولان رده بالای صنایع دریایی برای استفاده از آن قدم پیش خواهند گذاشت؟
پیوند خوردن انرژی دریایی با دانش بنیان‌ها، ضرورت نه نیاز
بهروز نامداری، کارشناس ارشد امنیت انرژی با تشریح وضعیت انرژی جهان و ضرورت شیفت از انرژی های فسیلی به انرژی های تک به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: یکی از راه‌های تبدیل ایده و دانش موجود در بخش انرژی های نو، حمایت از شکل‌گیری دانش‌بنیان‌هایی است که انبار علم و فناوری به شمار می‌آیند؛ کاری که چند سالی است با شکل‌گیری زیست‌بوم فناوری و نوآوری در کشور محقق شده است.
صنعت دریایی یکی از صنایع منتفع از توانمندی‌های دانش بنیان‌ها
وی با یادآوری این مطلب که صنعت دریایی نیزیکی از صنایع منتفع از توانمندی‌های دانش بینان‌ها است، افزود: استحصال انرژی از دریا امروزه به طرق مختلف در حال انجام است و استفاده از سطح دریا به منظور نصب پنل‌های خورشیدی مشکل ترین آن محسوب می شود. در کشور اسکاتلند بر سطح مناسب دریا توربین‌های بادی نیز تعبیه شده است.
مزیت حضور شرکت‌های دانش بنیان دراستحصال انرژی دریایی
جلوگیری از بروز آسیب به محیط زیست یکی از مواردی بود که نامداری از آن به عنوان مزیت استفاده از شرکت های دانش بنیان دراستحصال انرژی دریایی یاد کرد و گفت: بهروری کامل از انرژی دریایی بسته به جغرافیای هر کشور متغیر بوده و یکی از مولفه های تاثیرگذار در بهره مندی کامل از این موهبت الهی شناخت آمایش سرزمینی در تولید انرژی از طبیعت است.
انرژی‌های فسیلی کماکان جایگاه خود را نزد افکار عمومی حفظ کرده‌اند
کارشناس امنیت انرژی در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به این که انرژی های فسیلی کماکان جایگاه خود را نزد افکار عمومی حفظ کرده اند، تصریح کرد: ورود تکنولوژی به حوزه استحصال انرژی از دریا مستلزم شناخت کافی از جغرافیایی است تا بازدهی خوبی را از ان شاهد باشیم.
نامداری دانش بنیان ها را بازوی اصلی کشور دانست و ابراز داشت: تولید انرژی های تک از دریا بر بستر دانش بنا شده که روز به روز در حال توسعه یافتن است و به شدت وابسته به دانشمندان خویش به لحاط حجم و جذب انرژی است.
با این تفاسیر حمایت از راه‌انداری مراکز نوآوری در استان‌های ساحلی کشور برای ایجاد و تقویت زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی ضروری است؛ به نحوی که هسته‌های فناور مستقر در این مراکز با حمایت و آموزش‌های لازم زمینه‌ساز ایجاد کسب‌وکارهای جدید و شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع نرم و خلاق در آینده به ویژه در حوزه دریایی شوند.
لذا دولت و بخش‌های ساختاری کشور باید بهره‌بردار و ناظر پژوهش در حوزه دریایی باشند نه مجری آن. تولید محصول کار شرکت‌های دانش‌بنیان است و پژوهش، با سرمایه گذاری بخش خصوصی به تولید منتج می‌شود‌. البته خوشبختانه نیروی دریایی ارتش در مسیر رفع نیازهای خود با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان گام بزرگی در توسعه تجهیرات، ساخت قطعات و افزایش اقتدار کشور برداشته است که هنوز کافی نیست.
ضرورت پیوند خوردن انرژی دریایی با دانش بنیان‌ها
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه