بررسی« اقتصاد سرآمد» از اما و اگرهای فعالیت دریانوردان در تحریم

تحریم ها، چالش صنعت حمل و نقل دریایی

گروه دریامحور - در برهه کنونی و با توجه به تحریم‌های ناجوانمردانه در بخش حمل و نقل دریایی کشور، هوشیاری و عملکرد به یاد ماندنی دریادلان عزیز نقش مهمی را در دستیابی به اهداف و برنامه‌ها ایفا کرد و به لطف الهی، تلاش، همدلی و دلسوزی دریانوردان عزیز در خنثی کردن تحریم‌های تحمیلی موجب شد که صادرات و واردات کالاها با وقفه مواجه نشود. بی‌تردید اگر حضور نیروی انسانی متخصص، آگاه و کارآمد حرفه‌ی دریانوردی نبود، توسعه صنعت حمل و نقل دریایی به این مرتبت عالی نمی‌رسید. این تنها بخشی از سخنان محمدرضا مدرس خیابانی نایب رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است که در تایید دریانوردانی است که در دوره تحریم مجدانه به به شکستن آن اقدام کردند.
به گزارش اقتصادسرآمد؛ با شروع تحریم‌های همه جانبه آمریکا علیه ایران، حمل‌ونقل دریایی و کشتیرانی در صحنه‌ نخست تحریم‌ها مورد توجه اکثر کشورها غربی قرار گرفت؛ چراکه این صنعت، نقش بی همتا و محوری در اقتصاد و تجارت و هویت دریایی یک کشور دارد. چهل سال است دریانوردان در جزایر و پایانه‌های نفتی و در میان انواع ناملایمات ‌و با وجود تحریم‌های بی‌سابقه، کشتیرانی پایدار را به نمایش گذاشتند و اجازه ندادند تا تحریم ها بر تجارت دریایی ایران با درگیر کشورها از طریق آبهای سرزمینی و فراسرزمینی با رکود مواجه شود.
دریانوردی در آب‌های دور و حضور در آب‌های آزاد، از مصدایق قدرتمند شدن دریانوردانی است که با توان بالا در حمایت از منافع کشور در عرصه دریای کشورمان حضور دارند و لذا باید گفت دریانوردی پایدار نتیجه تلاش‌های مقتدرانه نیروی دریایی ایران است. باد این مهم را نیز در نظر داشت که بخش خصوصی در کنار کشتیرانی‌های بزرگ کشور در جهت استمرار حمل و نقل دریایی کشور کمک در خور تحسینی را به نمایش گذاشتند.
اسماعیلی، راهنمای ارشد هدایت کشتی خلیج فارس در این رابطه به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: بخش بندری ایران از دیرباز همواره درخط نخست مبارزه با تحریم بود و از تحریم‌های اعمال شده همیشه یک گام پیشتر بوده است. به رغم تحریم‌های همه جانبه بخش دریایی کشور پیش‌رو بود و هیچ وقت با این وضعیت مواجه نبودیم که حمل کالایی در بخش صادرات و واردات در دوران تحریم، متوقف شود.
عبور افتخارآمیز از گردنه تحریم‌ها
 این فعال حوزه دریایی کشورمان به این نکته نیز اشاره داشت که کشورهای غربی در دوره‌ای در پی ایجاد محاصره دریایی برای ایران بودند و تحریم‌های گسترده ای را نیز به این منظورعلیه ایران وضع کردند. حوزه دریایی از این رهگذر دچار زحمات زیادی شد اما در همراهی با فعالان حمل‌و نقل دریایی با سختی‌های فراوان از مشکلات عبور کرد. 
نوع تحریم‌های آمریکا دستخوش تغییر شده
وی با یادآوری این مهم که این روزها نوع تحریم‌های آمریکا دستخوش تغییر شده و به دنبال آن است تا با ایجاد راه‌های دریایی و کریدورهای مختلف رقیب، بدون تحریم نانوشته، راه را بر ایران در تجارت دریایی سد کند که قطعا استراتژی ایران حضور فعالان حوزه دریا و خنثی کردن این تحریم با بهره گرفتن از دریانوردانی است که با سختی ها اجین شده اند.
حرکت ناوگان تجاری یک روز هم 
متوقف نشد
 وی با اشاره به این که در در بخش دریا، ظرفیت بسیار خوب نیروی انسانی را شاهده هستیم که هم رونق اقتصادی و هم اشتغال تجاری دریایی را رقم زده اند، گفت: تقویت بنیه دریانوردان از موضوعات بسیار حیاتی و مهم است. تمامی اقدامات دریایی کشور در حوزه اقتصاد و تجارت، به رغم محدودیت‌های ناشی از تحریم ها، در شرایط ایمن و مطمئن انجام شد و حرکت کشتیرانی تجاری ایران به همت دریا دلان کشورمان در مسیرهای بین‌المللی، حتی یک روز هم متوقف نشد.
صنعت حمل‌ و نقل دریایی عطیم ترین صنعت جهانی در دنیا به شمار می رود به گونه ای که بیش از 2.5 میلیون نفر در این صنعت مشغول به کار هستند. ایران نیز با درا بودن وسعت زیادی از آبهای سرزمینی و آزاد نقش تاثیرگذاری بر این بخش از صنعت دارد.
به انزوا کشیدن ایران در بازارهای جهانی، افزایش ذخایر ظرفیت و افزایش قیمت سوخت و از همه مهم‌تر بازگشت تحریم ها از بزرگ‌ترین چالش های ما در صنعت حمل و نقل دریایی به شمار می رود. که گفته می شود بخش دریایی با اقدامات به موقع خود توانسته بخشی از مشکلات موجود در این حوزه را کمرنگ و بلا اثر کنند. اما آیا بسنده کردن به این مقدار کافی است و یا ایران اسلامی برای گذار از این برهه نیز باید به حرکات جهادی روی اورد و راهکار جامعی برای تحریم های دریایی بیابد؟
چرا که به رغم تلاش بخش دریانوردی کشورمان، کاهش شدید نرخ کرایه های حمل ، پایین آمدن درآمدها و  بالا رفتن قیمت سوخت، حاشیه سود شرکت های کشتیرانی و گردشگری را به شدت متاثر از خود ساخته است.
تحریم ها، چالش صنعت حمل و نقل دریایی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه