آذربایجان، روسیه و ترکمنستان، خزر را آلوده می کنند، «اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

بعید نیست کاسپین تا پایان قرن نابود شود

گروه انرژی - ورود پسآب‌ها از کارخانه و مراکز بهداشتی به رودخانه ها و در نهایت به دریاها امروزه به یک خطر جدی برای محیط زیست دریایی و گونه های مختلف آبزیان بدل شده و فعالان محیط زیست دریایی را با انبوهی از اندوه روبرو کرده چرا که راهی برای رهایی از این مشکل پیدا نکرده اند چرا که دولتمردان تا به امروز همراهی خاصی اینان نشده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، خزر دریایی بسته است از این رو تهدیدات مختلف اعم از فعالیت های انسانی و طبیعی مانند تغییر اقلیم و گرم شدن زمین تاثیر زیادی روی این پهنه آبی می گذارد که در چند سال اخیر به وفور شاهد آن بوده ایم. تخریب محیط زیست دریای خزر در اثر آلودگی ناشی از منابع مختلف فعالیت های انسانی از جمله تخلیه مواد مضر، خطرناک، مواد زائد و سایر آلودگی های ناشی از منابع دریایی و منابع مستقر در خشکی، نگرانی کشورهای حاشیه این پهنه آبی را برانگیخت و این مساله موجب شد قوانین و مقررات هر کشور برای خزر به رسمیت شناخته شود و برنامه مشترکی نیز در قالب برنامه محیط زیست دریای خزر با حمایت سازمان های بین المللی شکل گیرد.
کافی است چند قدم در ساحل این دریا قدم بزنید تا با زباله‌ها و ماهی‌هایی که بر ساحل این دریا خشک شده‌اند مواجه شوید. چرا که در برخی شهرهای شمال کشور محل دفع زباله در ساحل دریای خزر قرار دارد و شیرآبه آن‌ها به‌صورت مستقیم وارد دریا می‌شود. تعداد محل‌های دفع زباله در این استان‌ها به اندازه تعداد شهرستان‌ها و گاهی به‌ اندازه تعداد شهرها و روستاها است یعنی هر شهری که در حاشیه دریای خزر قرار دارد برای خود یک محل دفع زباله جداگانه‌ای دارد. از این رو شهر کوچکی مانند سرخ‌رود که جزو شهرستان محمودآباد است یک محل دفع زباله در کنار ساحل دریای خزر و محمودآباد نیز در یک متری ساحل دریا محل دفع جداگانه‌ای دارد.
احتمال نابودی دریای خزر تا پایان قرن 
محمد درویش، کنشگر محیط زیست با بیان این مهم که مشخص شده که خزر به شدت درگیر آلودگی‌هایی است که شاید در ظاهر نیز بتوان به آسانی آن را درک کرد، به اقتصادسرآمد، گفت: با فرآیند ورود بی رویه و مطالعه پسآب های چند کشور ناشی از عمکلرد کشورهای همسایه دریای خزر و تغییرات اقلیمی بعید نیست تا پایان این قرن دریاچه ارومیه به سرنوشت دریاچه ارال و ارومیه دچار شود.
نقش عمده ایران درآلودگی خزر 
وی از دریای خزر امروزی به عنوان بزرگترین پهنه آبی محصور در خشکی با نام دریاچه دریافت‌کننده آلودگی از کشورهای اطراف خود یاد کرد و افزود: ایران خود نیز نقش عمده و بسزایی در این آلودگی‌ها ایفا می‌کند.

آذربایجان، روسیه و ترکمنستان
 خزر را آلوده می کنند 
وی با تاکید براین نکته که بیشترین سهم در آلودگی‌های این دریای بسته مربوط به جمهوری آذربایجان، روسیه و ترکمنستان بوده که این آلودگی‌ها شامل آلودگی‌های نفتی، خانگی، صنعتی و کشاورزی است، گفت: متاسفانه میزن بار آلایندگی دریای خزر بین 20 تا 40 برابرازحد مجاز اعلام شده  و علاوه بر اینکه این دریا در حال حاضر دچا افت کیفی شده، دچار اُفت کمی نیز هست.
کاهش ورود آب با کیفیت به کاسپین
بارگذاری ها در منطقه سیبری با ساخت سدهای متعدد بر روی رودخانه ولگا و دیگر رودخانه ها که از 4 کشور به حوزه خلیج فارس سرریزمی‌شوند، مدام ورودی آب با کیفیت به این دریا را کاهش می‌هند، موضوعی بود که واکنش درویش را در پی داشت و افزود: در ادامه روند آلودگی دریای خزر همه کشورها در یک توافق اعلام نشده پساب و فاضلاب خود را وارد خزر می‌کنند که این یک بحران واقعا جدی را برای این دریای محصور رقم زده است.
احتمال انقراض فوک کاسپین تا ده سال آینده
عضو هیات علمی در موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور به احداث کانال بر روی دریای سیاه اشاره داشت و افزود: برخی از گونه‌های خطرناک که دشمن طبعی ندارند از جمله عوس دریایی وارد خز شدند که با شکار برخی آبزیان بحران غذایی را برای فوک‌های دریای خزر بوجود اورند که حیات این گونه را دچار مخاطره کرده به گونه ای که گفته می شود ادامه این فرآیند تا 10 سال آینده فوک های خزر را نابود خواهد کرد.او تاکید داشت: دریای خزر با ورود پسآب ها و پسماندهای شهری، نفتی و بیمارستانی به شدت آلوده شده و فاضلاب شهرها هم به این دریاچه او می‌ریزد. اکوسیستم این دریاچه در سال‌های اخیر تا حد بسیار زیادی تخریب شده و برخی از گونه‌های جانوری آن مانند فوک خزر در معرض انقراض قرار گرفته‌اند.کشورهای همسایه عامل اصلی آلودگی نفتی دریای خزرهستند ولی همکاری و هماهنگی موثری میان کشورهای همسایه برای مدیریت آلودگی این دریا دیده ابدا وجود ندارد؛ به صورت جدی نیاز است وزارت امور خارجه ایران با تدابیری دیپلماتیک و هوشمندانه معضل آلودگی دریای خزر را با همکاری کشورهای همسایه مرتفع کند چرا که کشورهای دیگر تنها به بهره برداری از این دریا بسنده کرده و منافع ایران اصلا برای انها جایگاهد در این بهره گیری ندارد.
بعید نیست کاسپین تا پایان قرن نابود شود
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه