اهمیت توسعه سواحل مکُران و نگاه ویژه رهبر انقلاب، « اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

توسعه ساحل نشینی در مکُران با جذب مردم

گروه اقتصاد دریایی- اعظم زندیه - به گواهی اقتصاددانان آینده اقتصاد ایران  درسوحل مکُران  پنهان است و سواحل راهبردی آن از جاسک هرمزگان در غرب تا گواتر سیستان و بلوچستان در شرق، خطی 400 کیلومتری در ساحل عمان، ساحل اقیانوسی را تشکیل داده است. اما  بعد از مخالفت با سازمان توسعه سواحل مکُران، استان شدن مکُران از سوی برخی مدیران و کارشناسان مطرح شده است که معلوم نیست سرنوشت تصمیم گیری برای آن به کجا خواهد رسید. سواحل مکُران قرار است با تاکید دو سند بالادستی برنامه ششم توسعه و سند مختص به توسعه سواحل مکُران به مرکز تولید، صنعت، تجارت و ترانزیت تبدیل شود؛ در این دوسند پیش‌بینی شده سواحل مکُران با استقرار صنایع پتروشیمی و فولاد و استفاده از آب دریا برای آن‌ها به تولید 40 میلیون تن محصولات پتروشیمی و فولاد برسد.
به گزارش اقتصادسرآمد، ظاهرا بندر جاسک در سواحل مکُران در طرح جامع وزارت نفت با احداث پایانه‌های نفتی، بخش مهمی از صادرات نفت ایران از خارک در خلیج فارس به این بندر در آب‌های عمان منتقل کند. هم‌زمان با استقرار صنایع مادر و در کنار آن‌ها صنایع پایین دستی در سواحل مکُران، این موقعیت قرار است میزبان بخش مهمی از جمعیت ایران در شهرهای جدیدی مانند شهر جدید تیس در سیستان و بلوچستان شود و معضل کم‌آبی شهرهای ایران را نیز با ایجاد تاسیسات بزرگ و مدرن شیرین‌سازی آب‌های دریا برطرف کند. اما آیا این طرح به ظاهر زیبا جنبه عملی خواهد یافت یا به مانند دیگر طرح ها از روی کاغذ تکان نخواهد خورد؟
گفته شده که استقرار طرح‌ها و صنایع بزرگ عمرانی در سواحل مکُران را یک ستاد عالی با عضویت عمده دستگاه‌های اجرایی به ریاست معاون اول رئیس جمهور رهبری می‌کند؛ دبیرخانه این ستاد در وزارت دفاع است. نمایندگان مجلس علاوه بر این ستاد، بر تشکیل سازمانی مختص به توسعه سواحل مکُران رای دادند؛ سازمانی که مخالف کم ندارد و همین مخالفت‌ها سال ها است تشکیل آن را به تاخیر انداخته است.
اهمیت توسعه سواحل مکُران براساس تأکیدات رهبر معظم انقلاب
مهدی خورسند، پژوهشگر اقتصادی - سیاسی با اشاره به اهمیت توسعه سواحل مکُران براساس تأکیدات رهبر معظم انقلاب، به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: سواحل مکُران که جاسک در مرکز آن واقع شده در حقیقیت سرمایه ملی کلانی است که به تازگی مورد توجه واقع شده است.
توسعه سواحل مکُران با جذب 
مردم ساحل نشین
وی با بیان این مهم که موضوع توسعه سواحل مکُران با جذب مردم ساحل نشین و با هدف بسیار بزرگ رونق اقتصاد دریا محور با تمرکز بر سواحل مکُران که چیزی حدود هفتصد کیلومتر ساحل را به خود تخصیص داده از اهمیت بسیار فراوانی برای  کشور برخوردار است، افزود: با توسعه بنادر در سواحل مکُران  با صُور مختلف اقتصاد دریا محور چه در حوزه کشتیرانی  و بنادر و چه در حوزه های خدماتی و چه  تولیدی و در نهایت ایجاد صنایع وابسته به دریا برنامه ریزی لازم انجام شده تا رونق دریا محور با تمرکز بر افزایش جمعیت در این سواحل در دستور کار قرار دارد. 
زمینه رونق تجاری مکُران با تناسب 
اقتصادی - اجتماعی فراهم شود
پژوهشگر اقتصادی - سیاسی در ادامه با تاکید بر این که نگاه‌ها بر این استوار شد تا بستر منطقه مکُران برای زیست مردم و شکوفایی و فعالیت اقتصادی آماده شود تا زمینه رونق تجاری دریایی و زمینی و ریلی برای کشور و مردم بومی با تناسب اقتصادی و اجتماعی فراهم شود، گفت:بحران خشکسالی در مناطق مرکزی کشور این روزها غوغا کرده و احتمال متمایل شدن بافت های جمعیتی به سواحل دریاها دور از پیش بینی
 نیست. 
تدبیر رهبر انقلاب درخصوص سواحل مکُران
او با بیان اینکه دور اندیشی رهبر انقلاب برای توسعه اقتصاد دریا محور و تمرکز بر منطقه مکُران با توجه به دسترسی خوب این منطقه به آب های آزاد و کشورهای جنوب شرق آسیا قابل تامل است، افزود: با ابلاغ دستورات ایشان قاعدتا حضور جمعیت در سواحل مکُران می تواند نوید بخش آینده تثبیت شده و امنی را برای برنامه های جمعیتی کشور در پی داشته باشد.
 خورسند اضافه کرد: یکی از برنامه هایی که در حال حاضر مورد توجه است، متمرکز کردن مردم در سواحل جنوبی به منظور توسعه اقتصاد دریا محور است.این پژوهشگر در ادامه با اشاره به ضرورت ایجاد تمرکز جمعیتی در منطقه، عنوان کرد: سواحل مکُران  با توجه به چالش کم آبی موجود در منطقه و کشور، توسعه شیرین سازی آب می تواند، این سواحل را به یکی از باثبات ترین مناطق در جهت توسعه و تمرکز جمعیت با بهره گیری از اقتصاد دریا محور بدل کند.
وی معتقد است که سواحل جنوبی کشور ظرفیت پذیرش جمعیتی بالغ بر بیست و پنج میلیون نفر در حال حاضر را دارا است.
به رغم  توسعه صنایع بزرگ مقیاس، کارکردهای ملی و فراملی مطرح است اما باید به پیوست توانمندسازی جامعه محلی در کنار سند توسعه سواحل مکُران نیز پرداخته شود. هم‌زمان با استقرار صنایع مادر و در کنارآن‌ها صنایع پایین دستی در این سواحل ، مکُران قرار است میزبان بخش مهمی از جمعیت ایران در شهرهای جدیدی مانند شهر جدید تیس در سیستان و بلوچستان شود و معضل کم‌آبی شهرهای ایران را نیز با ایجاد تاسیسات بزرگ و مدرن شیرین‌سازی آب‌های دریا برطرف کند.
توسعه ساحل نشینی در مکُران با جذب مردم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه