کاپیتان احمدی نسب درباره گام موثر کشتیرانی در رونق بندر چابهار به« اقتصادسرآمد» می گوید:

کشتیرانی جمهوری اسلامی پای کار چابهار ایستاده

گروه اقتصاددریا - هدی کاشانیان- بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است و عمق راهبردی آن بر هیچ کس پوشیده نیست. این بندر امتیازات ژئوپلتیکی خاص خود را دارد که از جمله آن میتوان به این نکته اشاره کرد که این بندر، در بیرون از منطقه خلیج فارس قرار گرفته و به این ترتیب، دغدغه های امنیتی و ترافیکی داخل خلیج فارس برای چابهار مطرح نیست. از سوی دیگر هند به عنوان یکی از اقتصادهای نوظهور و در حال رشد جهانی، با استفاده از بندر چابهار دسترسی بسیار به صرفه‌تری به بازار افغانستان، کشورهای حوزه CIS و روسیه خواهد داشت. علاوه بر این کشورهای محصور در خشکی مانند تاجیکستان، قرقیزستان و ازبکستان نیازی مبرم به مسیری امن دارند که با آن مراودات تجاری خود را با کشورهای شرق و هندوستان توسعه دهند؛ بنابراین کریدور شمال-جنوب از طریق بندر چابهار به عنوان بهترین و کوتاه‌ترین مسیر برای این کشورها مطرح است.
به گزارش اقتصادسرآمد، در کنار این فرصت ها، دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران نیز یک نگاهی ویژه و راهبردی به منطقه چابهار دارد؛ به نحوی که هم اکنون چندین فاز پتروشیمی و فولاد در بندر چابهار در  حال اجرا هستند و حتی صحبت از ایجاد سکوی صادرات نفت خام نیز برای این بندر به میان آمده که اجرای آن محتمل است.
از سوی دیگر، توسعه چابهار فرصت های بزرگتری نیز ایجاد خواهد کرد؛ به نحوی که برخی کارشناسان معتقدند خط لوله صادرات گاز به هند می تواند به راحتی از طریق بندر چابهار و به صورت لوله گذاری زیر سطحی کف اقیانوس به این کشور برسد و بازار تازه و بسیار پُر‌کششی برای گاز صادراتی کشور فراهم شود. 
ماهیت جغرافیایی بندر چابهار
کاپیتان یوسف احمدی نسب، مدیر پروژه کشتیرانی در چابهاربه اقتصاد سرآمد گفت: با نظر ویژه مقام معظم رهبری به توسعه سواحل مکُران و بندر چابهار، سازمان بنادر و دریانوردی طی دهه اخیر سرمایه گذاری بزرگی را در جهت ایجاد و توسعه بندر شهید بهشتی چابهار صورت داده است که در نتیجه آن 6 پست اسکله برای کشتی های اقیانوس پیما در این بندر ایجاد شده است. آبخور این اسکله ها تا 16.5 متر است و به عبارتی عمیق‌ترین آبخور در میان بنادر کشور به بندر چابهار اختصاص دارد که با توجه به ماهیت جغرافیایی این بندر حوضچه آرامش بسیار مناسبی برای لنگراندازی و پهلوگیری بزرگترین شناورها فراهم شده است.
گام موثر کشتیرانی در رونق بندر چابهار
وی در ادامه به خبرنگار ما افزود: با این اوصاف، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان ناوگان ملی کشتیرانی کشور بر خود وظیفه دانسته است که با بهره‌گیری از تمام امکانات خود گامی موثر در جهت رونق بندر چابهار بردارد و پتانسیل های این بندر را در حد توان فنی خود بالفعل سازد.
کشتیرانی پای کار چابهار ایستاده است 
او با بیان این که گروه کشتیرانی پای کار چابهار ایستاده است و در گام نخست، چندین طرح عملیاتی را برای رونق بندر چابهار در حیطه عملیاتی خود در دست مطالعه و بررسی  دارد. که این طرح ها عبارتند از: ایجاد خط منظم و مستقیم حمل و نقل کانتینری بین چابهار و بنادر هند، که هم اکنون عملیاتی شده است،  ایجاد کارخانه یا مجتمع تعمیرات کشتی و همچنین اسکراپ یا اوراق شناورهای فرسوده.
ایجاد کارخانه ساخت کانتینر با مشارکت تولیدکنندگان داخلی
احمدی نسب با اشاره به این که ایجاد کارخانه ساخت کانتینر با مشارکت تولیدکنندگان داخلی، از دیگر طرح های در دست مطالعه است، گفت: تهیه و ایجاد محوطه اختصاصی خدمات لجستیکی بار و کانتینر، ایجاد سامانه سوخت رسانی شناورها، انتقال حمل و نقل بار و مسافر و ترمینال مسافری، ایجاد شهرک دریایی در چابهار در راستای مسئولیت اجتماعی نیر از آن جمله است.
وی تاکید داشت: ایجاد سامانه اختصاصی تخلیه  و بارگیری کالای فله و  ایجاد TIR پارک اختصاصی در مجاور خط آهن هم در دستور کار قرار دارند.
احمدی نسب یادآور شد: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در کنار بررسی این طرح ها، به عنوان شرکتی پیشرو در حمل و نقل دریایی به منظور کمک به تجار ایرانی و کمک به اقتصاد دریایی و تولید داخل، ذیل کریدور شمال-جنوب از بندر عباس و بندر چابهار بسته کامل حمل و نقل ترکیبی از کشور مبداء تا کشور مقصد را تماماً با بکارگیری امکانات گروه و به صورت DOOR TO DOOR تعریف کرده است.
با این تفاسیر، بندر چابهار کماکان کمبودهایی را در حوزه تجهیزات دارد که به عنوان مثال می توان به تجهیزات مهمی مانند گنتری کرین‌ها اشاره کرد که برای یک بندر کانتینری بسیار اساسی و ضروری است هنوز از سوی اپراتور هندی فراهم نشده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که ما در راستای حفظ منافع ملی خود هر چه زودتر بندر چابهار را تجهیز نماییم و با ارائه خدمات استاندارد در کنار شرایط مناسب جغرافیایی و بندری کشورهای دیگر را نیز برای استفاده از فرصت بندر چابهار ترغیب کنیم. 
به هر حال اگر هزینه های حمل در چابهار رقابتی باشد قطعاً کشورها با در نظر منافع اقتصادی این امر همکاری با بندر چابهار را آغاز خواهند کرد؛ چراکه ظرفیت جابه جایی حجم بسیار زیادی کالای ترانزیتی بین بندر آستاراخان روسیه در دریای خزر با بنادر هند وجود دارد. با توجه به امکانات موجود بندر چابهار می توان به این ظرفیت اجرایی نمود. البته باید توجه داشت که بندر چابهار مکمل بندرعباس و هم افزایی با دیگر بنادر برای کشور مفید باشد. به هر روی، این بندر ظرفیت آن را نیز دارد که با بنادر منطقه از جمله بندر گوادر پاکستان همکاری و هم‌افزایی داشته باشد. در این میان مهم‌ترین حلقه توسعه بندر چابهار برای تبدیل شدن آن به بندری ترانزیتی اتصال راه آهن است. مطئناً با تکمیل خط آهن زاهدان-چابهار بخش بزرگی از ظرفیت‌های بالقوه بندر چابهار بالفعل خواهند شد؛ اما گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران فعلاً منتظر تکمیل این خط آهن نمانده است و مقرر شده با ارائه بسته های تشویقی به این بندر جهت حمل انواع کالا از جمله کالاهای ترانزیتی کمک نماید. نگاه به چابهار باید ملی باشد در اینصورت است که می توان بیش از پیش فشارهای تحریم را کاهش داد. چابهار و سواحل بکر مکران در صورت شکوفایی و به درآمدزایی رسیدن به بهترین بستر جهت محرومیت زدایی از منطقه بدل خوهند شد.
کشتیرانی جمهوری اسلامی پای کار چابهار ایستاده
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه