« اقتصادسرآمد» به بهانه هفته دفاع مقدس گزارش می دهد

دریانوردان در جنگ هشت ساله دیده شدند؟

دریانوردان ایرانی که وظیفه انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی با نفتکش‌های غول‌پیکر برعهده دارند، با وجود دوری از خانواده اما گویی هیچ‌چیز جلودار آنها نیست نه شرایط سخت نه تحریم‌ها. ایران در مجموع ذخایر نفت و گاز بزرگ‌ترین دارنده در جهان است که در نفت جایگاه سوم و در گاز رتبه دوم را در دنیا دارد. ذخایری که با فروش آن به شکل نفت و میعانات گازی و یا تبدیل به فرآورده‌های با ارزش‌تر، می‌توان کشور را توسعه داد. 
به گزارش اقتصادسرآمد؛ علاوه بر تولید این منابع، باید نیروی از جان گذشته‌ای به مانند هشت سال دفاع مقدس وناوگانی وجود داشته باشد که این محصولات را به دست مصرف‌کنندگان برسانند. بر اساس گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل، بیش از ۸۰ درصد تجارت دنیا از طریق دریا انجام می‌شود که حدود 30 درصد آن مربوط به نفت و فرآورده‌های متشکل از آن است. قطعا این مهم جز در سایه رشادت‌های نیروی انسانی جهادی ممکن نخواهد بود. دریانوردانی که در راستای اعتلای پرچم کشورمان با از خودگذشتگی و فداکاری در مواردی تا ۷ ماه روی کشتی و دور از خانواده هستند تا جریان صادرات نفت کشور بی‌وقفه تداوم داشته باشد.
‎ داشتن ناوگانی قوی و قدرتمند برای حمل و نقل در این زمینه اهمیت ویژه‌ای دارد اما کارآیی آن در سایه وجود افرادی است که ارزش های اسلامی – ایرانی از اصول مهم اعتقادی انها در حمایت از کیان کشور اسلامی میسر خواهد شد چرا که در سایه رشادت‌های هشت ساله دریا دلان کشورمان بود امروز و اکنون ایران بزرگ‌ترین ناوگان نفتکش جهان را در اختیار دارد. اگرچه نفتکش‌های ایران، استانداردهای جهانی را دارند، اما توجه به نیروی انسانی متخصص قطعا مهم است. از همین رو اگرچه در اغلب کشورهای جهان، بخشی از نیروهای شاغل در ناوگان نفتکش را نیروهای خارجی تشکیل می‌دهند؛ اما در ایران دریانوردان ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران همگی ایرانی هستند.
صمد بابایی، کارشناس دریا درهشت سال دفاع مقدس در گفت و گو با اقتصادسرآمد، گفت: نیروی دریایی که نقش بی‌بدیلی در حفظ سکوهای نفتی کشور در دوران جنگ داشت، در عملیات مهم دوران دفاع مقدس از جمله عملیات مروارید، عملیات آزادسازی خرمشهر و آبادان، عملیات والفجر 8 نیز حضوری اثرگذار داشت.
نقش نیروی دریایی در جلوگیری از نفوذ دشمن به حوزه‌های نفتی
وی با اشاره به رشادت‌های 8 ساله کارکنان شناورهای ایرانی در دوران دفاع مقدس، افزود: در طول جنگ، حوزه های نفتی کشورهمواره آماج حملات هوایی و موشكی نیروی هوایی عراق قرار می‌گرفت. بنابراین نیروی دریایی با استقرار یگان‌های شناور خود در رینگ پدافندی اطراف این حوزه ها، ضمن ایجاد پست پدافند هوایی و سطحی، از نفوذ عوامل دشمن به این بخش جلوگیری می‌کردند.
نقش بر آید شدن آرزوی عراق در دستیابی به دریای آزاد 
وی با یادآوری این که كشور عراق همواره از نقطه نظر دسترسی به آب های آزاد با مشكل مواجه بوده است، گفت: این كشور با هدف صدور نفت خود و اعمال حاكمیت در منطقه شمالی خلیج ‏فارس اقدام به ساخت تأسیسات نفتی به ‏صورت متمركز و در فاصله 10 مایلی از ساحل و در عمق 10متری آبهای شمال خلیج فارس کرده بود كه با شروع جنگ تحمیلی، سكوهای نفتی مزبور به دلیل موقعیت ویژه خود در مدخل اروندرود و آبراه منتهی به بندر امام(ماهشهر) ، ام‏القصر و بصره از اهمیت خاص نظامی و اقتصادی برخوردار بودند. لذا باقی ماندن این بخش در اختیار این کشور مزایای زیادی را برای آن به  همراه داشت.
چرا دریانوردان در جنگ هشت ساله
 دیده نشدند
او با بیان اینکه حفظ سیادت و صیانت دریایی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز، از افتخارات دیگر دریادلان کشور است، گفت: آنچه كه در رابطه با ایثار و فداكاری كاركنان برومند نیروی دریایی و کارکنان شناورها در طول سالیان دفاع مقدس مورد كم توجهی قرار گرفته است، نقش این عزیزان در اجرای عملیات های كنترل بنادر و آب راهها، اسكورت كاروان های نفتی و تجاری و انجام عملیات های شناسایی، بازرسی و توقیف كشتیهای تجاری حامل كالا و تجهیزات برای دشمن متجاوز است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در طول هشت سال دفاع مقدس با اتخاذ تدابیر لازم و اجرای تاکتیک‌ها خاص و به‌کارگیری مناسب یگان‌ها شناور رزمی و تیم‌های عملیات ویژه تکاوران و غواصان و پشتیبانی هوایی جنگنده‌های نیروی هوایی قهرمان کشور و بالگردهای هوادریا در طول جنگ با اسکورت هزاران فروند کشتی  در قالب 250 عملیات اسکورت کاروان‌های تجاری و نفت‌کش و در منطقه‌ای به وسعت 61هزار کیلومتر مربع با موفقیت کامل و کم‌ترین تلفات و خسارات ممکن انجام داد و در این راستا توانست یکی از اهداف مهم جنگ دریایی که همانا باز نگه‌داشتن خطوط مواصلاتی دریایی خودی است را تحقق بخشد.
در این بین نباید نقش تاثیر گذار کارکنان شناورها و مردمی که دریا خانه دوم آنها بود در همراهی با نیروهای نظامی را از نظر دور داشت چرا که بدون همراهی انان دستیابی اهداف ایران اسلامی در بخش جنگ دریایی ممکن نبود.
دریانوردان در جنگ هشت ساله دیده  شدند؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه