بررسی« اقتصاد سرآمد» از اقدامات سبز بنادر ایران در گفت و گو با یک کارشناس محیط زیست

ایران از راهبرد ایجاد بنادر سبز سهمي دارد؟

گروه دريامحور - براساس تازه‌ترین گزارش سازمان بنادر اروپایی(espo) بسیاری از بنادر اروپایی هنوز با استاندارد‌های زیست محیطی‌، کشتیرانی و بنادر سبز هوشمند فاصله دارند‌.  چرا که در این گزارش آمده است اگرچه اولویت اصلی بنادر اروپایی تغییرات آب و هوایی و محیط زیست پاک است اما در این زمینه موفق به تحقق شاخص‌های کلیدی نشده‌اند‌.متاسفانه سیاست‌گذاران بندری اروپایی فاقد بینش زیست‌محیطی بوده و برای حصول نتیجه در زمینه بنادر و کشتیرانی سبز نیز موردی عمل می‌کنند و هر بندر به راه خود می‌رود‌. در نتیجه استراتژی مشخصی پیگیری نمی‌شود‌.
به گزارش اقتصادسرآمد، براساس مطالعات  برخی از بنادر اروپایی توانسته‌اند در شاخص‌های کیفیت هوا، بهره‌وری انرژی‌، زباله‌های کشتی‌، زباله ‌های بندری‌، لایروبی‌، توسعه بنادر امتیازاتی کسب کنند اما اکثریت آنها در این‌باره ناتوان بوده‌اند .گفته شده  سازمان بنادر اروپا از تعلیق و رکود در برنامه‌های آموزشی زیست محیطی برای کارکنان بندری و نظارت بر کیفیت هوا به شدت انتقاد کرده و خواستار پیگیری این موضوعات از سوی بازرسان و کارشناسان شد.
بنادر در روزهای نه‌چندان دور فقط جایی برای تخلیه و بارگیری بودند، فعالیتی که به هیچ عنوان با نقش و عملکرد امروزشان قابل مقایسه نیست. فناوری‌هایی که این‌روزها در بنادر به کار گرفته می‌شود، قبل‌تر از این سال‌ها، شاید یک رویای عجیب بود. هرچند اکنون اغلب بنادر در سطحی از پیشرفت هستند، اما با مشکلات غیرقابل چشم‌پوشی محیط زیستی ازجمله آلودگی هوا، آلودگی آب ناشی از آب‌های توازن، آلودگی‌های صوتی، زباله‌ها و آلودگی‌های مرتبط با تصادفات دست‌به‌گریبان هستند. چند دهه‌ای است که متولیان بنادر برای کاهش این مشکلات به فکر فعالیت‌های سبز افتاده‌اند. آن‌ها می‌خواهند تعادلی میان چالش‌های زیست‌محیطی و اقتصادی برقرار کنند تا بنادر را به سمت هرچه سبزتر‎شدن پیش ببرند.
نگاه بین المللی تبدیل بنادر به بنادر سبز
قادر محمدی کارشناس و ارزیاب محیط زیست و اموردریایی در گفت و گو با اقتصادسرآمد با بیان اینکه نگاه بین المللی تبدیل بنادر به بنادر سبز است، به خبرنگار ما ، گفت: یکی از موارد مهم در بحث بنادر سبز، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.در سال 2017 بود که سرانجام کنوانسیون آیمو برای آب‌های توازن لازم‌الاجرا شد. البته، برای مدیریت یک بندر سبز باید به مبحث گسترده‌تری از حفاظت بوم‌سازگان بپردازیم و فناوری برتری را هم در اختیار بگیریم. و در کنار این موارد، مسئله تحلیل و برنامه‌ریزی اقتصادی ـــ  اجتماعی بنادر سبز از اهمیت بالایی برخوردار است.
سهم ایران از راهبرد ایجاد بنادر سبز
وي در ادامه افزود: در حال حاضر، چندین راهبرد برای کاهش تاثیرات محیط‌زیستی و ایجاد بنادر سبزبه کار بسته می‌شود.اما سهم از راهبردها چه میزان است. البته، بیشتر آن‌ها مربوط به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است. بارزترین مسئله‌ای که در بدو امر باید مدنظر داشت، موضوع مصرف سوخت است. چراکه شناورهای اقیانوس‌پیما همچنان به سوخت نفت سنگین تکیه می‌کنند. این سوخت بسیار ارزان است، اما آلوده‌کننده‌ترین نوع سوخت موجود است. 
وی در توضیح  اقدامات سبز بنادر و سازمان‌ها در ایران، گفت: رویکرد برخی از بنادر کشور مانند بندر انزلی ، نوشهر و بوشهرکه بنادر شهری محسوب می شود و کشتی ها در درون شهر عملیات تخلیه و بارگیری را انجام می دهد باید تبدیل شدن به بنادر سبز باشد و از انرژی های پاک استفاده کند به گونه ای که بتوان از ساحل به کشتی ها برق انتقال داد.
بانک اطلاعات بنادر سبز یک ضرورت 
انکار ناپذیر
همه شناورهای تحت پرچم کشورها باید از نظر بانک اطلاعات مصرف سوخت در ایجاد بنادر سبز در کشور مدیریت شوند. موضوعی بود که وی در ادامه به ان اشاره داشت و افزود: به عبارتی تا چند سال آینده مرجع دریایی کشورها باید بانک اطلاعات ترددهای همه شناورهای تحت پرچم خود را از نظر میزان سوخت مصرفی جمع آوری و به سازمان جهانی دریانوردی گزارش کنند تا میزان  و نوع مصرف سوخت حمل و نقل دریایی مدیریت شود.
محمدی یادآورشد: بندر سبز بندری است که در عملیات دوستدار محیط زیست و پایدار در انواع بنادر و صنعت دریایی سرمایه گذاری می باشد. بنادر مختلف دیدگاه های متفاوتی در مورد ماهیت عملیات «پایدار» دارند، به طور کلی فناوری های سبز جدید و کربن صفر جایگزینی برای سوخت های فسیلی و تجهیزات پایانه های پرقدرت هستند اما ایران هنوز تارسیدن به هدف راه طولانی در پیش دارد.
به همین منظور در سطح جهانی، کنسرسیوم های دریایی و کشتیرانی بین المللی سهام داران زنجیره تامین را گرد هم می آورند تا به طور جمعی مصرف برق و انتشار کربن را کاهش دهند. بسیاری از بنادر در حال بررسی سرمایه گذاری در برق ساحلی هستند، که به کشتی ها امکان می دهد تا به واحد های نیروگاه متصل به بندر وصل شوند، نیاز به برق از ژنراتورها و مصرف سوخت را کاهش می دهد.
استفاده از سوخت های تجدید پذیر برای کشتی ها و به تبع آم ایجاد بنادر سبز؛ تجهیزات حمل بار؛ یا ذخیره، تولید و حمل و نقل در جهان روبه افزایش است و لذا ایران نیز باید تلاش خود در طی اینر مسیر را مضاعف کند. هیدروژن سبز بدون آلاینده است که از طریق الکترولیز تجدید پذیر تولید می شود. هیدروژن آبی از طریق سوخت های فسیلی تولید می شود، با این حال کربن منتشر شده جذب می شود و به صورت امن ذخیره می شود. استفاده از هیدروژن در بنادر در حال توسعه است.
  ایران از راهبرد ایجاد بنادر سبز سهمي دارد؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه