سیاهکلی، طراح استیضاح: وزیر صمت توان اداره وزارتخانه را ندارد

آیا فاطمی‌امین، دومین خروجی کابینه خواهد بود؟

گروه صمت - محمد آیتی- محمدباقرقالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی در نشست هفتم تیرماه، از نمایندگان استیضاح‌کننده وزیر صمت خواست که دو ماه به دولت وقت دهند، زیرا بناست تفکیک در این وزارتخانه صورت بگیرد. پس از این صحبت، نمایندگان استیضاح‌کننده سیدرضا فاطمی‌امین از اعلام وصول طرح خود گذشتند.
با وجود گذشت چند هفته از آن دو ماه زمانی که سیدابراهیم رئیسی از مجلس برای تفکیک وزارت صمت خواسته بود، روز چهارشنبه 27 مهرماه در جلسه علنی مجلس، با تاکید نمایندگان استیضاح‌کننده وزیر صمت که چندی پیش، دوباره وارد صحنه شده بودند، استیضاح فاطمی‌امین اعلام وصول شد تا این بار این نمایندگان با اراده خود، به خلف وعده رییس جمهور پاسخ دهند.
حال قرار است جلسه استیضاح وزیر صمت، پس از سرکشی نمایندگان از حوزه‌های انتخابیه خود روز سه شنبه دهم آبان‌ماه  برگزار شود.
در همین خصوص، لطف‌ا... سیاهکلی، عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس و طراح استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت به خبرنگار اقتصاد سرآمد گفت: ما در اوایل تیرماه بنا داشتیم وزیر صمت را استیضاح کنیم، اما وقتی آقای قالیباف، رییس مجلس گفت با آقای رئیسی صحبتی داشتند و ایشان گفته دو ماه فرصت دهید تا هم تفکیک وزارت صمت را صورت دهیم و هم دو وزیر به مجلس معرفی کنیم، ما از استیضاح در آن تاریخ صرف‌نظر کردیم. یعنی بنا نشد که امضاها پس گرفته شود و فقط به دولت براساس فرصتی که خواسته بود، زمان دادیم.
وی افزود: ما استیضاح‌کنندگان، 17 نفر بودیم و استیضاح مراعا بود تا ببینیم چه می‌شود. از قرار معلوم، آقای قالیباف هم چندین بار با آقای رئیسی در این رابطه در این زمان، صبحت کرده بود، اما به هر حال لایحه تفکیک وزارت به مجلس نیامد.
نماینده قزوین تصریح کرد: در حال حاضر برای برگزاری جلسه استیضاح وزیر صمت، مصمم‌تر از همیشه هستیم، زیرا در این مدت، نه تنها شرایط و عملکرد وزارت صمت بهتر نشده که بدتر هم شده است و آقای فاطمی‌امین باید پاسخگوی وضعیت به وجود آمده باشد.
سیاهکلی اظهار داشت: ما دشمنی با وزیر صمت نداریم و حقیقتاً، هدف‌مان همکاری با دولت است و می‌خواهیم دولت سیزدهم، موفق باشد. ما به این رسیده‌ایم که آقای فاطمی‌امین واقعاً نمی‌تواند تشکیلات وزارت صمت را به خوبی اداره کند. این موضوع را می‌توان از کارکنان وزارتخانه و حتی مدیرانی که البته با حکم ایشان منصوب نشده‌اند، جویا شد. بروید تحقیق کنید تا متوجه میزان رضایت‌مندی از وزیر در بدنه وزارتخانه شوید.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: وضعیت بازار و تنظیم آن را همگان می‌بینند. آیا مردم از شرایط کنونی راضی هستند؟
یکی از مشکلات اصلی کشور، اوضاع نابسامان بازار و عرضه و تقاضا است
وی در پاسخ به اینکه شما موافق تفکیک وزارت بودید و آیا این کار می‌توانست چاره کار باشد؟ گفت: بله، من معتقدم یکی از مشکلات اصلی کشور، اوضاع نابسامان بازار و عرضه و تقاضا است. قیمت کالاها، صدای همه را درآورده است. اگر تفکیک در وزارتخانه صورت می‌گرفت، وزیر صنعت و معدن می‌رفت به سمت تولید و وزیر بازرگانی، کار تنظیم بازار را به دست می‌گرفت که متاسفانه این اتفاق رخ نداد.
در همین رابطه، محمد وحیدی، نماینده بجنورد گفته بود: در حال حاضر وضعیت کالا‌ها و قیمت‌شان در بازار خیلی روشن نیست، مخصوصاً در اقلام اساسی. اگر تفکیکی در وزارت صمت بخواهد صورت بگیرد باید فکری اساسی برای تولید، کیفیت و توزیع کالا شود. ضرورت دارد روی کالا‌های اساسی مردم چه در کیفیت و چه در قیمت، نظارتی اساسی صورت بگیرد، زیرا این موضوع مطالبه عمومی است.
طرح استیضاح رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت، ماه‌هاست که روی میز نمایندگان مجلس قرار دارد. وزیری که انتخابش از همان ابتدا با چون و چرای فراوانی همراه بود و انتقادات زیادی را در پی داشت. اکنون که بیش از یک سال از عمر وزارت او می‌گذرد، مشکلات مربوط به وضعیت بازار خودرو، تنظیم بازار، صنایع سنگین، فعالیت معادن و بخشنامه‌های بازرگانی و گمرکی به سر حد خود رسیده‌اند.
تعیین تکلیف وضعیت تفکیک وزارتخانه صنایع و معادن از تجارت و امور بازرگانی آخرین مهلت فاطمی‌امین بود که شاید در این وزارتخانه ابقا شود، اما با ادامه بلاتکلیفی این موضوع به نظر می‌رسد این موضوع صرفاً در راستای انحراف اذهان و خرید وقت دو ماهه برای وزیر وفادار دولت صورت گرفت. حال به نظر می‌رسد با گذشت بیش از دو ماه از این خرید وقت، فاطمی امین بیش از هر زمانی به در خروج ساختمان خیابان سمیه نزدیک است.
گویا دولت در حدی در حفظ وزیر صمت خود مصر است که بنا بر اعلام علی جدی، نماینده شیروان، امتیازاتی بین رییس دولت و مجلس رد و بدل شده است. اما ایجاد بهبودی که بارها وزیر صمت از آن دم می‌زد در حد اعمال سلیقه باقی ماند و در نهایت با امضای بیشتر از حد قانونی، استیضاح فاطمی امین به هیات رییسه مجلس رسانده و سپس اعلام وصول شد. گویا نمایندگان به این نتیجه رسیده‌اند که وزارتخانه‌ای به گستردگی وزارت صمت، دیگر محل آزمون و خطا نیست. از طرفی باید منتظر بود و دید پس از حجت‌ا... عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که اولین خروجی دولت بود، سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت دومین قربانی دولت سیزدهم خواهد شد یا خیر؟
آیا فاطمی‌امین، دومین خروجی کابینه خواهد بود؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه