تاریخ انتشار:1401/8/23
نقش تشکل‌های مردمی در مدیریت پسماند

با حضور مسئولین شهری بررسی شد؛

نقش تشکل‌های مردمی در مدیریت پسماند

اقتصادسرآمد - اعضای شورای شهر تهران، نشستی را در محل ستاد سمن‌ها با حضور مسئولین شهری درباره نقش تشکل‌های مردمی در مدیریت پسماند برگزار کردند که در این نشست بر استفاده از فناوری‌های به روز دنیا، فرهنگ‌سازی، افزایش غرفه‌های پسماند، تفکیک از مبدا در جهت کاهش روش‌های مکانیکی تاکید شد.

به گزارش اقتصادسرآمد، سلسله نشست‌های عصرانه تشکل‌ها با مسئولین شهری تحت عنوان «نقش تشکل های مردمی در مدیریت پسماند» عصر دیروز با حضور دکتر مهدی پیرهادی عضو شورای اسلامی شهر تهران، دکتر احمد علوی عضو شورای اسلامی شهر تهران، دکتر سوده نجفی عضو شورای اسلامی شهر تهران، دکتر مهدی بابایی عضو شورای اسلامی شهر تهران و دکتر محمد مهدی عزیزی رئیس سازمان پسماند شهرداری تهران، در ستاد سمن‌های شهر تهران برگزار شد.
در ابتدای این نشست دکتر مهدی پیرهادی عضو شورای اسلامی شهر تهران در حوزه محیط و پسماند و مدیریت پسماند طی یک سال گذشته اقدامات خوبی با برنامه ریزی کوتاه مدت و بلندمدت انجام شده است، گفت: اگر نوع رفتار شهروندان در محدوده اداری، تجاری و مسکونی به لحاظ فرهنگی و اقتصادی آنالیز و پردازش نشود راه حل و نسخه خوبی برای مدیریت بهتر پسماند نخواهیم داشت.
وی با بیان اینکه در خصوص شیوه آموزش مدیریت پسماند باید نظرسنجی علمی و اجتماعی صورت گیرد که به گفتمان و فهم مشرک رسید، عنوان کرد: موضوع مدیریت پسماند صرفا با شیوه مکانیکی ممکن نیست بلکه مشارکت مردم و نقش تشکل های مردمی در اجرای موفق طرح‌ها اثر فراوانی دارد. در این زمینه حتی ابزار هنر هم می تواند اثرگذاری خوبی داشته باشد.
در ادامه این نشست دکتر مهدی بابایی عضو شورای اسلامی شهر تهران با اظهار تاسف از اینکه نگاه‌ ما به محیط زیست تشریفاتی است، بیان کرد: سیاستگذاری کشورهای پیشرفته در توسعه پایدار بر محور محیط زیست است. در خصوص مدیریت پسماند باید توجه به مسایل محیط زیست و عدالت اجتماعی در اولویت قرار گیرد.
وی ادامه داد: در کنار توسعه زیرساخت‌های جهت مدیریت پسماندها سیاست اصلی ما دفن صفر است. متاسفانه در شهر تهران پیشرفت‌ها ما را به سمت نابودی سوق داده است امروز آلودگی هوا و کمبود آب تهران معضلی است که در کنار سایر پیشرفت‌ها حل نشده است. یکی از ابزارهای مدیریت بهتر پسماندها استفاده از تکنولوژی و فن‌آوری‌های نوین و فرهنگ سازی در این زمینه است.
در بخش دیگری از این نشست دکتر سوده نجفی عضو شورای اسلامی شهر تهران، اظهار کرد: مشکلات محلات در خصوص پسماند با یکدیگر بسیار متفاوت است بر همین اساس ما سعی کردیم راهکارهای علمی جهت مشارکت مردم داشته باشیم. ما در همه مناطق حضور داریم و در جریان دغدغه‌های مردم هستیم چرا که به مردم سالاری دینی اعتقاد داریم.
در ادامه دکتر محمد مهدی عزیزی رئیس سازمان پسماند شهرداری تهران، بیان کرد: در حوزه تفکیک در مبدا باید سراغ تولیدکننده‌های عمده رفت، در همین زمینه جهت کاهش دفع و تفکیک حداکثری پسماندها در مبدا اقداماتی را انجام دادیم. در حال حاضر در تهران بالای ۲۰ درصد تفکیک پسماند انجام می شود.
وی با بیان اینکه جهت تفکیک در مبدا زیرساخت‌های مختلفی را فراهم کردیم، عنوان کرد: شهروندان جهت مشارکت در خصوص تفکیک در مبدا می توانند با شماره 137 کد 7 در تماس باشند. همچنین در این زمینه ساعت فعالیت و تنوع کیفیت را افزایش دادیم. جهت مدیریت پسماند در شهر تهران 1200 غرفه لازم است که در حال حاضر 500 غرفه موجود است و باید 700 غرفه به آن افزوده شود.
عزیزی ادامه داد: در حوزه پسماند صفر سعی می‌کنیم از تکنولوژی‌های جدید استفاده کنیم، در تهران بالای 20 درصد تفکیک پسماند انجام می شود که اگر به 30 درصد برسانیم شرایط بهتری را فراهم کردیم. در کشورهای مثل آلمان و ژاپن تفکیک پسماند 80 درصد است. 
رئیس سازمان پسماند شهرداری تهران در پایان خاطرنشان کرد: هرچه تفکیک حداکثری پسماند از مبدا صورت گیرد می توان اقدامات خوبی بر روی هرکدام از آنها انجام داد. تمام دغدغه ما است که هیچ پسماندی دفع نشود.

برچسب ها : ستاد سمن‌ها مدیریت پسماند محیط زیست تشریفاتی

اخبار روز
ضمیمه