واکاوی «اقتصادسرآمد» از تولید یک محصول غیر نفتی در سال رونق تولید

رونق تولید در شیلات

گروه صنعت و تجارت- ياز و تقاضا براي ماهي و غذاي دريايي در جهان رو به افزايش است و محصولات مدام کمياب ­تر و کمتر مي ­شوند. آبزي پروري بخش نوپا و جديد اقتصاد است که رشدي فزاينده و آينده­اي مطمئن دارد. آينده توليد ماهي مستلزم استفاده از آب با حداکثر صرفه­ جويي و حذف مواد زائد با حداقل مصرف انرژي و به روش مناسب با محيط زيست مي­ باشد.
به گزارش اقتصادسرآمد،  با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور ایران از لحاظ شرایط ایده آل تولید و نزدیکی به بازار مصرف در کشورهای اروپایی تلاش برای افزایش توان تولیدی و صادراتی کشور دور از تصور نخواهد بود و شاهد افزایش توجه و سرمایه گزاری بخش ­های دولتی و خصوصی در سال­ های اخیر بوده ایم.همچنین برای افزایش توان رقابتی در صادرات آبزیان نیاز به تحولات وسیعی در بخش ­های مختلف زنجیره تولید و عرضه محصولات آبی هستيم. افزایش کیفیت و کمیت تولید و کاهش هزینه­ ها تنها در سایه افزایش اطلاعات، تجهیز مراکز شیلاتی به سیستم ­های نوین مدیریتی و آموزش نیروهای متخصص در مدیریت مراکز تولیدی میسر می­ باشد.
به همین سبب، برای مقایسه و بررسی میزان صادرات آبزيان و مشکلات آنها در سال­های اخیر، مصاحبه ­ای با علي اکبر خدايي، دبيرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزيان کشور در 23 خرداد 97 انجام دادیم تا بتوانیم به رونق هر چه بیشتر این صنعت و رشد و توسعه صادرات آبزيان بیش از پیش دست یابیم.مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران گفت: صادرات ۱۴۳ هزار تن محصولات شیلاتی در سال ۹۷، بیش از ۵۲۸ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته است.عیسی گلشاهی در رابطه با میزان صادرات شیلات در سال ۹۷، گفت: بر اساس آخرین آمار سال ۹۷، معادل ۱۴۳ هزار تن انواع محصولات شیلاتی به ارزش بیش از ۵۲۸ میلیون دلار را به کشورهای مختلف صادر کردیم و در مقابل این صادرات اختصاصی شیلات، ۷۰ میلیون دلار اقلام مورد نیاز شیلاتی وارد شده و تراز تجاری ما مثبت بوده است.در سال ۹۸ همین روند ادامه یابد و میزان صادرات به ۶۰۰ میلیون دلار برسد.
وی در رابطه با مصرف سرانه آبزیان در کشور عنوان کرد: مصرف سرانه ما ۱۲.۱ است و رشد مصرف سرانه در سال‌های اخیر چشمگیر بوده است.نبی الله خون میرزایی، معاون وزیر جهاد كشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران از تولید 475 هزار تن بچه ماهی گونه های گرم آبی و سردآبی طی سال گذشته خبر داد و گفت: رونق تولید و مولفه های مربوط به آن در دستور كار برنامه های سال جاری شیلات قرار دارد.محصولات شیلاتی به کشور‌های آلمان، انگلیس، امارات متحده عربی، عراق، افغانستان، آذربایجان و ترکمنستان صادر شده می شود. محصولات صادراتی شیلاتی را شامل ۶۹۵ کیلوگرم خاویار پرورشی با ارزآوری ۴۰۰ هزار دلاری، ۴۸ تن گوشت ماهیان خاویاری پرورشی با ارزش ۱۷۴ هزار دلاری اشاره کرد و افزود: ۳ هزار و ۵۸۰ تن ماهی پرورشی تازه با ارزش ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار، ۸۰۰ تن خوراک آبزیان به ارزش اقتصادی ۲۰۰ هزار دلار و ۵ تن کنسرو ماهی به ارزش ۱۴ هزار دلار صادرات انجام شده است.با صادرات محصولات شیلاتی به خارج کشور ارزآوری خوبی برای فعالین شیلاتی به دست می‌آید.
در طی سالیان گذشته 44 کشور دنیا مقصدکالاهای صادراتی آبزیان ایران بوده ­اند و در سال 1396 این 5 / 137هزار تن به 39 کشور صادر شده است که طیف وسیعی از کشورها را شامل می­ شود. 
علاوه بر اصلاحاتی که باید به صورت کلان در اقتصاد کشور صورت پذیرد و خصوصاً مانع فعلی یعنی الزام صادر کننده به فروش ارز خود به نرخ تعیین شده دولت، بر اساس مشکلات اختصاصی که توضیح داده شد راه حل­ ها روشن است.یکی از مهمترین کارها بهبود ساختار تولید و نظام بهره­ برداری در صنعت شیلات است. پرورش دهنده ماهی سردابی و گرمابی باید متوجه باشد که در صورت تداوم تولید خود به شیوه­ های قبلی و محصور ماندن در حصار بازار داخلی امکان رشد و توسعه از آنان سلب می­شود و تنها در صورتی که با هدف تولید بخشی از محصول برای بازارهای صادراتی نظیر روسیه، ژاپن، ویتنام و کشورهای اروپایی به تداوم فعالیت بپردازند می ­توانند موفق شوند. البته در این مسیر جلسات متعددی با پرورش دهندگان و برخی تشکل ­های آنان که درک نسبتاً صحیحی از این مسایل دارند برگزار کرده­ ایم و با کمک سازمان­ های شیلات و دامپزشکی در حال ایجاد بسترهای لازم برای این کار هستیم.
از جمله کارهای دیگری که باید بشود تجهیز مزارع و واحدهای فرآوری به سیستم پایش و ردیابی محصول است. این کار درحال حاضر به طور کامل برای میگوی پرورشی و خاویار پرورشی ایران انجام می­شود و از تمام مراحل قبل از شروع پرورش تا پس از آن تحت نظارت است و محصول شناسنامه ­دار تولید و صادر می ­گردد. این رویه اگر چه با مقاومت سایر تولیدکنندگان مواجه است ولی چاره­ای جز آن نداریم که این سدها را بشکنیم.
 رونق تولید  در شیلات
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه