درخواست سلب اختیارات نظامی ترامپ توسط کنگره

اقدام تروریستی آمریکا در حمله به خودرو حامل سردار سپهبد سلیمانی و شهادت ایشان واکنش‌های متفاوتی را در فضای سیاسی آمریکا ایجاد کرده است.در حالی که جمهوری‌خواهان از اقدام ترامپ حمایت کرده اند، دموکرات‌ها نگران پیامدهای این اقدام هستند.
به گزارش اقتصادسرآمد، نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که دولت ترامپ برای به‌کارگیری نیروی نظامی علیه ایران مجوز نداشته و بدون مشورت با کنگره دست به چنین اقدامی زده است. او افزود که این حمله احتمالا آمریکا را با خطراتی مواجه خواهد کرد. پلوسی تاکید کرد که نباید با اقدامات تحریک‌آمیز و نامناسب، جان سربازان آمریکایی را بیش از این به خطر انداخت. او خواهان حفاظت از جان و منافع آمریکایی‌ها شد.
برنی سندرز، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در توئیتی این حمله را عامل نزدیک‌ شدن آمریکا به جنگی فاجعه‌بار در خاورمیانه دانست که ممکن است به قیمت جان انسان‌ها و تریلیون دلار هزینه تمام شود. سندرز با اشاره به وعده انتخاباتی ترامپ در مورد خاتمه دادن به جنگ‌های بی‌پایان، نوشت که با این اقدام آمریکا را در مسیر جنگ دیگری قرار خواهد گرفت.
تیم کین، نماینده دموکرات مجلس سنای آمریکا خواستار سلب اختیارات جنگی ترامپ شد. کین درباره اقدام ترامپ در خارج کردن آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران گفت: تصمیم ترامپ برای پاره کردن یک توافق کارساز دیپلماتیک و آغاز مجدد ستیزه‌جویی‌ها با ایران ما را به آستانه جنگی دیگر در خاورمیانه کشانده است. 
تیم کین در توئیتر هم نوشت: من قطعنامه ای را برای جلوگیری از اقدام ترامپ در شروع جنگ با ایران تنظیم کرده ام. رئیس جمهور می‌خواهد وانمود کند که کنگره وجود ندارد اما این وظیفه قانونی ماست تا پیش از آن که او برای یک جنگ غیرضروری اقدام کند، بحث و گفت و گو و رای گیری کنیم.
در این میان جمهوری خواهان کنگره از اقدام تروریستی ترامپ حمایت کرده اند.میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان سنای آمریکا اعلام کرد که احتمالا هفته آینده جلسه‌ای غیرعلنی با حضور تمام سناتورها برگزار خواهد شد که در آن کابینه ترامپ باید پاسخگوی ترور سردار قاسم سلیمانی باشند. مک‌کانل همچنین در ادعاهایی بی‌اساس مدعی شد که سردار سلیمانی تنها تهدیدی برای آمریکا و رژیم صهیونیستی نبوده و او را مغز متفکر آنچه که اقدامات شرورانه و بی‌ثبات‌کننده ایران در خاورمیانه خواند، عنوان کرد.
بن ساس، سناتور جمهوریخواه اهل ایالت نبراسکا نیز در این زمینه مدعی شد، رئیس جمهور آمریکا کار شجاعانه و درستی انجام داد و آمریکایی‌ها باید به نظامیانی که این عملیات را انجام دادند، افتخار کنند.تام کاتن دیگر سناتور جمهوری خواه آمریکا نیز در واکنش به شهادت سردار سلیمانی ادعا کرد: آنچه که او(سلیمانی) سزوارش بود، رسید و سربازان آمریکایی که با دستان او کشته شدند نیز به آنچه سزاوارشان بود رسیدند، عدالت. آمریکا بعد از مرگ سلیمانی امن‌تر است.
درخواست سلب اختیارات  نظامی ترامپ توسط کنگره
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه