اقدام بانک مرکزی برای مبارزه با فساد با سامانه«سیاح» در گزارش «اقتصادسرآمد»

مبارزه با پولشویی در ایستگاه اول

گروه بانک و بیمه- براساس بخشنامه بانک مرکزی از سوم خرداد ۹۹ سرویس برخط سامانه سیاح راه‌اندازی می‌شود و افتتاح هرگونه حساب در بانک‌ها و موسسات اعتباری منوط به دریافت شماره پیگیری از سامانه سیاح خواهد بود.
به گزارش اقتصادسرآمد، این بانک در بخشنامه‌ای خبر داده است که بر اساس تکالیف مقرر در بند ب ماده ۲ آیین نامه مستندسازی وجوه در کشور و ماده ۱۹ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های‌ مالی، ملزم به ایجاد سامانه حساب‌های مشتریان و ارائه اطلاعات کلیه حساب‌های محکوم شده در بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری به مراجع قضایی شده است.
بازار اجاره حساب های بانکی با هدف پولشویی، فرار مالیاتی و کلاهبرداری در ماه های اخیر رونق زیادی یافته که بر اساس آن ماهانه به ازای هر حساب بانکی مبلغ ۲ تا ۴ میلیون تومان به افتتاح کنندگان حساب، اجاره پرداخت می شود؛ اجاره دهندگان از کلاهبرداری و فرارهای مالیاتی میلیاردی که به نام آنها انجام شده بی خبر هستند.
در ماه‌های اخیر، روشی جدید برای کلاهبرداری و دور زدن محدودیت‌های قانونی شایع شده که بر اساس آن به ازای هر حساب بانکی که همراه با رمز اینترنتی و سایر اطلاعات باشد به دارندگان حساب مبالغی برای اجاره پرداخت می‌شود.
مبلغ اجاره حساب متغیر است اما به طور میانگین برای اجاره کردن هر حساب بانکی در هر هفته ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان پرداخت می‌شود، البته افراد می‌توانند چند حساب بانکی به متقاضی اجاره دهند که بر اساس آن میزان اجاره نیز چندین برابر می‌شود، در یکی از اطلاعیه‌های اجاره حساب اعلام شده بود که «یک تا بیش از ۱۰۰ حساب می‌توانید به ما اجاره دهید.»
با توجه به مشکلات اقتصادی در جامعه، برخی افراد از اجاره دادن حساب‌های بانکی خود استقبال کرده و جستجویی کوتاه در فضای مجازی نشان دهنده بازار داغ این کاسبی غیرقانونی است.
در این خصوص ، دبیر کمیسیون پولشویی کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی از افزایش شفافیت حساب‌های بانکی با آغاز به کار سامانه سیاح بانک مرکزی خبر داد.
علی ترابی‌پور، دبیر کمیسیون پولشویی کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی، درباره این بخشنامه اظهار داشت: براساس بخشنامه بانک مرکزی قید شده تا از خردادماه سال آینده، تمام مشتریان برای افتتاح حساب باید دارای شماره شهاب باشند و اطلاعات هر مشتری که به شعبه مراجعه می کند باید در قالب سامانه سیاح ثبت شود و کد رهگیری از بانک مرکزی دریافت کند.
وی با اشاره به اینکه با اجرای این بخشنامه، افتتاح حساب منوط به شماره شهاب و کد رهگیری دریافتی از سامانه سیاح بانک مرکزی، خواهد بود، گفت: در حال حاضر مشتریانی که در شبکه بانکی هستند، سامانه آنلاین نهاب وجود دارد اما سامانه آنلاین سیاح راه اندازی نشده و با آغاز به کار این سامانه دریافت کد رهگیری ملاکی برای افتتاح حساب خواهد بود.
دبیر کمیسیون پولشویی کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی درباره چیستی سامانه سیاح، توضیح داد: سیاح، سامانه یکپارچه الکترونیکی حساب های بانکی است که بانک مرکزی این سامانه را راه اندازی و قالبی را ایجاد کرد تا بانک ها در قالبی مشخص اطلاعات حساب های سپرده خود را برای بانک مرکزی ارسال کنند تا بانک مرکزی از این طریق پاسخگویی تمامی مراجع بالا دستی باشد.
مدیر کل پولشویی بانک حکمت ایرانیان در ادامه با تاکید بر اینکه دسترسی به این سامانه در اختیار بانک مرکزی و شبکه بانکی است، اظهار داشت: این تغییرات در روند افتتاح حساب موجب می شود تا از کلاهبرداری، پولوشویی، سو استفاده های مالی و ... جلوگیری کند زیرا تمامی اطلاعات در اختیار بانک مرکزی است و به طور حتم امنیت بیش از اکنون خواهد شد.
ترابی‌پور، در ادامه توضیح داد: شماره شهاب نیز هنگامی به مشتریان تعلق می گیرد که هویت مشتری توسط سامانه نهاب بانک مرکزی تایید شده باشد، یعنی هم تایید هویت خواهد بود و هم آماری شفاف از حساب های بانکی ایحاد خواهد کرد.
 مبارزه با پولشویی در ایستگاه اول
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه