بررسی «اقتصادسرآمد» درباره یک رابطه تاریخی

تهران لندن رابطه ای سهل و ممتنع

گروه سیاسی-  تعدادی از دانشجویان دانشگاه امیر کبیر و مردم در ابراز همدردی با خانواده جان باختگان سقوط هواپیمایی مسافری بوئینگ ۷۳۷ مقابل این دانشگاه تجمع کردند  که بعد از آن خبرهایی درباره حضور سفیر انگلیس در این تجمع منتشر شد.
به گزارش اقتصادسرآمد، دو نماینده مجلس در تذکرات جداگانه خواستار بررسی موضوع حضور سفیر انگلیس در بین تجمع کنندگان در مقابل دانشگاه امیر کبیر شدند.
حسین علی حاجی دیلگانی در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در تذکری گفت:  درخواست ما از هیات رئیسه این  است که از کمیسیون امنیت ملی بخواهد به موضوع حضور بی جهت سفیر انگلیس در برخی تجمعات که دخالت آشکار در امور ایران است رسیدگی کند.
وی افزود: از سفیر انگلیس می‌خواهیم درباره این حرکاتش پاسخ دهد و ایران را ترک کند قبل از این که ملت ایران آنها را بیرون کند.
عبدالرضا مصری رئیس جلسه در پاسخ به این تذکر گفت: خوشبختانه نیروهای عزیز ما ایشان را شناسایی کرده و مورد مواخذه قرار گرفته؛ ان‌شاءالله از طریق مجاری رسمی موضوع رسیدگی می‌شود.
علیرضا سلیمی نماینده محلات در مجلس شورای اسلامی در تذکر دیگری ضمن قدردانی از مردم ایران در مراسم تشییع سردار سلیمانی و تسلیت به خاطر اتفاق غم انگیز سقوط هواپیمایی اوکراینی گفت: امروز سردار سلامی فرمانده سپاه در جلسه غیر علنی به ارائه توضحیاتی پرداخت و تاکید داشت که پیگیری‌های لازم صورت می‌گیرد و این که علت خطای انسانی بوده است.
رابرت مک ایر، سفیر انگلیس در تهران به دلیل رفتار نامتعارف و حضور در تجمعات غیرقانونی توسط دستیار وزیر امور خارجه و مدیر کل اروپا به وزارت امور خارجه فراخوانده شده و مراتب اعتراض رسمی جمهوری اسلامی به وی و دولت انگلیس ابلاغ شد.
در این دیدار به مک ایر یادآوری گردید که حضور سفرای خارجی در تجمعات غیرقانونی هیچ تناسبی با مسئولیت های ایشان به عنوان نماینده سیاسی کشور متبوع خود ندارد و مخالف مفاد کنوانسیون ۱۹۶۱ روابط دیپلماتیک وین است و دولت انگلستان می بایست در این خصوص توضیح دهد.
سفیر انگلیس در تهران با انکار حضورش در تجمع دیشب دانشجویان مقابل دانشگاه امیرکبیرمدعی شد که در هیچ تظاهراتی شرکت نکرده است و تنها برای مراسم یادبود جان باختگان هواپیمای اوکراینی به آن‌جا رفته بود.
راب مک‌ ایر، سفیر انگلیس در تهران، در دو پیام توییتری نوشت: تاکید می‌کنم که من در هیچ تظاهراتی شرکت نکردم! من به مراسم یادبود افرادی که در سانحه ناگوار سقوط هواپیمای PS۷۵۲  بودند، رفتم. طبیعی است که نسبت به کشته شدگان ادای احترام کنم، تعدادی از آنها بریتانیایی بودند. پس از۵ دقیقه هنگامی که عده ای شروع به شعاردادن کردن محل را ترک کردم.
او افزود: من نیم ساعت بعد از ترک محل دستگیر شدم. دستگیر کردن دیپلمات ها در هر کشوری غیر قانونی است.
اظهارات این مقام انگلیسی در حالی است که برخی حاضران در تجمع اعلام کردند که سفیر انگلیس در حال تهیه عکس و فیلم از اتفاقات و حوادث تجمع شنبه شب و گفت‌وگو با معترضان بوده است.
وزارت خارجه انگلیس نیز در واکنش به این اقدام بازداشت سفیرشان در تهران را تخطی آشکار از قوانین بین‌المللی خواند.
مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهاراتی مداخله‌جویانه در واکنش به این رویداد مطرح کرده و در پیامی توییتری بازداشت سفیر انگلیس در تهران را «تخطی توافق وین» خواند.
در سال 1390 بعد از فروکش کردن التهابات مسائل بعد از انتخابات سال 88 مجلس شورای اسلامی در یک رای گیری تصمیمی به قطه رابطه سیاسی ایران و انگلیس گرفت. این مساله بعد از حمله به سفارت این کشور در تهران بود. رابطه سیاسی تهران و لندن تا بعد از امضای برجام قطع ماند و ابتدا با یک سفیر پروازی و سپس رد و بدل کردن سفیر مجدد روی ریل افتاد. درآن زمان وزارت اطلاعات وقت اعلام کرده بود که اسناد مدارک بسیاری از دخالت سفارت این کشور در آشوب های سال 88 دارد که که این مساله سبب اتخاذ چنین تصمیمی شد. اکنون باید دید بعد از دوران پرفراز و نشیب که دو کشور داشته اند؛ اکنون باید دید که رابطه ایران و انگلیس در حد تذکر و احضار سفیر همچنان به راه خود ادامه می دهد؟
 تهران لندن رابطه ای سهل و ممتنع
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه