شیل عامل کاهش دوباره قیمت نفت

گروه انرژی- یک کارشناس انرژی می گوید: با بیان اینکه علت کاهش اخیر قیمت نفت افزایش ذخیره سازی نفت آمریکا است،  اما نوسانات کنونی بازار بیشتر ناشی از فعالیت سفته بازان است که می‌خواهند از شرایط فروش نفت سود ببرند.
به گزارش اقتصادسرآمد، علی حسینی، کارشناس انرژی درباره کاهش قیمت نفت در پی تحولات اخیر در غرب آسیا گفت: به نظر می‌رسد نرخ طلای سیاه هنوز از کانال قیمتی خارج نشده است و اگر قیمت به زیر ۵۸ دلار برسد باید دلایل را بررسی بیشتر کرد.
وی افزود: در حال حاضر و بعد از اتمام تنش ایران - آمریکا، مهم‌ترین فاکتور منفی برای قیمت نفت، گزارش روز چهارشنبه اداره اطلاعات انرژی آمریکا EIA بود که حجم زیادی افزایش در سطح مخازن نگهداری نفت به میزان ۱.۱۶۴ میلیون بشکه را نشان می‌داد.به گفته این کارشناس انرژی این افزایش حجم ذخیره نفت در مخازن آمریکا نشان می‌دهد که تقاضا برای نفت در بازار آمریکا نسبت به هفته گذشته کمتر شده که منجر به واکنش منفی برای قیمت نفت است. هرچند که در تب و تاب حمله موشکی ایران، توجه چندانی به این موضوع نشده بود.حسینی با اشاره به اینکه نوسانات کنونی بازار بیشتر ناشی از فعالیت سفته بازان و کسانی است که می‌خواهند از شرایط فروش نفت سود ببرند، اظهار داشت: تحلیل تکنیکال نمودار نفت وست تگزاس اینترمدییت نشان می‌دهد که اگر پشتیبانی‌های قیمتی ۵۸ تا ۵۸.۵ دلار برای هر بشکه شکسته شود از کانال افزایشی در نمودار روزانه خارج شده و باید منتظر افت بیشتر قیمت باشیم.در عین حال، بهای معاملات آتی نفت هفته گذشته که نگرانیها نسبت به التهابات ژئوپلیتیکی در خاورمیانه فروکش کرد، با بزرگترین کاهش هفتگی در پنج ماه اخیر روبرو شد.بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا روز جمعه ۵۲ سنت معادل ۰.۹ درصد کاهش یافت و در ۵۹ دلار و چهارسنت در هر بشکه بسته شد.
بهای معاملات آتی نفت برنت با ۳۹ سنت معادل ۰.۶ درصد کاهش، در ۶۴ دلار و ۹۸ سنت در هر بشکه بسته شد.
وست تگزاس اینترمدیت برای کل هفته ۶.۴ درصد کاهش داشت که بزرگترین کاهش هفتگی از ژوییه سال ۲۰۱۹ بود. نفت برنت برای کل هفته ۵.۳ درصد کاهش نشان داد که بزرگترین کاهش هفتگی از اوت بود.
قیمت نفت اکنون به سطح پیش از حمله تروریستی هوایی آمریکا در عراق و شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی، رسیده است. این اقدام جنایتکارانه با پاسخ کوبنده سپاه روبه رو شد که پایگاههای نیروهای تروریستی آمریکا در عراق را هدف حملات موشکی قرار داد.آمار رسمی منتشره از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به سوم ژانویه به میزان ۱.۲ میلیون بشکه رشد کرده است، در حالی که تحلیلگران در نظرسنجی رویترز کاهش ذخایر به میزان ۳.۶ میلیون بشکه را پیش بینی کرده بودند.
آمار هفتگی شرکت خدمات انرژی "بیکر هیوز" که روز جمعه منتشر شد، نشان داد شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا برای سومین هفته متوالی کاهش پیدا کرده است که از کندی رشد تولید این کشور حکایت دارد. شرکتهای حفاری آمریکا در هفته منتهی به ۱۰ ژانویه، شمار دکلهای حفاری نفت را ۱۱ حلقه کاهش دادند که بزرگترین کاهش از اکتبر بود و شمار دکلهای حفاری نفت فعال این کشور را به ۶۵۹ حلقه رساندند که پایین‌ترین سطح از مارس سال ۲۰۱۷ بود.
بر اساس گزارش مارکت واچ، بهای معاملات آتی نفت بلافاصله پس از انتشار گزارش ماهانه اشتغال آمریکا تغییر چندانی نداشت اما سپس پایین رفت. گزارش وزارت کار آمریکا نشان داد اقتصاد این کشور در دسامبر ۱۴۵ هزار شغل جدید ایجاد کرده است.سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی در رویدادی در ابوظبی گفت: همه کشورهای مشارکت کننده در پیمان اوپک پلاس متعهد هستند قیمتهای نفت را بالا نبرند اما بازار را متوازن نگه داشته و عرضه کافی نفت را تضمین کنند.سلطان الجابر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) هم اظهار کرد: اقتصاد جهانی در وضعیت بهتری نسبت به سال میلادی گذشته وارد سال ۲۰۲۰ شده است و از این که تنشهای منطقه‌ای در چند روز گذشته از میان رفته، خوشنود است.
شیل عامل کاهش دوباره قیمت نفت
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه