گزارش «اقتصادسرآمد» از نشست بد اوپک

فروپاشی اوپک پلاس

گروه انرژی- پس از شکست مذاکرات اوپک پلاس و عدم توافق روسیه بر کاهش تولید بهای نفت برنت روز جمعه ۹.۴ درصد سقوط کرد که این موضوع نگرانی‌هایی را برای بازار نفت به وجود آورد.
به گزارش اقتصادسرآمد، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، همان روز جمعه اعلام کرد دیگر توافقی درباره تولید نفت میان روسیه، متحدانش و اعضای اوپک وجود ندارد، اما گروه اوپک‌پلاس (اوپک و متحدانش) به نظارت بر بازار ادامه می‌دهد.وی گفت: با توجه به تصمیم امروز، از آغاز آوریل سال جاری (میلادی) به بعد، نه ما و نه هیچ کشور عضو یا غیرعضو اوپک ملزم نیست کاهش تولید نفت داشته باشد.روسیه دیروز با پیشنهاد اوپک برای کاهش تولید نفت این سازمان و متحدانش به میزان ۱.۵ میلیون بشکه در روز مخالفت کرد.
عربستان سعودی پس از فروپاشی پیمان نفتی اوپک با روسیه، قیمت رسمی فروش تمامی گریدهای نفتی خود برای آوریل را برای همه مشتریانش کاهش داد.شرکت نفتی آرامکوی سعودی در بیانیه ای قیمت فروش نفت سبک "عرب لایت" برای آوریل به مقصد آسیا را سه دلار و ۱۰ سنت در هر بشکه ارزانتر از قیمت پایه عمان/دوبی اعلام کرد. این قیمت در مقایسه با قیمت مارس شش دلار ارزانتر است.همچنین آرامکو قیمت فروش نفت سبک "عرب لایت" به مقصد آمریکا را با قیمت سه دلار و ۷۵ سنت در هر بشکه ارزانتر از شاخص ASCI تعیین کرد که در مقایسه با مارس هفت دلار ارزانتر است.قیمت فروش "عرب لایت" به مقصد شمال غربی اروپا هم ۱۰ دلار و ۲۵ سنت در هر بشکه ارزانتر از قیمت نفت برنت تعیین شد که در مقایسه با مارس هشت دلار کاهش نشان می دهد.
در عین حال، شکست مذاکرات اوپک پلاس که با هدف کاهش بیشتر تولید در واکنش به افت تقاضا پس از شیوع ویروس کرونا صورت گرفت، ممکن است قیمت نفت را به زیر ۴۰ دلار در هر بشکه برساند که طبق اعلام کارشناسان، این مساله حتی به نفع بسیاری از کشورهای غیر اوپک هم نیست. اوپک پیشنهاد کرده بود توافق فعلی برای محدودیت عرضه ۱.۵ میلیون بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۲۰ تمدید شود و ۱.۵ میلیون بشکه در روز تا پایان ماه ژوئن به کاهش تولید اضافه شود؛ اما روسیه روز جمعه حاضر نشد با این پیشنهاد همراهی کند و در نتیجه قیمتهای نفت در یک روز ۱۰ درصد سقوط کرد.
محمد دیالمی، کارشناس حوزه انرژی درباره اوضاع نفتی روسیه نیز توضیح داد: به نظر می‌رسد فشار اقتصادی وارد بر روسیه و رقابت صنعت نفت این کشور با شیل مانع از کاهش تولید روسیه می‌شود. گفتنی است روسیه با مشکل دیگری هم در بخش تولید نفت روبرو است که بر میزان تولید آن بی تأثیر نیست.
این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به اینکه درباره اوضاع آینده نفت شیل پیش بینی می‌شود که با آینده نامطمئنی رو برو است، ادامه داد: بدهی زیاد در بخش شیل ممکن است بخشی از تولید را کاهش دهد، اما این روند کاهشی پایدار نیست.
دیالمی با تاکید بر اینکه مؤلفه تقاضای بازار، نقش به سزایی در کاهش قیمت طلای سیاه ایفا می‌کند، تصریح کرد: علت تأثیر بالای این مؤلفه بر قیمت این است که پیش از شیوع ویروس کرونا به دلیل پیش بینی‌های کاهش رشد اقتصادی چین، انتظار کاهش قیمت آن نیز وجود داشت.
وی گفت: باید به روابط روسیه و عربستان نگاه کنیم، دشمنانی که اکنون دوست شده اند. در این بین آن چیزی که برای روسیه علاوه بر سرمایه گذاری عربستان، اهمیت بالایی دارد، خرید بخشی از سهام آرامکو است. نکته‌ای که می‌تواند بر آینده عربستان تأثیرگذار باشد درگیری بین خاندانی است که این کشور را وادار می‌کند تا تصمیم عاقلانه ای بگیرد.
وزیر نفت ایران، نشست وزارتی مشترک سازمان کشورهای صادر کننده نفت "اوپک " و غیر اوپک را که روز جمعه بدون نتیجه و توافق به سرانجام رسید بد ترین نشست تاریخ این سازمان خواند.بیژن زنگنه در گفت وگو با خبرنگاران گفت:‌ این نشست اوپک یکی از نشست‌های "بد" این سازمان بود که در تاریخ این سازمان دیدم. جلسه بسیار سختی بود و تقریبا به نتیجه نرسید.
وی افزود: کاهش تولیدی که در ماه دسامبر تصویب شد در این نشست تمدید نشد. بازار نیاز به کاهش تولید و توافق دارد.  وزیر نفت ایران گفت: ۶ ساعت مذاکرات خصوصی انجام شد ولی روسیه و عربستان نتوانستند به نتیجه برسند. در مذاکره باید انعطاف داشت در غیراین‌صورت همه متضرر می‌شوند.زنگنه افزود: برخی اعضای اوپک اصرار داشتند که کشورهایی که عضو این سازمان نیستند، در کاهش تولید مشارکت کنند و  آنها نپذیرفتند.
 فروپاشی اوپک پلاس
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه