کند و کاو «اقتصادسرآمد» از شرایط عربستان در دور جدید بازداشت ها

سعودی ها در آستانه انقلاب

گروه سیاسی- بن سلمان که سیاست "مشت آهنین" را در حکومت در پیش گرفته و ارتش و امنیت کشور را تحت کنترل دارد چندین کمپین بازداشت را در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی کرده و بازرگانان، روزنامه‌نگاران، روحانیان، فعالان زن و مرد، حقوق‌دانان و سیاست‌مداران را بازداشت کرد که برجسته‌ترین آنها ولید بن طلال، شاهزاده میلیادر سعودی و برخی شاهزاده‌های دیگر با اتهام فساد در کنار سلمان العوده، مبلغ سعودی بود اما بازداشت شاهزاده احمد، عمویش و محمد بن نایف، ولیعهد اسبق خطرناک‌ترین و بزرگ‌ترین اقدام از زمان تصرف تاج و تخت سلطنتی توسط پدرش است.
به گزارش اقتصادسرآمد، روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع دفتر سلطنتی از گسترش دایره بازداشت‌های اخیر در عربستان خبر داد که شامل اعضای خاندان سلطنتی و مقامات دولتی و نظامی نیز شده است.
رسانه‌ها همچنان گزارش‌هایی را درباره کمپین بازداشت‌های جدید به رهبری محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در میان ابهام درخصوص دلایل و انگیزه‌های این بازداشت‌ها و سکوت رسمی سعودی منتشر می‌کنند.
سایت شبکه الجزیره به نقل از وال استریت ژورنال گزارش داد: بازداشت‌ها شامل صفوف وزارت کشور و دفاع به اتهام تلاش برای کودتا در عربستان نیز بوده است.
بازداشت‌ها شامل ده‌ها تن می‌شود به طوریکه عبدالعزیز بن سعود بن نایف، وزیر کشور و شاهزاده سعود بن نایف، پدر وزیر کشور و امیر منطقه شرقی و نیز پسر بزرگ نایف بن عبدالعزیز ولیعهد سابق برای بازجویی به کاخ سلطنتی احضار شده‌اند. این دو روزنامه افزود، بازداشت‌ها شامل نواف بن نایف بردار ولیعهد و وزیر کشور سابق می‌شود.
این روزنامه به نقل از منابع نوشت: نیروهای امنیتی ده‌ها تن از مسؤولان وزارت کشور و افسران ارشد و دیگر مظنونان به حمایت از کودتا را بازداشت کرده‌اند.
این روزنامه به نقل از یک مقام سعودی که نامش برده نشده، نوشته است: اطلاعاتی که ما داریم نشان از قصد و نیت ملک سلمان، پادشاه عربستان برای کناره‌گیری از قدرت به نفع پسرش، محمد ندارد به خصوص که او یک روز قبل از بازداشت‌ها در صحت و سلامت رویت شد.
البته تا این لحظه دولت عربستان این عملیات بازداشت را تأیید یا تکذیب نکرده اما با توجه به تجارب گذشته می‌توان گفت این سکوت ‏بیانگر موافقت و اذعان به وقوع این بازداشت است.‏
ملک سلمان بن عبدالعزیز به همراه تعدادی از مسؤولان این کشور برای اولین بار از روز پنج‌شنبه تاکنون آفتابی شد،‌ در پی بازداشت شاهزادگان برجسته و مقامات سعودی از صبح جمعه شائبه‌هایی درباره مرگ پادشاه سعودی مطرح شده بود.
تصاویری جدید از ملک سلمان، پادشاه عربستان منتشر کرد که در حال دیدار با سفیران جدید عربستان در اوکراین و اروگوئه بعد از انتصاب‌شان در پست‌های جدید است. آنها در حضور پادشاه عربستان سوگند یاد کردند.
‌ در دیدار سفرای اوکراین و اروگوئه با ملک سلمان بن عبدالعزیز روابط دوجانبه میان دو کشور دوست و راه‌های تقویت آن و نیز مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی بررسی شد.
این مراسم با حضور شاهزاده خالد بن بندر بن سلطان بن عبدالعزیز سفیر عربستان در انگلیس، شاهزاده عبدالعزیز بن سعود بن نایف بن عبدالعزیز وزیر کشور، شاهزاده فیصل بن فرحان بن عبدالله وزیر امور خارجه، مساعد بن محمد العیبان، وزیر مشاور و مشاور امنیت ملی، سفیر انگلیس در عربستان و شماری از مقامات حضور داشتند.
خبرگزاری واس تصاویری از ملک سلمان در حین ادای سوگند سفرای عربستان در اوکراین و اروگوئه منتشر کرده است.
این آفتابی شدن ملک سلمان بعد از صحبت‌های گسترده در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های غربی درباره این مساله است که آیا بازداشت‌های اخیر شاهزادگان جزئی از طرح محمد بن سلمان،‌ ولیعهد سعودی برای به دست گرفتن زمام امور از دست پدرش بوده است.
اخیرا رسانه‌های غربی به ویژه وال استریت ژورنال اخباری از بازداشت‌های گسترده تعدادی از اعضای خاندان سلطنتی و مقامات دولتی و نظامی منتشر کردند.
روزنامه نیویورک تایمز نیز گزارش داد، بازداشت‌ها در عربستان این سوال را مطرح کرده آیا بن‌سلمان در آستانه نشستن بر تخت سلطنتی است یا نه.
این روزنامه به نقل از پزشک مرتبط با بیمارستان نخبگان سعودی که اعضای خاندان سلطنتی را معالجه می‌کند، نوشت،‌ هیچ گزارشی مبنی بر اینکه ملک سلمان بیمار است، دریافت نکرده است.
سعودی ها در آستانه انقلاب
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه