هدف ترور دانشمندان ایجاد رعب در جامعه علمی کشور است

دشمن می‌خواست به وسیله این ترورها سبب شود که دانشمندان در موضوعات هسته‌ای همکاری نکنند و متخصصان کشور وارد تحقیقات استراتژیک نشوند.شهید فخری‌زاده از دانشمندان هسته‌ای کشور بود و از آنجا که علوم هسته‌ای یک رشته چند منظوره است افرادی که در این رشته وارد می‌شوند در جاهای مختلف می‌توانند فعالیت کنند. او در زمینه لیزر، ‌الکترونیک و مسائل رادار مدیریت بخش علمی را برعهده داشت و معاون وزیر دفاع و بیشتر از ۲۰ سال رییس سازمان پژوهش و نوآوری بود که با اداره خوب این نهاد سبب قوام و استمرار کار شد.
شهید فخری زاده به دلیل توانمندی‌هایی که در حوزه زیست فناوری، بخش پژوهش و نوآوری وزارت دفاع داشت در پی تولید واکسن کرونا بود. او تولید کیت‌های تشخیص کرونا و تولید واکسن را آغاز کرده بود و تا حد خوبی این موضوع را پیش برد. ترور این شهید به دلیل سابقه‌ای بود که در مسائل هسته‌ای داشت. زیرا او مدارج کارشناسی، ‌کارشناسی ارشد و دکتری خود را در موضوع هسته‌ای دنبال کردند و در مقطع دکتری نیز من استاد راهنمای او بودم و نزدیک به ۳۳ سال در کنار یکدیگر کار کردیم.
در قطعنامه ۱۷۴۷ اسم این شهید، من و بعضی دیگر به عنوان افرادی که در زمینه هسته‌ای فعال هستند، به میان آمد و به طور آشکار سازمانهای جاسوسی در سال ۸۸ تیمی برای ترور فخری‌زاده فرستاده بودند. یعنی قرار بود ۳ نفر ترور شوند که یک نفر آنها شهید فخری زاده بود. اما آن ترور ناموفق شد و او تحت حفظ بودند و در جامعه هم حاضر می‌شدند.
دشمن سال‌ها برای ترور شهید فخری زاده برنامه ریزی کرده بود. وقتی در این کار موفق نشد، سراغ شهید علی محمدی، من و شهید شهریاری آمد تا در چنین روزی- هشتم آذرماه ۱۰ سال پیش- ترور مجید شهریاری انجام شود و بعد از آن ترور داریوش رضایی نژاد انجام شد که از همکاران شهید فخری زاده بود که در زمینه الکترونیک قدرت کار می‌کرد.
بنابراین ‌این خط ترور سال‌ها ادامه داشته تا اینکه دشمن پس از سال‌ها تلاش سرانجام روز گذشته - جمعه هفتم آذرماه- توانست این هدف را عملیاتیکند. ولی فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران ادامه خواهد یافت و چیزی خاموش نمی‌شود.
ترور شهید فخری زاده قرار بود از سال‌ها قبل از سوی دشمن انجام شود و از آنجا که حضور و تردد این شهید در منطقه آبسرد دماوند در برخی ایام تعطیل محرز شده بود، دشمن این موضوع را شناسایی کرده و با اقدامات مختلف مانند انفجار و تیراندازی در چند محور حتی محافظان او را درگیر و متاسفانه این شهید را ترور کرد.
هدف صهیونیست‌ها حذف دانشمندان هسته ای کشور از ساختار جمهوری اسلامی است و چنین اتفاقاتی مقدمه‌ای بر فشار روانی بر مردم از سوی دشمن است تا ایران به خواسته آنها تن در دهد.
دشمن می‌خواست به وسیله ترور سبب شود که دانشمندان در موضوعات هسته‌ای همکاری نکنند و متخصصان کشور وارد تحقیقات استراتژیک نشوند. این ترورها و حذف فیزیکی دانشمندان علاوه بر دلایلی که گفته شد با هدف آماده سازی کشور برای مذاکره بود. هرچند من و شهید فخری زاده از حوادث تروریستی سال ۸۹ زنده ماندیم و همکاری مشترک ما در صنعت هسته‌ای کشور و در بخش‌های لیزر، صوتیات، ‌هسته‌ای و بخش‌های دیگر ادامه یافت و خوشبختانه کارهای ناتمام شهید علی محمدی و شهید شهریاری را در زمان کوتاهی به ثمر رساندیم.
نیروهای امنیتی کشور توانایی حفاظت و حراست لازم را دارند ولی پشتیبانی از دانشمندان هسته‌ای باید تقویت شود. البته مشکلات مالی و حوادث طبیعی که مانند سیل و زلزله سبب می‌شود بودجه‌ای برای حفاظت از دانشمندان هسته‌ای کشور اختصاص داده نشود و ‌بهتر است در ردیف بودجه ۱۴۰۰ اقدامات لازم در این زمینه دیده شود.
وقتی دشمن علیه جمهوری اسلامی برنامه دارد،  اگر ما اقدامات بازدارنده انجام ندهیم، آنها علیه ما اقدام خواهند کرد. بنابراین نباید زندگی را بر متخصصان کشور سخت کرد. در این شرایط بهترین کار حمایت از اقدامات شهید فخری زاده است و مجلس باید بودجه خاص برای سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع اختصاص دهد تا این تشکیلات و کارهایی که فخری زاده به خاطر آنها شهید شد، ‌ ابتر نماند.
علاوه بر پشتیبانی علمی و مالی، باید ماموریت‌ها بیشتری به این تشکیلات داده شود و مسوولان مربوطه نیز این کار را ادامه دهند. البته لازمه این کار این است که رییس محترم سازمان برنامه و بودجه، ‌ در این زمینه کارگشا عمل کرده و بودجه را به تناسب و به موقع برای تجهیز بیشتر این مرکز پژوهشی و حفاظت از نخبگان کشور در نظر بگیرد. زیرا کار و پیشرفت علمی کشور همچنان ادامه خواهد داشت و دشمن نیز دست به ترور 
خواهد زد.
شهید فخری زاده به هیچ جناح و حزبی تعلق نداشت و سرباز نظام و پیرو رهبری بود و اگر همه سرباز جمهوری اسلامی به دور از وابستگی به دولت‌ها و حزب‌ها باشند، می‌توانند خواسته‌های نظام و منویات رهبر معظم انقلاب را به ثمر برسانند.
شهید فخری زاده به رغم مطیع فرمان رهبری و ولایت مدار بودن، تک بعدی نبود و در کنار تسلط به دانش و پژوهش هسته‌ای، ‌مدرس فلسفه علم و صاحب نظر در این زمینه بودند.
در موضوع فلسفه علم مباحثی با شهید علی‌محمدی داشتند و صبح روزی که مسعودعلی‌محمدی شهید شدند، قرار بود جلسه‌ای با شهید فخری زاده با موضوع فلسفه علم برگزار شود. علاوه بر این حتی شهید فخری زاده حافظ شناس و مسلط به اشعار حافظ بودند و علاوه بر بعد علمی، بعد عرفانی شخصیت این شهید هم برجسته بود.* رییس سابق سازمان انرژی اتمی
هدف ترور دانشمندان ایجاد رعب در جامعه علمی کشور است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه