گزارش «اقتصادسرآمد» از شرایط تولید انرژی بادی در ایران و جهان

باد بر وفق مراد تولید

گروه انرژی- انرژی بادی به منبع مهم تولید نیرو در سراسر جهان تبدیل شده و ظرفیت جهانی آن در سال ۲۰۱۸ به بیش از ۶۰۰ گیگاوات رسید.ایجاد ظرفیت نیروی بادی جدید سال به سال و منطقه به منطقه متفاوت است به عنوان نمونه اروپا شاهد کاهش ۳۲ درصدی ظرفیت نیروی بادی در سال ۲۰۱۸ در مقایسه با سال ۲۰۱۷ بود.انرژی بادی به منبع مهم تولید نیرو در سراسر جهان تبدیل شده و ظرفیت جهانی آن در سال ۲۰۱۸ به بیش از ۶۰۰ گیگاوات رسید. در واقع، افزایش چشمگیر تقاضای انرژی، رو به اتمام بودن منابع سوخت‌های فسیلی و بحران‌های زیست محیطی دست به دست هم داده اند تا در سال‌های اخیر زمزمه‌ی انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک را از گوشه و کنار بشنویم. انرژی باد به عنوان یکی از منابع اصلی انرژی پاک، در کنار انرژی خورشیدی بیش از دیگر منابع انرژی مورد توجه قرار است.به گزارش اقتصادسرآمد، ایجاد ظرفیت نیروی بادی جدید سال به سال و منطقه به منطقه متفاوت است به عنوان نمونه اروپا شاهد کاهش ۳۲ درصدی ظرفیت نیروی بادی در سال ۲۰۱۸ در مقایسه با سال ۲۰۱۷ بود. ۱۰ کشور بزرگترین ظرفیت نیروی بادی را در جهان دارند.
در ایران، منجیل در منطقه‌ای کوهستانی در کرانه شرقی سپیدرود قرار دارد که منطقه‌ای به شدت باد خیز است. همین امر باعث شده که چندین نیروگاه بادی برای تولید برق در این شهر ساخته شود. نیروگاه‌های بادی درواقع مراکز تولید انرژی هستند که در آن‌ها به جای استفاده از سوخت‌های فسیلی از نیروی باد استفاده می‌شود. از این رو بسیار حایز اهمیت هستند. کشور ایران با مساحت ۱۶۴۸۱۹۵ کیلومتر مربع و مناطق وسیع ساحلی در شمال و جنوب، پتانسیل بسیاری برای بهره‌برداری از انرژی باد دارد.نواحی شرقی و جنوب شرقی دارای آب و هوای بیابانی با تغییرات قابل ملاحظه دما در طول روز است. برای اینکه بتوان از منابع باد موجود جهت تولید برق استفاده نمود، وجود اطلاعات باد قابل اعتماد در خصوص پتانسیل باد منطقه مورد نظر جهت احداث نیروگاه بادی ضروری است.  در ایران با توجه به وجود مناطق بادخیز، بستر مناسبی جهت گسترش بهره برداری از توربین های بادی فراهم می باشد. یکی از مهمترین پروژه های انجام شده در زمینه انرژی بادی تهیه اطلس بادی کشور بوده است که پروژه مذکور در سازمان انرژیهای نو ایران صورت گرفته و به عنوان یکی از پروژه های ملی در صنعت انرژی باد محسوب می گردد.  طبق اطلس بادی تهیه شده و بر اساس اطلاعات دریافتی از ۶۰ ایستگاه و در مناطق مختلف کشور، میزان ظرفیت اسمی سایتها در حدود ۶۰۰۰۰ مگاوات می باشد. بر پایه پیش بینی های صورت گرفته، میزان انرژی قابل استحصال بادی کشور از لحاظ اقتصادی بالغ بر ۱۸۰۰۰ مگاوات تخمین زده می شود که موید پتانسیل قابل توجه کشور در زمینه احداث نیروگاههای بادی و همچنین اقتصادی بودن سرمایه گذاری در صنعت انرژی بادی می باشد.
در این میان، هرچند ایران تلاش های زیادی برای جایگزینی انرژی بادی به جای فسیلی داشته اما هنوز راه طولانی برای رسیدن به مقصود پیش رو دارد. در این شرایط اروپا شرایط قابل توجهی در این خصوص دارد. شرکت انرژی دانمارکی اورستد ساخت بزرگترین نیروگاه بادی فراساحلی هلند به ظرفیت ۷۵۲ مگاوات را به پایان رساند.شرکت اورستد اعلام کرد این نیروگاه بادی در حال حاضر دومین نیروگاه بادی فراساحلی بزرگ جهان است و برق تولید این نیروگاه برای تامین نیاز حدود یک میلیون خانوار هلندی کفایت خواهد کرد.
نیروگاه بادی بورسل ۹۴ توربین در منطقه ای به وسعت ۱۱۲ کیلومتر مربع در دریای شمال دارد و در حدود ۲۳ کیلومتری سواحل هلند واقع شده است.شرکت اورستد در مناقصه ای در سال ۲۰۱۶ برنده قرارداد ساخت این نیروگاه بادی شده بود. دولت هلند از آن زمان مجوز ساخت نیروگاههای بادی با مجموع ظرفیت ۲۸۰۰ مگاوات را در چهار محل دیگر در دریای شمال صادر کرده و برای قیمت برق در سه مناقصه آخرین هیچ یارانه ای پیشنهاد نکرده است.
دولت هلند قصد دارد برای تولید ۶۱۰۰ مگاوات برق از طریق نیروی بادی، چهار مناقصه دیگر در پنج سال آینده برگزار کند.انرژی تولید شده از سوی منابع تجدیدپذیر نظیر بادی، خورشیدی و بیوماس یا زیست توده حدود ۹۰ درصد از انرژی مورد استفاده در هلند در سال ۲۰۱۹ در مقایسه با ۷.۴ درصد در سال ۲۰۱۸ را تشکیل داد.دولت هلند تامین ۴۰ درصد از برق مورد نیازش از طریق نیروگاههای بادی تا سال ۲۰۳۰ را هدف گرفته و پنلهای خورشیدی هم قرار است تا آن زمان ۳۰ درصد دیگر از برق مورد نیاز این کشور را تولید کنند.
باد بر وفق مراد تولید
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه