گزارش «اقتصادسرآمد» از ترور ناجوانمردانه شهید محسن فخری زاده دانشمند هسته ای

جمعه خونین

گروه سیاسی- شامگاه جمعه بود که به ناگاه خبری در شبکه‌های مجازی و کانال‌های تلگرامی دست به دست شد؛ خبری تلخ که همه آرزو داشتند که شایعه ای بیش نباشد، اما واقعیت داشت. خبر ترور یکی از دانشمندان صنایع موشکی و هسته‌ای کشورمان. این رسانه‌ها خبر ترور محسن فخری زاده معاون وزیر دفاع  و پشتیبانی نیروهای مسلح و یکی از دانشمندان حوزه موشکی کشورمان را مخابره کردند.محسن فخری‌زاده دانشمند موشکی کشورمان جزو ۵۰۰ شخص قدرتمند جهان بود.
به گزارش اقتصادسرآمد، پایگاه خبری تابناک نیز در گزارشی که روز ۶ خردادماه سال ۱۳۹۴ با اشاره به نام محسن فخری زاده منتشر شده نوشته است: مرور اخبار و تحلیل‌های غیرطبقه‌بندی شده منابع غربی نشان می‌دهد محسن فخری‌زاده مهابادی و سید عباس شاه مرادی زواره استاد دانشگاه صنعتی شریف، مهم‌ترین نام‌های مطرح از افرادی هستند که غربی‌ها به دنبال مصاحبه با آنها هستند.  در آخرین پرده از تأکید بر نام این دو دانشمند ایرانی، دیوید آلبرایت، رئیس مؤسسه موسوم به دانش و امنیت بین‌المللی، در جلسه استماع سنای آمریکا در این باره گفته است: «ایران همچنان با درخواست آژانس مبنی بر مصاحبه با افراد کلیدی مانند فخری‌زاده و سید عباس شاه مرادی زواره، رئیس سابق مرکز تحقیقات فیزیک مخالفت می‌کند.
نشریه انگلیسی ساندی تایمز در فروردین ۸۷ با اشاره به اسنادی که ادعا می‌شود، از یک دستگاه لپ‌تاپ ایرانی‌ها به دست آمده، فخری‌زاده را «یک افسر سپاه پاسداران و استاد دانشگاه امام حسین تهران و به عنوان «پدر برنامه هسته‌ای نظامی ایران» معرفی کرده و مدعی شد: «سرویس‌های اطلاعاتی غرب معتقدند ایران در صدد تولید یک کلاهک هسته‌ای با توان نابودسازی هر شهری در خاورمیانه است که مسئولیت این برنامه بر عهده محسن فخری‌زاده مهابادی، مدرس فیزیک دانشگاه امام حسین تهران، قرار دارد و از این رو می‌توان وی را پدر تولید کلاهک اتمی ایران نامید»!
با وجود همه ادعاهای رسانه‌ای غربی درباره فخری‌زاده، هیچ‌گاه اطلاعات قابل تأیید و معتبری درباره فعالیت‌های وی منتشر نشد. فخری‌زاده از جمله افرادی است که نام وی با ادعای دخالت وی در برنامه هسته‌ای، در فهرست تحریم‌های شورای امنیت قرار داده شده و آژانس بر مصاحبه با وی اصرار داشته است.در عین حال، خبرگزاری رویترز به نقل از یک رسانه صهیونیستی اعلام کرد، رژیم صهیونیستی پس از ترور محسن فخری زاده دانشمند برجسته ایرانی در یک اقدام تروریستی و تهدید مقامات ایران برای پاسخ به این اقدام، تمامی سفارت خانه های خود در سراسر جهان را به حالت آماده باش درآورده است.بنابر این گزارش، سخنگوی وزارت امورخارجه رژیم صهیونیستی در واکنش به این خبر گفت که این وزارت خانه درباره مسائل امنیتی مربوط به کارکنانش اظهار نظری نمی کند.همچنین، اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای ترور دانشمند برجسته ایرانی را اقدامی مجرمانه و در تضاد با اصول حقوق بشر دانست.سخنگوی اتحادیه اروپا در واکنش به اقدام تروریستی در به شهادت رساندن محسن فخری زاده، دانشمند برجسته کشورمان در زمینه دفاعی و هسته ای بیانیه ای منتشر کرد.بنابر گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه اروپا، در این بیانیه با اشاره به ترور فخری زاده آمده است: یک مقام دولتی ایران و تعدادی غیرنظامی در یک سری حملات وحشیانه جان خود را از دست داده اند. این یک اقدام مجرمانه و بر خلاف اصول حقوق بشر است که اتحادیه اروپا از آنها حمایت می کند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پی ترور دانشمند هسته‌ای شهید، دکتر محسن فخری‌زاده پیامی صادر کردند.متن پیام به این شرح است:دانشمند برجسته و ممتاز هسته‌ای و دفاعی کشور جناب آقای محسن فخری‌زاده به دست مزدوران جنایتکار و شقاوت‌پیشه به شهادت رسید. این عنصر علمی کم‌نظیر  جان عزیز و گرانبها را به خاطر تلاش های علمی بزرگ و ماندگار خود، در راه خدا مبذول داشت و مقام والای شهادت، پاداش الهی اوست.دو موضوع مهم را همه‌ دست‌اندرکاران باید به جِدّ در دستور کار قرار دهند، نخست پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان و آمران آن، و دیگر پیگیری تلاش علمی و فنی شهید در همه‌ بخش هایی که وی بدانها اشتغال داشت. اینجانب به خاندان مکرم او و به جامعه‌ علمی کشور و به همکاران و شاگردان او در بخش های گوناگون، شهادت او را تبریک و فقدان او را تسلیت می گویم و علو درجات او را از خداوند مسألت می کنم.رییس‌جمهور گفت: همه اتاق‌های فکر و همه دشمنان ایران به خوبی بدانند ملت ایران و مسئولین کشور شجاع تر و غیورتر از آن هستند که این اقدام جنایتکارانه را بی‌پاسخ بگذارند. به موقع و مناسب، مسئولین مربوطه پاسخ این جنایت را خواهند داد.حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مدیریت ویروس کرونا، با اشاره به ترور شهید محسن فخری زاده تاکید کرد: مردم کشور ما و مردم جهان در جریان یک اقدام تروریستی بودند که دشمنان ایران علیه یک پژوهشگر و دانشمند ایرانی که ماه‌های اخیر وقت خود را صرف کرونا و پژوهش و ساخت کیت‌ها در این زمینه کرده بود بود، انجام دادند. 
سرلشکر حسین سلامی در پیامی نوشت:قطعاً عاملان جنایت بزرگ ترور شهید فخری زاده مجازات خواهند شد و راه شهید فخری زاده نیز پرشتاب‌تر از گذشته تداوم خواد یافت.در پی شهادت دانشمند برجسته و پاسدار رشید انقلاب اسلامی «محسن فخری زاده» رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و از اساتید سرآمد و شاخص دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام)، سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی با محکومیت شدید این جنایت تصریح کرد: اینگونه جنایات در عزم و اراده ایرانیان برای تداوم این مسیر پر شکوه و اقتدار آفرین خللی ایجاد نخواهد کرد و انتقام و مجازات سخت از عاملان آن در دستور کار قرار گرفته است.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: گروه‌های تروریستی و آمران و عاملان ترور محسن فخری‌زاده بدانند که انتقام سختی در انتظار آنها خواهد بود.در پی ترور محسن فخری زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، که منجر به شهادت وی شد، سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پیامی شهادت وی را تسلیت گفت.
 جمعه  خونین
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه