اما و اگرهای بازار مرغ در گزارش «اقتصادسرآمد»

گرانی تا پای مرغ!

گروه صنعت، تولید و تجارت- اواخر هفته گذشته قیمت مرغ به مرز 40 هزار تومان رسید. در این شرایط دولت در تلاش است تا فشار کمتری از قبل گرانی ها بر مردم واردشود اما به نظر می رسد دست های پیدا و پنهان دردصدد تنها مقصر جلوه دادن دولت برای شرایط کنونی هستند. هرچند هنوز بازار مرغ به عنوان یکی از کالاهای اساسی سبد خرید مردم در التهاب است اما دولت وعده ارزانی را همچنان به مردم می دهد.
به گزارش اقتصادسرآمد، در حالی که حداکثر نرخ مصوب مرغ ۲۰۴۰۰ تومان است با افزایش قیمت مرغ و از طرفی افزایش تقاضا برای خرید پای آن، قیمت هر کیلوگرم از آن به ۲۷۷۰۰ تومان افزایش یافته که حتی بالاتر از نرخ مصوب خود مرغ است.درحالی که حداکثر قیمت مصوب مرغ در بازار 20400 تومان است هر کیلوگرم پای مرغ در میدان میوه و تره بار تهران 27700 تومان و بالاتر از نرخ مصوب خود مرغ به فروش می رسد.
 در حال حاضر هر بسته پای مرغ 400 گرمی در میادین میوه و تره بار تهران 11100 تومان به فروش می رسد در حالی که قیمت این محصول پیش از گرانی مرغ 6 هزار تومان بود و همزمان با افزایش قیمت مرغ در بازار قیمت پای آن نیز افزایش یافته است.
قیمت پای مرغ در بسته های 400 گرمی نیز در فروشگاه های سطح شهر 12000 هزار تومان قیمت گذاری شده است و قیمت پای مرغ در نرخ نامه میدان میوه و تره بار نیز در بسته های 500 گرمی 11100 تومان اعلام شده و در واقع میدان میوه نیز نرخ مصوب خود را با کم فروشی رعایت نمی کند.
در حالی که قیمت مرغ در بازار به قیمت های متفاوت و البته بسیار بالاتر از نرخ مصوب به فروش می رسد و از قیمت های  33 هزار تومان و حتی 40 هزار تومان رد شده است اما این محصول توسط شرکت پشتیبانی امور دام در میدان میوه و تره بار به قیمت 18500 تومان توزیع می شود که پایین تر از نرخ مصوب تنظیم بازار است.
بخشی از پای های مرغ های تولید شده  در کشور به چین صادر میشود و بخشی از پای مرغ نیز در بازار و برای مصارف مختلف استفاده می شود که با گرانی مرغ تقاضا برای خرید پای آن افزایش یافته است.
اما رئیس سازمان دامپزشکی کشور می گوید: بر اساس اطلاعات این سازمان درباره حجم کشتار مرغ، قیمت این محصول از هفته جاری سقوط می کند.علی صفر ماکنعلی رئیس سازمان دامپزشکی کشور در یک برنامه تلویزیونی گفت: بر اساس اطلاعات این سازمان درباره حجم کشتار مرغ، قیمت این محصول از هفته جاری سقوط می‌کند.
وی افزود: با توجه به تدابیری که در وزارت جهاد کشاورزی اندیشیده شده قیمت بزودی متعادل خواهد شد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: دیروز ۱۴۳ ماشین مرغ وارد میدان بهمن شد و نتایج آن از روزهای آینده مشخص می‌شود و در نهایت قیمت مرغ به قیمت مصوب ۲۰,۴۰۰ تومان می‌رسد. ضمن اینکه قیمت مرغ زنده بر اساس بررسی‌های سازمان حمایت ۱۵ هزار تومان تا ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان است که تا به دست مصرف کننده برسد همان ۲۰,۴۰۰ تومان می‌شود.
وی تصریح کرد: قیمت فعلی مرغ متأثر از شرایط روانی بازار و افزایش مقطعی تقاضا است؛ البته باید در نظر داشت که قیمت این محصول از قیمت نهاده‌ها و سایر هزینه‌های تولید نیز متأثر و عدم ترخیص به موقع آنها بر روی قیمت تمام شده تأثیر می‌گذارد.
ماکنعلی با اشاره به کاهش مقطعی جوجه ریزی اظهار داشت: در قضیه افزایش قیمت مرغ یک عده‌ای سوداگری کردند و عده‌ای نیز برای خرید این محصول هجوم بردند.
در هفته‌های اخیر قیمت مرغ دچار نوسان شده و با افزایش قابل توجهی همراه بود. در این بین مسئولان و فعالان بازار مرغ دلایل متفاوتی را در رابطه با چرایی افزایش قیمت این کالا اعلام کردند که از جمله آن می‌توان به محدودیت‌ها در تامین نهاده‌های تولید مانند ذرت و کنجاله سویا، رعایت نشدن دائمی نرخ مصوب محصولات مشمول قیمت‌گذاری، نبود نظارت بر فرآیند توزیع نهاده‌های دامی و اقدام دیر هنگام نهادهای مسئول برای عرضه مرغ با نرخ دولتی در راستای تنظیم بازار اشاره کرد.
این در حالی است که بررسی وضعیت واردات مرغ در سال جاری از گمرک ایران با این اعلام لطیفی - سخنگوی گمرک - همراه بود که در هشت ماهه اول امسال ۴۴ تن مرغ به ارزش ۷۹ هزار دلار وارد شده است که در هشت ماهه اول سال گذشته ۱۵۱۵ تن مرغ با ارزش بیش از دو میلیون و ۷۲۶ هزار دلار بوده است.
میزان واردات مرغ در هشت ماهه اول سال جاری حدود ۷۷ درصد کاهش دارد، اما این موضوعی نیست که در اظهارات مسئولان مربوطه و فعالان بازار دلیل گرانی مرغ در هفته‌های اخیر باشد.
با توجه به میزان تولید گوشت مرغ و قرمز، واردات آن به غیر از موارد خاص در راستای تامین ذخایر استراتژیک انجام می شود و در مدت اخیر نیز فعالان بازار تاکیدی بر کاهش واردات مرغ به عنوان دلیل اصلی نوسان قیمت آن نداشته و موضوع مورد توجه تامین نهادهای تولید و هزینه بالای آن است.
این در حالی است که بررسی وضعیت موجودی و ترخیص نهاده‌های تولید در آمار گمرک نشان می دهد که تا اواسط آبان امسال موجودی نهاده‌های تولید از جمله ذرت یک میلیون و ۹۳۵ هزار تن، سویا ۳۵۲ هزار و ۲۲۲ تن در گمرک و بنادر بوده است.
گرانی تا پای مرغ!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه