استفاده از دانش فنی روز دنیا در اولویت شرکت مهندسی و ساخت لوکوموتیو سازی مپنا

ساخت لوکوموتیوهای باری از مهم‌ترین دستاوردهای مپنا

فاطمه کریمی - کشورایران با خطوط ریلی حدود ۱۳۰۰۰ کیلومتر علاوه بر جابه‌جایی مسافر، حمل و انتقال بار و کالا با استفاده از لوکوموتیوها و واگن‌های باری را ممکن می‌کنند. شیوه‌ای به صرفه که امنیت کافی دارد و از آلودگی محیط و اتلاف انرژی می‌کاهد. شرکت مهندسی و ساخت لکوموتیو مپنا به منظور توسعه این صنعت و به عنوان تنها واحد تولیدی در بخش حمل‌و‌نقل ریلی مپنا در ۲۰ آبان ۱۳۸۶ تأسیس و شروع به طراحی و ساخت تجهیزات حمل و نقل ریلی از جمله لکوموتیوهای باری کرد. این شرکت از خرداد 1389 با ظرفیت تولید سالانه 120 لوکوموتیو به بهره‌برداری رسید و نخستین قرارداد کاری آن برای تولید 150 دستگاه لوکوموتیو ER24 با شرکت زیمنس به امضاء رسید.کارخانه این شرکت مجهز به کارگاه‌های بوژی، بدنه، رنگ، مونتاژ و تست به منظور تولید انواع لوکوموتیو و واگن است و مهم‌ترین فعالیت آن شامل طراحی و ساخت انواع لوکوموتیو دیزل الکتریک، برقی و مانوری و انواع لوکوموتیوهای مسافری و مولد برق می‌شود.
در راستای ظرفیت سنجی این پتانسیل عظیم اقتصادی در حوزه حمل ونقل با جناب مهندس اسلامی مدیر شرکت مهندسی و ساخت لوکوموتیو سازی مپنا هم صحبت شدیم. در ذیل این متن، گفت گوی خبرنگار اقتصاد سرآمد با ایشان را مرور می کنیم.
 پرسش اول در خصوص جایگاه فناوری نوین و دانش فنی در محصولات تولیدی لوکوموتیوسازی مپنا است، در این راستا چه اقداماتی صورت پذیرفته است؟
پاسخگویی به نیازهای تکنولوژیک مشتری، هدف 
استراتژیک مپنا لکوموتیو
 یکی از اهداف استراتژیک مپنا لکوموتیو پاسخگویی به نیازهای تکنولوژیک مشتری است و در همین راستا، مپنا لکوموتیو هدف استراتژی دیگری به منظور کاهش شکاف تکنولوژی در دستور کار خود قرار داده است. در نتیجه می توان گفت که در مپنا لکوموتیو، تکنولوژی و دانش فنی از جایگاه بسیار بااهمیتی برخوردار است . همان گونه که اشاره کردم اهمیت آن به قدری بوده که بخشی از استراتژی‌های خود را در این راستا تعریف نموده ایم.
«تدوین دانش فنی طراحی و ساخت بوژی GC لکوموتیو GT26 با روش جوشکاری» 
 درخصوص اقدامات انجام شده در سال های اخیر در حوزه فناوری و دانش فنی، شرکت مپنا لکوموتیو گام های حائز اهمیتی برداشته است. به عنوان نمونه، ما پروژه‌ای تحت عنوان «تدوین دانش فنی طراحی و ساخت بوژی GC لکوموتیو GT26 با روش جوشکاری» به انجام رسانده ایم که نه تنها نیاز کشور به این محصول را پاسخ داده بلکه از به روز ترین دانش فنی در این حوزه استفاده نمودیم که خوشبختانه اکنون دانش طراحی و ساخت این نوع بوژی با روش جوشکاری در مپنا لکوموتیو مدون شده است.
همچنین از دیگر پروژه‌های شاخص تکنولوژیک در شرکت مپنا لکوموتیو میتوان به طراحی سیستم کنترل AC لکوموتیو دیزل الکتریک اشاره کرد. از آنجایی که سیستم کنترل لکوموتیو در واقع همانند مغز لکوموتیو فعالیت می نماید، تکنولوژی این ماژول از لکوموتیو همواره در اختیار کشورهای تراز اول صنعتی جهان قرار داشته است، اما با تلاش بی وقفه مهندسین مپنا لکوموتیو اکنون فناوری و دانش فنی ساخت سیستم کنترل لکوموتیوهای باری در اختیار مپنا لکوموتیو می باشد.
در حال حاضر نیز، مپنا لکوموتیو پروژه‌های تحقیق و توسعه‌ای از جنس فناوری تعریف نموده است که هم اکنون در حال اجرا می باشند و امید است در آینده‌ای بسیار نزدیک بتوان از محصول این پروژه های استفاده نمود. 
 پرسش بعدی رو از بحث شعار سال  که مورد تاکید مقام معظم رهبری است دارم این که با توجه به شعارهای امسال جهش تولید و سال گذشته حمایت از تولیدملی، لوکوموتیو سازی مپنا چه اقداماتی در این راستا داشته است نقش کلیدی در عملیاتی کردن جهش تولید کالای ایرانی را  در چه چیزهایی می دانید؟
 فاکتورهایی در عملیاتی نمودن جهش تولید نقش دارند مپنا لکوموتیو با مدیریت یک سری فاکتورها در جهت تحقق شعار سال که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ گردیده، گام برداشته است.
مهمترین فاکتور عملیاتی نمودن جهش تولید، مدیریت و توسعه شایستگی‌های نیروی انسانی است. در واقع، چرخ‌های صنعت به دست پرسنل متخصص و با استفاده از دانش آن ها به چرخش در می‌آید، لذا هرگونه نارضایتی این سرمایه انسانی از شرایط و محیط کاری منجر به کاهش بهره‌وری نیروی انسانی و متعاقباً کاهش راندمان تولید می گردد. 
عامل دیگر از فاکتورهای کلیدی در عملیاتی نمودن جهش تولید، حمایت نهاد دولت در جهت تسهیل و تسریع در برآورده‌سازی الزامات ابتدایی و اولیه صاحبان صنایع است. 
از فاکتورهای مهم دیگر در جهش تولید، برنامه‌ریزی و مدیریت موثر تأمین قطعات و مواداولیه موردنیاز خطوط تولید می‌باشد، به گونه‌ای که این اقلام در زمان، کیفیت و قیمت مناسب به خطوط تولید رسیده باشند تا نهایتاً به محصول نهایی قابل تحویل به مشتری تبدیل گردند.  
ارتقای شایستگی و بهبود رضایت سرمایه‌ی انسانی، استراتژی مپنا لوکوموتیو است
شرکت مپنا لکوموتیو با اتخاذ استراتژی توسعه و نگهداشت کارکنان، برنامه‌ها و اقدامات متعددی در سالهای اخیر تدوین نموده است تا علاوه بر ارتقای شایستگی سرمایه‌های انسانی، میزان رضایت آنها را نیز بهبود بخشیده و در نتیجه بهره‌وری اصلی‌ترین عامل تولید را افزایش دهد. فرد شاغل در مپنا لکوموتیو کار و تلاش خود را در راستای تعالی سازمان خود می بیند و تمامی تلاش خود را می کند تا سازمان به حداکثر تولید برسد. خوشبختانه اثربخشی برنامه‌های مپنا لکوموتیو در حوزه منابع انسانی بسیار قابل توجه بوده است. 
در چهارچوب حمایت از صنایع تولیدی در داخل کشور با تمام زحمات مسئولان متاسفانه روند قابل قبولی مشاهده نمی شود.  در سال های اخیر با وجود هجمه تحریم های بین المللی و در راس آن ها آمریکا دستگاههای حمایتی کمترین حمایت را از صنایع داشته اند به نحوی که اخذ اعتبار از بانک ها دارای بروکراسی فرسایشی بوده و همچنین افزایش تعرفه های گمرگی جهت واردات شعار گونه بوده و متاسفانه همیشه سایه واردات مشابه بختکی بر سر صنایع هنر نمایی می نماید . قوانین موجود در فرایند ترخیص دستخوش تغییرات بی رویه شده و فرایند ترخیص را دچار اختلال می نماید. 
با وجود افزایش نرخ مواد اولیه و تنگ تر شدن شرایط تحریم در شرکت مپنا لکوموتیو در مقایسه با سال گذشته افزایش روند فروش را شاهد هستیم .
 آقای مهندس اسلامی نقش شرکت مهندسی و ساخت لوکوموتیو مپنا در نوسازی و کاهش عمر ناوگان ریلی کشور به چه صورت بوده و آیا مپنا برنامه ای در خصوص نوسازی ناوگان  ریلی کشور دارد با توجه به توانمندی مپنا در حوزه ناوگان ریلی ؟
نقش بسزای مپنا در افزایش عمر ناوگان ریلی با تحویل لکوموتیوهای مسافری و بازسازی شده آلستوم 
حدود 70 درصد قطارهای مسافری موجود بیش از 25 سال سن دارند و متوسط عمر لکوموتیوهای در حال سیر راه‌آهن جمهوری اسلامی نیز وضعیت بهتری از این ندارند. با ورود لکوموتیو های نو به زنجیره حمل ونقل ریلی شاهد افزایش متوسط عمر ناوگان خواهیم بود. 
شرکت مپنا لکوموتیو در سنوات اخیر با تحویل  120 دستگاه از لکوموتیوهای مسافری ER24 و همچنین 25 دستگاه لکوموتیو MAP24 و 17 دستگاه لکوموتیو بازسازی شده GT26 و آلستوم نقش به سزایی در افزایش عمر متوسط ناوگان داشته است .
همچنین برنامه ریزی شده است که 150 دستگاه انواع لکوموتیو توسعه یافته MAP24 و MAP30 و آلستوم را تا سال 1403 روانه بازار نماییم که با تحقق این امر مپنا لکوموتیو سهم خود را در کاهش متوسط عمر ناوگان ایفاء خواهد نمود .
 میزان سهم مپنا از بازار داخلی و خارجی و صرفه اقتصادی در تامین بازار داخلی و ارز آوری در حوزه بازار خارجی و سهمی که مپنا در بخش صادرات ناوگان ریلی به کشور های جامعه  هدف دارد ؟
مپنا، بیش از 70 درصد سهم تولید لکوموتیو
کشور را بر عهده دارد
 در بخش بازار داخلی شرکت مپنا لکوموتیو به عنوان بزگترین تولید کننده لکوموتیو در کشور بیش از 70 درصد سهم تولید لکوموتیو در داخل کشور را به خود اختصاص داده است و این در حالی است که در محصولات تولیدی سنوات اخیر سهم داخل سازی قطعات به بیش از 70 درصد بالغ می شود و برنامه ریزی نمودیم که در سنوات آتی این سهم را در سبد پروژه ها به بیش از 80 درصد افزایش دهیم البته مواردی که نیازمند واردات قطعات از خارج کشور هستیم با این نگاه صورت خواهد گرفت که تولید داخل آنها در داخل کشور دارای صرفه اقتصادی نمی باشد . 
 در ادامه بفرمائید  برنامه ی همکاری  شرکت مهندسی و ساخت لوکوموتیو مپنا  با  شرکت های حمل و نقل خصوصی و راه آهن جمهوری اسلامی در پیش برد و اهداف  توسعه کشور  به چه صورت است  و آیا تابه حال تفاهم نامه همکاری در این خصوص  از سوی مپنا منعقده شده است؟
 قراردادی با شرکت توکا ریل با موضوع 20 دستگاه لکوموتیو منعقد شده است که تا کنون 10 دستگاه آن تحویل شده است. بنده از همین تریبون اعلام می دارم شرکت مپنا لکوموتیو آمادگی دارد نسبت به عقد قرارداد با کلیه شرکت های خصوصی جهت تامین نیازهای آن ها به انواع لکوموتیو اقدام نماید .
 آقای مهندس آیا شرکت  مهندسی و ساخت لوکوموتیو مپنا از لحاظ فنی دانش بنیان است؟ و ضرورت این امر در  مپنا در حوزه ناوگان ریلی وجود دارد .
 -  با توجه به ماهیت مپنا لکوموتیو، این شرکت تمامی مولفه های یک شرکت دانش بنیان اعم از توسعه همزمان علمی و اقتصادی، به کارگیری فناوری و نوآوری در تحقیق و توسعه و تجاری سازی نتایج R&D دارا بوده و لذا عملاً یک شرکت دانش بنیان می باشد و در سه محصول تولیدی خود بر اساس ارزیابی صورت پذیرفته دانش بنیان معرفی شده است .
«تدوین برنامه دیجیتال سازی محصولات 
و خدمات کسب و کار» و «طراحی و استقرار اکو سیستم دیجیتال حمل بار گروه مپنا» 
 به عنوان مدیر شرکت مهندسی و ساخت لوکوموتیو مپنا بفرمائید آیا حمل و نقل ریلی هوشمند در کشور ما توجیح دارد؟  و مپنا چه اقداماتی را در این خصوص انجام داده است.
 هوشمندسازی در صنعت ریلی از سال های پیش در کشورهای توسعه یافته دنیا شروع شده و دیجیتالی کردن تعمیرات و کنترل قطار جزو حوزه‏های جدید سرمایه‏گذاری در صنعت ریلی به شمار می‌آید و حتما با چالش هایی نظیر کمبود اطلاعات معتبر در دسترس، امنیت اطلاعات، دانش نیروی انسانی و هزینه بالای اجرای تکنولوژی های مرتبط مواجه خواهد بود. پیش‌بینی شده است که 92 درصد از شرکت های حاضر در صنعت ریلی در جهان تا سه سال آینده در دیجیتالی کردن عملیات و محصولات خود سرمایه گذاری خواهند کرد. پس می توان گفت که هوشمندسازی و دیجیتالی نمودن عملیات و محصولات ریلی جزو روندهای پرطرفدار در صنعت ریلی جهان خواهد بود و قطعاً کشور ما نیز دیر یا زود می‌بایست در این حوزه اقدام نماید که البته تامین زیر ساخت ها و نیازمندی ها باید توسط نهاد دولت می بایست پیش بینی و برنامه ریزی شود.
گروه مپنا در استراتژی حوزه ریلی خود، «دیجیتال سازی محصولات و خدمات حوزه حمل و نقل و لجستیک» را به منظور هوشمند سازی کل فرآیند از رزرو و ارائه درخواست حمل بار تا تحویل (درب به درب) در پیش گرفته است و در همین راستا «تدوین برنامه دیجیتال سازی محصولات و خدمات کسب و کار حمل و نقل ریلی» و «طراحی و استقرار اکو سیستم دیجیتال حمل بار گروه مپنا» به عنوان برنامه‌های بخش ریلی گروه مپنا در سال 1400 تعریف شده و با توجه به برنامه ریزی های صورت پذیرفته اقدامات اولیه در بخش ریلی گروه مپنا در حال اجراء می باشد.
بر اساس این گزارش خبرنگار اقتصاد سرآمد، مهندسی و ساخت لوکوموتیوهای باری MAP24 از مهم‌ترین دستاوردهای شرکت مهندسی و ساخت لوکوموتیو مپنا است. این لوکوموتیوها در راستای نوسازی و کاهش عمر ناوگان کشنده ریلی ایران و به منظور پاسخ‌گویی به نیاز شرکت‌های حمل‌و‌نقل خصوصی طراحی و تولیده شده‌اند. انتقال دانش طراحی لوکوموتیوهای مانوری از نوع دیزل هیدرولیک مدل G1206-IR مپنا-فوسلو در عملیات جابه‌جایی قطارها و حمل و نقل واگن‌ها در ابعاد محدودتر از لوکوموتیوهای خط اصلی از دستاوردهای دیگر این شرکت است. تدوین دانش فنی طراحی و ساخت فریم و گهواره بوژی GC لوکوموتیو MAP24 با روش جوشکاری از جمله فعالیت‌های این شرکت است که به عنوان طرحی دانش محور و با هدف ساخت و تست دو قطعه از مهم‌ترین قطعات مجموعه بوژی لوکوموتیو راه‌اندازی شده است.   شرکت مهندسی و ساخت لوکوموتیو مپنا در طول یک دهه فعالیت خود، جایگاه ویژه‌ای در تولید وسایل نقلیه ریلی در کشور را به خود اختصاص داده و موفق به دستیابی به حداکثر سهم بازار داخلی و حضور موثر و مستمر در بازارهای منطقه
 شده است.

ساخت لوکوموتیوهای باری از مهم‌ترین دستاوردهای مپنا
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه