تکمیل متروی پرند درگیرودار تامین اعتبار« اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

حمل ونقل عقیم در پروژه های مسکن مهر

اعظم زندیه - روزنامه اقتصادسرآمد - با شنیدن نام شهر جدید پرند، بزرگ ترین مشکل آن یعنی نبود زیرساخت حمل و نقل به ذهن متبادر می شود آن هم در پروژه‌ای که با افتتاح کامل آن شاهد سکونت جمعیت زیادی در این شهر خواهیم بود. شهری که ساکنان آن هر روز برای حاضر شدن در محل کارخود باید به شهرهای تهران و البرز سفر کنند.عمده مشکل شهروندان شهر جدید پرند را ضعف در زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی تشکیل می دهد. به گونه ای که پس از سال ها از ایجاد این شهر ساکنان هشتگرد تنها می‌توانند از تاکسی برای آمد و شد خود استفاده کنند و ازاتوبوس و دیگر وسایط حمل و نقل در آن خبری نیست. دولت آقای محمود احمدی نژاد با ساخت مسکن مهر اگرچه در ظاهر به آسایش و خانه دار شدن قشر متوسط جامعه توجه کرد اما ملزومات آن را از نظر دور داشت. ازآن جا ‌که شهر جدید پرند یکی ازبزرگ‌ترین شهر جدید کشور و در بردارنده نام مسکن مهر است و در استان البرز نیز بزرگ‌ترین شهرستان پس از کرج است، به نظر می‌رسد توسعه حمل‌ونقل عمومی باید زودتر از این‌ها موردتوجه مدیران قرار بگیر قرار بگیرد تا شاید کمی از آلام مردم ساکن در مساکن مهر بکاهد
یکی از مدهای حمل و نقل و انبوه بر که می تواند مشکل حمل و نقل  شهرهای جدید که جمعیت زیادی را در خود جای می دهند را حل و فصل کند. مترو یک شبکهء حمل‌ونقل ریلی است که در مسیر انحصاری خود با استفاده از نیروی برق دریافتی از ریل سوم یا کابل بالاسری‌ در حرکت است.
 شبکه مترو از نظر ساخت،پرهزینه‌ترین مد حمل‌ونقل عمومی است، اما دارای حداکثر ظرفیت‌ حمل مسافر است. ظرفیت بالای حمل مسافر، استفادی کارآمد از زمین،سرعت بالا، ایمنی، راحتی، هزینهء مناسب و سازگاری با محیط زیست از مزایای این شبکه است.
مسکن مهر و بی مهری به حمل ونقل عمومی در ایجاد آن
به گزارش خبرنگار روزنامه اقتصاد سرآمد، علی امام مدیر عامل قطار شهری تهران و حومه با تاکید بر لزوم توسعه حمل و نقل عمومی به خصوص مترو به شهرهای اقماری، گفت: فراهم آوردن زمینه‌های بهره‌گیری شهروندان از وسایل حمل‌ونقل عمومی امری مهم است و نقش مهمی در رونق اقتصادی شهرهای دارای مسکن مهر خواهد داشت.
وی با بیان این مطلب که ایجاد حمل ونقل  ریلی بین شهر‌های جدید و شهر ما از اولویت‌های اساسی شرکت عمران شهر‌های جدید در این دوره به شمار می‌رود، افزود: یکی از این شهر‌ها،  پایتخت مسکن مهر کشور، شهر جدید پرند به دلیل حجم زیاد جمعیت است.
نقدینگی مشکل عمده توسعه حمل و نقل عمومی به شهرهای جدید
امام در بخش دیگری از سخنان خود به مبحث مالی و تاثیر آن بر توسعه حمل و نقل عمومی به شهرهای جدید پرداخت و گفت: استفاده از قطار‌های حومه‌ای به عنوان مهم‌ترین وسیله حمل و نقل، نقش بسیار موثری در جابه جایی مسافران به ویژه  در شهر‌های جدید دارد و به همین منظور گسترش این وسایل باید مورد توجه دولت قرار گیرد.
رشد فزاینده شهرهای جدید و ادامه کمبود وسایل حمل ونقل عمومی
وی معضل حمل و نقل شهری را مشکل دیگر شهرهای جدید اعلام کرد و بیان داشت: برای شهرهای جدید در نظر گرفتن دو مورد حمل و نقل و مسکن مهر از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که این شهرها به دلیل رشد فزاینده ای که دارند در آینده ای نزدیک مشکلاتی در این بخش خواهند داشت.به نظر می رسد تا رسیدن مترو به پرند تنها 19 کیلومتر باقی‌مانده که نیازمند تامین منابع مالی از سوی دولت است و از آن جا که شهرداری تهران به عنوان سازنده این خط مترو معرفی شده و به دلیل خارج از محدوده شهر تهران بودن این خط مترو، دولت باید نسبت به تامین منابع مالی اقدام کند و وعده راه اندازی این خط مترو تا خرداد 1400 این نوید را می دهد که دولت دوازدهم در این بخش به وقول خود وفا کرده است.
بر اساس گزارش اقتصادسرآمد ،در خرداد سال 97 در مورد احداث متروی پرند با حضور مقیمی استاندار وقت استان تهران جلسه‌ای بین شهرداری پایتخت و شرکت عمران شهرهای جدید برگزار شد و موضوع احداث و راه‌اندازی متروی پرند مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت و براساس این جلسه قرار شد شرکت عمران شهرهای جدید بودجه‌ای از منابع غیرنفتی از جمله فروش املاک در این منطقه در اختیار شهرداری تهران جهت اختصاص پیمانکار قرار دهد. اما با گذشت حدود دو سال از برگزاری این جلسه هنوز تکمیل پروژه متروی پرند صورت نگرفته است و طبق اطلاعات مطروحه، بخشی از علت طولانی شدن پروژه مربوط به شرکت عمران جدید است.
حمل ونقل عقیم در پروژه های مسکن مهر
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه