تاریخ انتشار:1401/8/28
در تجارت های بین‌المللی ، همیشه یکی از نگرانی‌های اصلی خریدار کالا انجام تعهدات فروشنده براساس قرارداد است.

بازرسی کالا وانواع آن

در تجارت های بین‌المللی ، همیشه یکی از نگرانی‌های اصلی خریدار کالا انجام تعهدات فروشنده براساس قرارداد است.

اقتصادسرآمد - کالای فرستاده شده باید دقیقاً با همان کیفیت و کمیتی که در قرارداد ذکر شده، باشد. زیرا بعضی از فروشنده ها امکان دارد به سبب کسب سود بیشتر، محصولی بی‌کیفیت یا کمتر از حد انتظار برای خریدار ارسال کنند.

به گزارش اقتصادسرآمد، برای جلوگیری از ایجاد چنین مشکلاتی خریدار با استفاده  از شرکت‌های بازرسی، از آنها می‌خواهد که قبل از بارگیری و تحویل کالا به حمل‌کننده، در موقع تولید و بسته‌بندی بر روند ساخت و کیفیت کالا نظارت کنند و بازرسی کالا را انجام دهند.شرکت خبرگان بین المللی تهران به عنوان یکی از موسسات معتبر در زمینه بازرسی محصول به تاجران در این راه کمک میکند.

بازرسی کالا چیست؟

کلیه ی عملیات بازرسی، نمونه‌برداری، آزمایش، اندازه‌گیری و دیگر فرآیندهایی که توسط شرکت بازرسی کننده مستقل به منظور تعیین کمیت و کیفیت محصولات، خدمات یا تأسیسات صورت میگیرد تا نتایج حاصل از آن را با مشخصات مندرج در قرارداد خرید تطبیق دهند را بازرسی کالا می‌نامند.
 شرکت خبرگان بین المللی تهران بازرسی کالا را با توجه به استاندارد های مقرر انجام می دهد . تا بتواند کیفیت و کمیت کالا را تایید کند. 

اهمیت بازرسی کالا در تجارت بین‌المللی

با توجه به این موضوع که اطمینان از کیفیت و مرغوبیت کالا‌ به عنوان دغدغه اصلی تجار و دیگر فعالان بخش بازرگانی و از همه مهم‌تر مسئولین کشورهای مقصد محسوب می شود .بنابراین امروزه بازرسی کالا  به بخش جدائی‌ناپذیر تجارت ها تبدیل شده است. گسترش اهمیت بازرسی کالا در سطح جهانی تا اندازه ای است که بازرسی کالا به عنوان یکی از مراحل پیچیده و کاملاً تخصصی تجارت شناخته شده است.
به همین سبب کمیته جهانی استاندارد برای آسانی این کار، اقدام به تدوین دستورالعمل‌هایی در زمینه بازرسی کالا کرده که امروزه اکثره کالا های تجارتی با توجه به  این استانداردها مرجع و منبع در کشورهای مختلف جهان مورد بازرسی قرار میگیرند.

انواع بازرسی کالا عبارتند از:

  1. بازرسی قبل از حمل
  2.  بازرسی حین تولید
  3.  بازرسی قیمت
  4.  بازرسی اصالت فروشنده
  5.  بازرسی استاندارد اجباری
شرکت خبرگان بین المللی تهران ، توانایی انجام تمام این بازرسی ها را دارد و تاجران می توانند با اطمینان به این شرکت تجارت خود را به درست ترین روش و در سریع ترین زمان انجام دهند و کیفیت محصولات خود را تایید کنند.

بازرسی قبل از حمل

در بیشتر موارد خریدار برای جلوگیری از هرنوع کلاه‌برداری و دوری از تخلفات به انجام بازرسی قبل از حمل اقدام می‌کند. این بازرسی  که توسط شرکت خبرگان بین المللی تهران انجام میشود مطابق دستورالعمل و براساس قرارداد بازرسی در ۴ حوزه مختلف شامل کیفیت، کمیت، بسته‌بندی و بارگیری صورت می‌گیرد.
با توجه به اینکه که در این نوع بازرسی کیفیت ظاهری و فیزیکی کالا ارزیابی میشود بازرسی قبل از حمل با بازرسی چشمی یا ظاهری هم شناخته میشود. همانطور که گفته شد بازرسی قبل از حمل مطابق در خواست مشتری صورت می گیرد. پس ارائه دستورالعمل آشکار و صریح که تمام موارد و نیازهای او را دارا باشد، لازم و ضروری است. در حقیقت کلیه عملیات بازرسی کالا در قرار داد ذکر می شود تا بر طبق آن کالا تحت بررسی و کنترل قرار گیرد. پس افرادی که میخواهند قبل از حمل کالا را مورد ارزیابی قرار دهند بهتر است از شرکت خبرگان بین المللی تهران مشاوره و کمک بگیرند.

بازرسی حین ساخت

گاهی اوقات که بررسی یک قطعه، مواد اولیه و یا فرآیندی در تولید یک محصول مورد نظر باشد اما بازرسی آن بعد از تولید ممکن نباشد و یا با مشکل و هزینه‌ ی زیادی مواجه شود ؛ در این صورت از بازرسی حین ساخت استفاده می کنند. در بازرسی حین تولید لازم است که کارشناس شرکت بازرسی طی فرآیند تولید در محل فروشنده حاضر باشد. پس هزینه و دستمزد این نوع بازرسی از دیگر بازرسی‌ها بیشتر خواهد بود.شرکت خبرگان بین المللی با استفاده از کارشناسان متخصص بازرسی حین ساخت را برای کالا ها انجام می دهد.

بازرسی قیمت

با توجه به عنوان این نوع بازرسی کالا برای بررسی و ارزیابی قیمت محصول و واقعی بودن آن انجام میشود. هر چند از آنجایی که بازرگان از قیمت کالا آگاه هستند،ولی بازرسی قیمت، اغلب به درخواست موسسه مالی و بانک صورت می گیرد. که هزینه بازرسی بر عهده خریدار یا واردکننده کالا خواهد بود.این بازرسی نیز از وظایف شرکت خبرگان بین المللی تهران است.

بازرسی اصالت فروشنده

در این نوع از بازرسی هویت و اصالت فروشنده به منظور توانایی برای انجام تعهدات مورد بررسی شرکت‌های بازرسی قرار می‌گیرد. در حقیقت این بازرسی به نوعی منبع یابی است که به وسیله شرکت‌های بازرسی از جمله شرکت خبرگان بین المللی تهران انجام می شود. قوانین و مقررات داخلی به خصوص قوانین بانک مرکزی از دلایلی است که سبب شده بازرگانان الزاما بازرسی اصالت فروشنده را از این شرکت درخواست کنند.

بازرسی استاندارد اجباری

این نوع بازرسی کالا یکی از مهم‌ترین و سخت‌ترین قسمت های بازرسی محسوب میشود. که در بازرسی استاندارد اجباری شرکت خبرگان بین المللی تهران به جای سازمان استاندارد در محل خروج کالا به بررسی آن اقدام می‌کند. بازرسی‌ها در آزمایشگاه مجاز و زیر نظر این شرکت انجام می شود. بعد از آن نتایج حاصل از آزمون‌ها به همراه اظهارنامه و گواهی بازرسی به سازمان استاندارد ارائه میشود تا تطبیق شده و گواهی انطباق صادر شود.

مهم‌ترین وظایف شرکت‌های بازرسی کالا

شرکت خبرگان بین المللی تهران به عنوان یکی از معتبرترین و تخصصی ترین شرکت های بازرسی انجام وظایف زیر را بر عهده دارد:
  • بررسی صلاحیت و توانایی‌های کیفی صادرکننده (فروشنده کالا)
  • بررسی کالا جهت تطابق کیفیت آن با سفارش صورت گرفته
  •  ارزیابی کمیت کالا و تائید میزان سفارش شده
  •  بررسی سال ساخت کالا و اطمینان از نو یا مستعمل‌ بودن آن
  • تائید محل تولید یا کشور سازنده کالا
  •  بررسی نحوه بسته‌بندی و تائید آن
  •  تائید وسیله حمل
پس همانطور که گفته شد موسسه استاندارد ایران جهت جلوگیری از ورود کالاهای نامرغوب به داخل کشور، و همچنین خروج کالاهای بی‌کیفیت از کشور و نیز افزایش کیفی تولیدات داخلی اقدام به تدوین ضوابطی سخت‌گیرانه نموده که رعایت آن‌ها اجباری است.که در گذشته دریافت گواهی استاندارد فقط از طریق این موسسه امکان داشت.
اما امروزه این موسسه با همکاری شرکت‌های بازرسی کالای مستقل، صدور گواهی‌نامه‌ استاندارد را به این شرکت‌ها واگذار کرده است.شرکت خبرگان بین المللی تهران توانایی صدور گواهی نامه استاندارد را دارد . پس برای اینکه کار های تجارت خود را در کمترین زمان و به درستی انجام دهید که طبق استاندارد های مقرر باشد بهتر است بازرسی کالا را با این شرکت بسپارید.
 
منبع : شرکت تایکو tie.co.ir
 

برچسب ها : تجارت های بین‌المللی اصالت فروشنده شرکت تایکو

اخبار روز
ضمیمه