تاریخ انتشار:1402/2/8
حمایت همه جانبه از لایروبی کانال آشور منتهی به خلیج گرگان انجام خواهد شد

علی فتحی:

حمایت همه جانبه از لایروبی کانال آشور منتهی به خلیج گرگان انجام خواهد شد

اقتصادسرآمد - معاون عضو هیات عامل و معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: حمایت همه جانبه برای پایان لایروبی کانال آشور منتهی به خلیج گرگان در زمان برنامه ریزی شده،انجام تا در دومین سفر رییس جمهور به گلستان مورد بهره‌برداری قرار گیرد.


به گزارش اقتصادسرآمد، علی فتحی روز چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ در حاشیه بازدید از لایروبی کانال‌ آشور منتهی به خلیج گرگان اظهار کرد: اجرای این پروژه مهم و ملی، مشکل تخصیص اعتبار نداشته و با طی تشریفات اداری باقی مانده اعتبار به پیمانکار برای پایان آن پرداخت می.شود.

وی ادامه داد، تمام تلاش این است که اجرای لایروبی کانال آشور در زمان برنامه ریزی شده و حتی جلوتر، آماده بهره‌ برداری شود.

وی گفت: در نشستی که با پیمانکار و مشاور پروژه احیای خلیج گرگان انجام شد ، آخرین پیشرفت فیزیکی پروژه مورد بررسی قرار گرفت و مسائل و مشکلات پیشرو اجرای طرح پروژه از طریق ملی برطرف می شود.

فتحی یادآور شد: پروژه لایروبی کانال آشور طبق گزارش پیمانکار بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیشرفت آن با نگاه ویره دولت سیزدهم و نامساعد بودن شرایط جوی، بسیار خوب است.

وی ابراز امیدواری کردو گفت؛ با احیای این پروژه که مطالبه چندین ساله مردم گلستان بوده هرچه زودتر بهره برداری و از مزایای آن در پاسداری توسعه منطقه استفاده شود. 

با حضور آیت‌الله سیدابراهیم رییسی در خلیج گرگان در اسفند ماه سال ۱۴۰۰، وی دستور فوری آغاز لایروبی و رسوب‌برداری از کانال‌های سه‌گانه منطقه را صادر کرد و پس از مدت کوتاهی با هماهنگی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مجری و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به عنوان پیمانکار، مرحله نخست این عملیات آغاز شد که برای انجام آن از اواخر مرداد ماه چندین دستگاه ماشین آلات سنگین برای لایروبی وارد کانال آشوراده شدند.

با وجود توجه دولت سیزدهم به مطالبه مردم گلستان برای نجات خلیج گرگان، مدنظر قرار دادن پایش لحظه‌ای تغییرات خلیج گرگان و استفاده از این داده‌ها در اجرای طرح‌های نجات‌بخشی، همراه کردن جوامع محلی برای مشارکت و استفاده از ارتباطات بین‌المللی در سطح ملی و استانی با کشورهای همسایه خزر و به ویژه روسیه مورد تاکید علاقه‌مندان به محیط زیست است.
خلیج گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر هست و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است.

این پهنه سال‌هاست که گرفتار چالش‌هایی از جمله کمبود آب برای تجدید حیات آبزیان، شکار بی‌رویه، لایروبی نکردن کانال‌های آبرسان، افزایش تعداد آب‌بندان و مزارع پرورش ماهی در بالا دست شده و این عوامل بر بحرانی شدن شرایط منطقه افزوده و ضرورت تلاش برای حل آن را جدی‌تر کرده است.
 

برچسب ها : لایروبی کانال خلیج گرگان کمبود آب

اخبار روز
ضمیمه