تاریخ انتشار:1402/2/23
رشد تولید و افزایش صادرات، اولویت بخش اقتصادی تأمین‌اجتماعی است

دکتر موسوی در بازدید از نمایشگاه ایران اکسپو:

رشد تولید و افزایش صادرات، اولویت بخش اقتصادی تأمین‌اجتماعی است

اقتصادسرآمد - مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی که در معیت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از پنجمین نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو) و غرفه شرکت‌های حوزه سرمایه‌گذاری این سازمان در این نمایشگاه بازدید کرد، رشد تولید و افزایش صادرات را یکی از محورهای اصلی راهبردهای این سازمان در حوزه سرمایه‌گذاری توصیف کرد.


به گزارش اقتصادسرآمد، دکتر میرهاشم موسوی در حاشیه بازدید از نمایشگاه ایران اکسپو، اظهار داشت: یکی از چالش‌های مهم صندوق‌های بازنشستگی، ناترازی منابع است و این موضوع باعث ایجاد ناترازی‌هایی در نظام پولی و مالی شده است. با اعلام شعار مهار تورم و رشد تولید به عنوان شعار سال 1402 از سوی مقام معظم رهبری، رفع ناترازی‌ها در اولویت هدفگذاری‌های سازمان تأمین‌اجتماعی قرار گرفت.

دکتر موسوی افزود: در سنوات گذشته، سازمان تأمین‌اجتماعی برای اجرای تعهداتش بعضاً تا 100 هزار میلیارد تومان استقراض بی‌رویه بانکی انجام داده بود که باید جلوی این کارها گرفته می‌شد و خوشبختانه با حمایت دولت مردمی و مجلس انقلابی موفق شدیم در سال 1401 بالغ بر 106 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های بانکی سازمان را که هر ماه هزینه سنگینی بر صندوق تحمیل می‌کرد، تسویه کنیم.

وی همچنین گفت: یکی از بسترهایی که می‌تواند برای رفع ناترازی و تأمین هزینه‌ها به سازمان تأمین‌اجتماعی کمک کند، حوزه سرمایه‌گذاری و بخش‌های اقتصادی است که با رشد تولید و افزایش سودآوری و افزایش نرخ بازدهی سرمایه در این بخش، رفع ناترازی و پایدارسازی صندوق‌ها و در نتیجه حرکت در مسیر مهار تورم محقق خواهد شد.

دکتر موسوی با اشاره به حضور شرکت‌های تابعه سازمان تأمین‌اجتماعی در نمایشگاه ایران اکسپو، گفت: این نمایشگاه بستر رشد صادرات محصولات در حوزه اقتصادی سازمان تأمین‌اجتماعی را فراهم می‌کند و این را باید فرصت مهمی در این راستا محسوب کرد. خوشبختانه تعداد قابل توجهی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه تأمین‌اجتماعی در این دوره از نمایشگاه حضور دارند که امیدواریم با برنامه‌ریزی صورت گرفته بتوانیم از این فرصت برای معرفی محصولات و رشد صادرات این حوزه استفاده کنیم.

وی افزود: یکی از اولویت‌های مهم دولت که آقای رئیس‌جمهور هم بر آن تأکید ویژه داشته‌اند، افزایش تولید و صادرات است. اگر چه سال گذشته با رکوردشکنی نسبت به سنوات قبل، در کشور بالغ بر 50 میلیارد دلار صادرات انجام شد، اما همچنان نیازمند توسعه صادرات هستیم و این راهبرد در همه بخش‌های اقتصادی باید یاریگر دولت باشد تا تراز تجاری مثبت داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: در مجموعه سرمایه‌گذاری شستا حرکت‌های خوبی برای رشد تولید و سودآوری انجام شده است. یکی از راهبردهای 12 گانه شستا این است که از فرصت‌های فراملی برای عرضه محصولات استفاده کنند. سال گذشته رشد 20 درصدی در حوزه عملکردی صادرات شستا صورت گرفته و هلدینگ‌های صدر تأمین، تاصیکو و نفت و گاز و پتروشیمی در این راستا عملکرد خوبی داشته‌اند اما کفایت نمی‌کند. براساس برآوردی که اعلام شده است، در سال گذشته حجم صادراتی مجموعه شستا در حوزه صادرات حدود 700میلیون دلار بوده است که حداقل باید به دو برابر برسد و امیدواریم از فرصت این نمایشگاه استفاده شود و  هم در هلدینگ کلان شستا و هم شرکت‌های زیرمجموعه برنامه عملیاتی مشخصی برای رشد صادرات با جزئیات طراحی شود و توسعه ظرفیت‌ها و ایجاد ظرفیت جدید در دستور کار باشد تا این مجموعه اقتصادی در رشد تراز تجاری کشور نقش خود را ایفا کند و آثاری که در درون مجموعه به لحاظ ایجاد ارزش افزوده مورد انتظار است را محقق کند.

وی افزود: حفظ و صیانت از دارایی‌های بیمه‌شدگان و بازنشستگان و ایجاد ارزش افزوده‌ از وظایف و مأموریت‌های سازمان تأمین‌اجتماعی است که در سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز مورد تأکید قرار گرفته و راهبرد اصلی ما این است که هم افزایش سهم شستا در تأمین منابع صندوق و هم توسعه سرمایه‌گذاری در کنار هم انجام شود. حتماً باید این سهم به لحاظ تحولی جهش پیدا کند و اعتقاد ما بر این است که این رقم باید تا سه برابر وضع موجود افزایش یابد.

دکتر موسوی گفت: توسعه سرمایه‌گذاری در این بخش منجر به حفظ سرمایه‌های بین‌نسلی در این سازمان برای تعهدات آینده این سازمان خواهد شد. البته باید اصلاحات اساسی در حوزه سرمایه‌گذاری و اصلاح پرتفوی و خروج از بنگاه‌داری و تمرکز بر سهامداری صورت گیرد. باید از فرصت‌های لازم در این حوزه استفاده کنیم که توسعه صادرات یکی از این فرصت‌ها به شمار می‌رود.

 

برچسب ها : سازمان تامین اجتماعی ایران اکسپو شستا

اخبار روز
ضمیمه